Nu är det äntligen dags! Det lilla egnahemshuset som från början var 50 kvadrat med källare,och senare byggdes ut till 75 kvadrat med källare ska nu få ny skepnad igen med ytterligare en våning över hela huset.

Tanken är att bygga med färdiga väggblock så själva bygget går fort men det blir väldigt mycket att bestämma innan beställning kan läggas. Första steget är att få bygglov och för det krävs bygglovsritningar med planlösning.

Vi har gjort en massa ritningar själva för att fundera ut vad som går att få plats med. Förhoppningen var att få in tre sovrum, ett litet tv-rum och ett badrum med ångbad men det verkar som att det helt enkelt kommer bli för trångt så ett rum får nog strykas. En planlösning som tillåter 4 sovrum skulle dock vara bra om vi någon gång får för oss att sälja.

Det är ett par punkter som är givna.
  • Trappen behöver vara en fortsättning på befintlig trappa
  • Taket blir öppet till nock med saxtakstolar för att få mer rymd och för att slippa en vind som samlar fukt och bråte.
Saker som behöver ändras i ritningen
  • Den konstiga smatten in till södra sovrummet är onödig
  • Det är en bastu inritad, ett ångbad har inget aggregat och behöver annan form.

Är det någon som har synpunkter eller förslag på övervåningens planlösing?

Handritad bygglovsritning för en övervåning med sovrum, bastu och tv-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en planlösning för en övervåning med markeringar för trappa och bastu som ska ändras.
Skapa konto

BirgitS
Vad är det för innermått på de planerade rummen?
Blir lite lättare att tänka ut alternativ om man har dem.

Här är mina senaste funderingar på planlösning.

En med tre sovrum och ett mycket litet allrum, detta är något av en nödlösning.
Planlösning med tre sovrum, ett litet allrum, badrum och trappe, potentiell omvandling till stort vardagsrum.
Skapa konto

Troligtvis kommer det äldsta barnet inte vilja flytta upp till övervåningen utan kommer stanna i sitt rum på entreplan eller ta ett rum i källaren. Så då ryker ett sovrum och det blir istället ett väldigt rymligt vardagsrum

Planlösning med två sovrum, litet allrum, badrum och trapp, eventuell omdisponering till rymligt vardagsrum.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för innermått på de planerade rummen?
Blir lite lättare att tänka ut alternativ om man har dem.
Hej

Vi har bett om en måttsatt ritning av samma anledning. Eftersom det trots allt är rätt små mått så gör 30cm skillnad hit eller dit mycket för hur rummen blir.

Detta är min bästa gissning just nu:
Måttsatt skiss av en bostadsplan med olika rum och mått angivna i centimeter, markerade med blå linjer.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Precis så där var det som jag funderade på om man kunde få till 3 rum längs ena sidan. Det är visserligen väl trångt på din ritning med två soffor men en soffa och en TV mittemot borde väl fungera?
Skulle nog tro att de två sovrummen skulle kunna vara lite smalare om man vrider skrivbordet 90 grader (gissar att de två vita fyrkanterna vid fönstren är skrivbord).

Om ett sovrum i stället ska användas som kontor eller gästrum så skulle det rummet kunna vara kring 8 kvm och då blir ju allrummet rejält större, och sovrummet finns där vid en försäljning.

P
Ska bli intressant att höra hur det går med bygglovet. Har hört historier om att nybygget ska vara handikappanpassad (breda ingånger till badrum) med (möjlighet till) hiss till övervåningen.

Det behövs inte om de nödvändiga faciliteterna finns på bottenplanet och är tillgänglighetsanpassade.

BirgitS BirgitS skrev:
Precis så där var det som jag funderade på om man kunde få till 3 rum längs ena sidan. Det är visserligen väl trångt på din ritning med två soffor men en soffa och en TV mittemot borde väl fungera?
Skulle nog tro att de två sovrummen skulle kunna vara lite smalare om man vrider skrivbordet 90 grader (gissar att de två vita fyrkanterna vid fönstren är skrivbord).

Om ett sovrum i stället ska användas som kontor eller gästrum så skulle det rummet kunna vara kring 8 kvm och då blir ju allrummet rejält större, och sovrummet finns där vid en försäljning.
Möbleringen med dubbla soffor för att se att det inte får plats :) En soffa och TV är som du påpekar mycket rimligare.

Sovrummen är bara 2,5 meter breda så så mycket smalare går det inte att göra dem. En fundering är om vi ska tilläggsisolera 45mm extra på bottenvåningen och på så sätt få 90mm bredare övervåning...

BirgitS
Jag är väl lite miljöskadad ;) men jag växte upp i ett sovrum som var ung. 7 kvm och kortsidan av rummet kan ha varit max 2 m (90 cm säng, dörr med foder och 10 cm vägg)

Nu efter många om och men så ska vårat ärende tillslut behandlas i byggnadsnämnden. Till nämnden skickar handläggaren in delvis nya anledningar att vårat bygglov ska avslås.

Jag har ett minne av att nya synpunkter som inte togs upp när ärendet kom in får läggas till efter hand. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg var jag läst att det skulle vara så.

Kan någon hjälpa mig att komma ihåg?

Vad är anledningarna till att de vill avslå ansökan?

Jag har ett minne av att nya synpunkter som inte togs upp när ärendet kom in får läggas till efter hand.
Menar du tvärt om egentligen, eller? Alltså att de inte får läggas till?

Är det detta kommunen bråkar om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.