Utbyggnad och tillbyggnad
agata99: Äntligen ska vi göra något vettigt av vår källare. Men för att kunna det måste vi bygga en riktig,isolerad trappa (nuvarande värdelösa nergång går via en stege genom en lucka på altanen och jag hatar den!) som ska placeras utvändigt. En dörr från matrummet, en halvtrappa ner ska en grovingång finnas, och sedan en sväng ner till källaren. Och i hela trapphuset ska det finnas
rufsig: [citat] Jag provar dessa: GeZu Impex® H-anchor 141 x 800 x 80 x 8 mm post anchor: Amazon.de: Baumarkt Blir spännande att se när man får grejerna :)
Joakim V: [citat] Jag är ingen expert på bygglov. Men när vi inredde vinden fick vi svaret att bygglov krävs bara om ändringar görs i fasad eller bärande delar. Om man bygger förråd på vinden så blir väl utrymmet biyta och inte boyta? Sen är det väl ingen som kontrollerar om man ibland sover i förrådet. Bygganmälan krävs troligtvis då man gör en betydande ändring av planlösningen. Men
Mr L: [citat] Tack. Använder Pinterest en hel del men hittar inga bilder på som jag vill ha det. Men vist tar man många ideer från Pinterest.den första bilden är där ifrån Mycket riktigt är det tänkt att ha en altandörr ut direkt i uterummet. Har inte bestämt placering. Jag har börjat rota upp huset o sketchup men inte kommit så långt. Var enklare att göra en snabb skiss i PS.
larsbj: Är det fönster åt det hållet? Isf påverkar det mycket.
Rampage2216: Är verkligen allting borta? Sitter inte färstpunkterna eller någon regel eller balk kvar i anslutning till taket? I så fall säger ni att ni bara byter ut allt annat pga fara för liv och hälsa.
Sandsten1: Vi har faktiskt inte kommit längre än till just ritbordet, det var inte det enda bygget på önskelistan i år och vi var tvungna att prioritera så detta föll bort så tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
Tobbe9151: Hej! Ska bygga ut huset och undrar lite över isolering i plattan, vad är mest ekonomiskt samt smidigast? Plattan i fråga blir ca 40kvm, läst lite om cellplast men är långt ifrån påläst angående det, hur tjockt lager behövs? Elektrisk golvvärme ska gjutas in. Undrar även ungefärligt pris på cellplast?
NoOne2k: Första frågan man bör ställa sig är varför plattan har spruckit? Är det en ytspricka sedan gjutningen eller beror det på dåligt förarbete med sättningsskador?
Zirconia: Sadeltaket kan man kanske rotera 90 grader så vattnet leds bort baktill och framtill i bild och inte in mot husets mitt. Så ska vi ha det med vårat kopplade dubbelgarage. Se bild.
Zirconia: Vi ska bygga ett 2-planshus på 200 kvm med kopplat dubbelgarage inkl förråd på 60 kvm. Totalentreprenad med Trivselhus. Nu är bygglovet inskickat sen 3 dagar tillbaka när en ny tanke slår oss. Vi skulle vilja bygga en gästlägenhet ovanpå garaget med egen trappa och ingång från utsidan. Hur svårt är det att göra en tillbyggnad av detta slag i framtiden? Skulle vi ha förberett
justusandersson: Det är bara att tillämpa reglerna i PBF. Du är lika bra på det som jag.
Jakkaval: Det var själva ...att man inte kan göra rätt. Som vanligt, detta forum är magiskt för oss med tummen mitt i handen. Tackar för hjälpen!
FeliciaC: Vi har fått ärva en gård med ett garage stående på. Garaget är ifrån 1920-talet men har gåtts igenom och är i bra skick. Stommen är bra och taket byttes 2017. Storleken är 8x4 m och har även en övervåning med snedtak. Borrad vattenbrunn och avlopp ligger bara cirka 10 m från huset. Nu har vi fått en idé att bygga om detta garage till boningshus och även bygga en vinkel på
offlarjon: Har planer på ett uterum från Willab Garden (funkismodell) till vårt blivande hus men är osäker på måtten & hur (eller om) det passar in i fasaden. Högsta punkten på själva takdelen är 2620 mm, men skulle det funka att väggmontera utan att göra ingrepp i husets takstolar? Räknar man husets takfot vid 2510 eller 3275 mm enligt skissen nedan? [bild]
clamat: [citat] I vårt fall har vi ju tänkt att ha underhållsvärme året om.... om det inte blir för dyrt :-). Platta med 300 isolering, isolerat tak(så mycket som får plats i takkonstruktionen typ runt 200mm), glas runt om(brutna köldbryggor, isolerglas/argon). Slang för vattenburen golvvärme kommer läggas i oavsett lösning.
Bor i trähus från 1920: Vi ska bygga ut vårt hus från 1920 (timmerstomme, torpargrund, självdrag etc.) och behöver hjälp med konstruktionen, inklusive ritningar till bygglov. Har ni tips på konstruktör som kan gamla hus, helst i Uppsala- eller Enköpingsområdet?
gusvo085: Du kan ju göra om den till en fransk balkong om du vill? bara dörren går inåt. Jag håller med snickaren, lättare att slippa bryta i väggen senare. Billigast lär det bli att göra allt på samma gång men har man inte pengarna så är det ju vänta som gäller.
Claes Sörmland: [citat] Formellt behöver ni inget godkännande av grannen för trädäcket om det är marknära men det är ju lämpligt att grannen är med på det för att slippa gnissel i kvarteret. Grannen kommer kanske att tillfrågas av kommunen om ni söker bygglov för planket. Men grannen behöver inte ge ett godkännande utan dennes synpunkter vägs bara in i beslutet. I grund och botten får ni
Jarlsgård: Reglerna har ju ändrats med åren, vilket kan vara det som ställer till det. För räknades ihopbyggt garage som en komplementbyggnad, vilket det inte gör idag då det istället utgör en del av huvudbyggnaden. Det kan vara skälet till det beslut du fått. Tyvärr ställer det till det lite. För även om man kanske kunnat godta åtgärden så är det svårt att motivera det som en mindre
Robert-san01: Tillägget får du göra utöver max BYA för området, om det inte är K-märkt eller någon annan speciell regel just där du bor. Vi gjorde tillägget samtidigt som vi byggde, men det är lite olika i kommunerna om man får göra det samtidigt eller om det måste finnas ett slutbesked. Har ni redan hus med slutbesked och vill göra tillägget på andra sidan utbyggnaden bör det inte vara
J252: Hej, Jag renoverar en källare. Vi har sänkt golvet med 40 CM. När du tog bort betongen hittade du lite vatten. Ett rum har vatten, de andra inte. Är detta vanligt? Vilka är chanserna att det kommer tillbaka? Krävs dränering snart eller nu? Alla råd uppskattas!
BuxaHammarn: [citat] Jo den tanken har man ju med haft men tror inte det hade fungerat i mitt fall. Hade fått offra för mycket av gårdsplanen samt blockerat fönster för ett av de befintliga sovrummen.
Jonatan79: DU kan aldrig ha för många reglar, 30CC är inte fel heller.
Peter787: [citat] Fördelen med 8mm mattan är att den inte viker sig när man går på den, det brukar 6mm mattor göra.
Jockeastrom: [bild] [bild] Känns som det här kommer bli bra. Smälter in fin mot huset i övrigt
Micke_TH: Hittade själv svaret så jag lägger in det här: https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/?previousState=000100 [bild]