Utbyggnad och tillbyggnad
Jonatan79: Om det är en relativt ny förening är byggrätten (total yta) förmodligen utnyttjad vilket sätter stopp direkt. Om den inte är det kommer kommunen förmodligen inte ge er möjlighet att bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns.
Okarlsson: Det ser nog lite knasigt ut om du inte ställer den 90 grader mot den gamla delen.
DannyOhlsson: [citat] Stort tack för svar :) Hade 2 snickare som skrev samma sak Uppskattas
HEM2121: [citat] Har samma tanke, det kommer att bli elslingor och infravärme om det behövs.
Ögonfröjd: [citat] Verkar inte kunna få in bilden ligger på Hemnet nu. Se om länken funkar då; https://www.lundin.se/beskrivning/CMVILLA52ORSKI3GJVOUUOR?from=Hemnet
Henric79: Vi hade tidigare en balkong som aldrig användes på vår 1,5-plansvilla. Så jag har rivit ytterväggen mot balkongen, och byggt upp en ny yttervägg där balkongen slutade - så att balkongens yta blir en del av allrummet uppe istället. (sedan ska vi bygga en inglasad altan under som ska hålla 5+ året runt, men det är mer eller mindre irrelevant i sammanhanget) Men där finns ett problem.
Hemmakatten: Att bygga ut på gaveln vid badrummet är nog det bästa. Badrummet kan ju enkelt byggas ut, ett fönster är enkelt att sätta in på långsidan. Men ska man få ett badrum som är godkänt enligt någon branschorganisation och som försäkringsbolagen godkänner så måste hela badrummet göras om. Tänk också på att det är inte nån stor skillnad mellan att bygga 20 eller 25 kvm. Den
Hemmakatten: Och bifoga gärna ett brev från grannen där de godkänner den nya placeringen.
johan_p: Hur gick det för dig Felix? Har det blivit något uterum? Posta gärna om du fick någon ritning på takstolarna, det hjälper alla oss andra som får upp din tråd när vi söker på info i samma ämne. Byggbilder är alltid välkommet med! :)
Husetmittisverige: Ja det kanske eventuellt är enklare men går det ta bort berg så liten del?
Shrah: Hej Har själv ett likannade fall och när jag sökt på lösningar kom jag till denna tråd. Undrar vad du kom fram till och hur slutresultat blev? Mitt hus är 7,2x14 Garage och uterummet skall rivas och det nya utbyggnad blir 6x14
Kretikos: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/den-langa-vaegen-till-min-foersta-tillbyggnad.265825/
Rosh: Hej, Jag undrar vad man bör tänka på om man funderar på att isolera golvet i uterummet? Jag vill förlänga säsongen från bara sommar till vår+höst. Idag är det en betongsockel runt om uterumsgolvet ( se bild) Och under befintlig golv är det en djup makadambädd. Min idé är att isolera med cellplast på befintligt golv (brädor). På cellplasmerna lägger jag golvspånskiva för att
Mr.Jenkins: Ingen som har en uppskattning på vad det skulle kunna kosta? Om vi bortser från att flytta elementet. Tigersåga upp, dreva ny karm, fästa räcke om man förenklar. Inga kablar i väggen som behövs ta bort . Ställning lär behövas.
Bygglovshjälp: Hej Tommy, Detta är ett tidigare svar från byggnadsingenjör Charlotte Andersson: "Det finns krav i hus AMA att balkonger ska luta 1:100 mot framkant. vilket motsvarar 2,5 cm på 2,5 m.". Länk: https://www.byggahus.se/bygga/fraga-experten/lutande-balkong.351508/
Andreashof: Kan någon förklara för mig logiken kring varför det krävs bygglov om jag lägger tak på en pergola men inte om jag bygger ett skärmtak (
jdaniels: Håller på att bygga mitt nu och vissa balkar är ganska bedrövliga, jag hade plockat bort dom direkt på brädgården, Och jag tror dom måste byta kapskiva för det var fult i varenda kant.
Knerten: Hej på er. Ber om ursäkt ifall jag valt fel kategori att placera mitt inlägg i. Jag tänkte isolera mitt sovrum då jag bor högst upp i ett lättbetonghus (bostadsrätt). Det blir väggen mot grannen så en väggsida är mot yttervägg bara. Jag behöver lite tips och råd kring det mesta angående detta då jag alltid haft ett aber med betong och liknande. (hatar plugg) I alla fall så är
tomaskij: Hej snubben! Hur gick det till slut? Blev det som du planerade? Går själv med samma tankar och är nyfiken vilka lärdomar du drog på dig.
nallebear: Hej alla byggare!! jag håller på att bygga en farstukvist i ganska grovt material. Stolparna som är fyra st, är på 150mm x!50 mm och takstol samt bärlinor är tänkt att vara i dimensionen 100 mm x 100 mm men tycker nu att det inte ser riktigt proportionellt bra ut. Överväger att inköpa mer 150 mm x 150 mm dimension för detta men undrar vad experterna på forumet Tycker? Takets nock som
nino: Ja det går säkert att köpa in lämpligt hus / lokal till ett AB Ett företag ska drivas i vinstsyfte. Känns mer som att ni tänker er att köpa ett hus eller lgh för att renovera billigt och bosätta er där? Men visst kan man köpa hus som har renoveringsbehov, renovera och sälja. Vad ska ni leva av om ni inte ska ha månadslön?
Baskavoda: [citat] Det bästa är ju att hitta en arkitekt som är byggnadsteknikt kunnig eller en byggingenjör som är lite estetisk. Du kan ju även hitta antingen eller som jobbar på företag där man har båda kompetenserna in house.. Själv är jag byggingenjör och saknar kanske viss kreativitet för att hitta bästa lösning. Kan dock förmodligen hitta en prisvärd lösning
Mirlinda Quranolli: Hej, Vi ska bygga uterum och håller på och förstärker vår befintliga altan. Vi har lagt 3 plintar åt vardera sida sammanlagd 6 plintar och tänkte förstärka i mitten med extra stenplattor och reglar men jag är osäker om det räcker för att det ska bli stabilt eller behöver jag lägga 3 plintar i mitten också. Vad tycker ni?
tergo: [citat] ökar risken för påväxt innsida yttertak kanske räcker med det men då får du hålla koll på vinden så där inte blir påväxt tex mögel
Jockon: Hejsan, jag vill bygga ett rum i ladan, ett badrum. Tänkte göra det på platsen där tidigare ägare redan hade börjat med något... Hur skulle ni ordna grund och sedan golv? Dett är en lada från 1700 talet. Första bilden: framifrån. Andra bilden höger sida och sista är vänster sida. Finns det någon vänlig själ här med tips? Bra kompetens verkar ju finnas här! Hoppas jag valde