Annika Enbom
Annika Enbom: Hej, vi bygger ut vårt torp och vi har panelat o målat med falu ljusröd, jag vill även ha samma färg på gavlar. Huset är litet så jag vill inte ha för präktiga gavlar. Tips emottages
0 svar · 1,2k läst
Patda82
Patda82: [citat] Hej Jag hade samma funderingar och fick svar på pris för Sjöbris i industriell stil i Linköping, strax under 4 miljoner. Vilket ger ett ganska högt kvm pris..
2 svar · 4,0k läst
T
Tesa&MagnusSkogsglänta: Hur gick det med er tillbyggnad?
4 svar · 9,3k läst
·
P
pathal: En fristående attefallare till ungarna?
20 svar · 5,4k läst
·
EMIL Emil
EMIL Emil: Hej, Lät lägga nytt golvkakel på en terass. I stort ser det bra ut men här och var finns det hål i fogarna mellan kaklet. Orkar inte bråka med hantverkarna om detta och tänkte därför själv fixa till finishen där det behövs. Några tips på vad jag ska använda ?
0 svar · 605 läst
·
A
acche91: Hej. I dagsläget har vi en takkupolen till nock är det 7m. Men vi har bestämt oss för att bygga igen och få till ett allrum på övervåningen. Jag är okunnig på detta område, men jag kommer försöka hitta reglarna på befintliga väggar. Kan ni komma med tips på något jag bör tänka på? Ska använda mig av 220x45, är det bästa och köra trådspik eller vanlig skruv? Är det dumt
0 svar · 654 läst
·
N
Nallze: Hej! Behöver råd då vi ska börja isolera en tillbyggnad av vårt hus och tänkta börja med innertaket innan det blir kallt Just nu ligger det bara råspont och ovanpå detta ligger svetsad papp Projektet att isolera kommer vara som följer: Lägga luftspaltskivor Lägga någon form av vindpapp Lägga isolering Sätta upp diffussionsspärr Osb Gips Är det rätt tänkt eller har jag missat
0 svar · 551 läst
C
coss: [citat] Tackar. fick lite snabbhjälp från Moelven i fredags och de ville ned till 650-600 cc. Men ovan dörr gick med valfri 45 regel så länge den var skruvad rätt tätt. fick bli en 45x120. Yttre bärlina på 90x90 stolparna fick bli en 90x225.
2 svar · 1,1k läst
·
K
kgag: [citat] Lämplig byggkonstruktör är ett bra råd. Tack:)
4 svar · 1,4k läst
R
robut: Plast på makadamen upp till överkanten på grundsulan. Plasten har en tendens att gå sönder med tiden om du sätter den direkt på makadamen. Jag hade underlagsfoam som de gamla husägarna lämnat kvar. Jag satten den på makadamen och sen plast över det. Sen hade jag också betongtäckmatta till övers vilket jag la över plasten. Mjukt och skönt att krypa på samt så håller det kylan
1 svar · 1,0k läst
Villa vista
Villa vista: Normalt är Vitets syfte att förutbestämma ett skadestånd som skall ersätta skada pga förseningen. Tex vid ett husbygge kan det vara mellanlagring av möbler, boende under förseningen etc. Försök bedöma den skada som uppstår vid försening och sätt nivån därefter. Det går också att sätta vitet till tex en viss procent de två första månaderna då kanske skadan är relativt liten
7 svar · 6,1k läst
T
Tompafix: [citat] Du bygger modulmåttet, karmen är 1cm mindre. T.ex. modulmått 9x21 är en öppning på 900x2100mm. Ca 5mm per sida om karmen blir springan sedan
1 svar · 1,3k läst
C
Crippe_Crull: Hej! Behovet av en avskild arbetsplats i hemmet börjar bli akut och jag planerar att bygga ett kontor i garaget. Rummet ska alltså delas av från garaget och vara tillräckligt trivsamt så att jag kan sitta där en hel dag och ska rymma kontorsstol, bord + lite förvaring. Kommer bli ca 4 kvm stort. Rummet kommer bli fönsterlöst vilket kommer bli spännande att uppleva. Jag saknar massor med
0 svar · 3,4k läst
·
D
datja: [citat] Lustigt nog har google både det gamla och nya om man går runt i streetview. Första bilden är den gamla. Du ser på den 9m långa kortsidan. Efter utbyggnaden har det blivit en 14m långsida. Det valmade taket gick förut i riktning bortåt, nu är taket något höjt och går längs med nya långsidan.
23 svar · 6,3k läst
·
Pippis hus
Pippis hus: [citat] tack för foton! Väldigt snyggt!
2 svar · 3,0k läst
·
P
PatrikJo: Så som jag tolkar sektionsritningen så har huset ett förhöjt väggliv, och bärande väggar mot kattvindarna? Enda sättet jag kan se att man kan öppna upp ett sådant hus till nock är genom att byta takstolar. Det borde i princip innebära att huset rivs ner till ovansida fasad, och sedan byggs nytt ovanför. Ni behöver nog räkna på om det är värt att göra en sådan operation i
3 svar · 4,9k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Googla på trappfabrik.. Men det lär kosta en del(inte att googla) Kan rekommendera smålands trappfabrik
1 svar · 1,8k läst
J
jossan1986: [citat] Så mycket lagar och regler för detta med husbygge (förstår förvisso att de finns...) att jag blev osäker. Haha! Men toppen! Tack!
3 svar · 969 läst
L
LaszloG: Hej! Innan vi påbörjar arbetet med att dränera om huset runt om, behöver jag lite råd. Huset byggdes 1948, men om altanen var med från början, vet inte. Som ni ser på bilden, så den gråa delen av altanen är den befintliga. Den är murad, men vet inte hur djupt ner i marken den går. Den rödmarkerade är den tänkta utvidgningen, måtten ser ni inringade uppe tv. Först tänkte jag att
0 svar · 753 läst
·
J
Jannebo: [citat] [citat] Efter att ha läst på SKV:s hemsida om hur man mäter småhus verkar detta inte vara en biyta eftersom jag inte kan nå källarförrådet inifrån bostaden. "Obs! Du ska inte mäta följande utrymmen: förråd, garage, källare, pannrum och soprum som du inte kan nå inifrån bostaden", se
14 svar · 1,6k läst
F
fredand44: Enormt tack för svaren! Lutar åt 45*195 i så fall.
7 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: Att gå från c/c 60 till c/c 30 skulle nog minska svikten med någon mm. Det går inte att räkna exakt på det, man får uppskatta hur mycket av vikten från en person som fördelas på intilliggande bjälkar. Kan du inte öka på höjden är c/c 30 det bästa du kan göra. Kortlingar tillför inget med så litet c/c avstånd. Att gå upp i tralltjocklek, t.ex. till 34 mm, har också effekt.
3 svar · 1,1k läst
F
fribygg: Ska du bara slänga ihop en grind lite snabbt på semestern kanske du kan använda tryckt standardvirke, trallskruv osv från bygghandeln. Jag skulle välja ek eller tätvuxen kärnfura och tappa ihop grinden, linolje eller roslagsmahogny skulle jag oxå kosta på.
2 svar · 2,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Skippa lärk. Kör klassiskt furugolv, prisvärt och enkelt att tex behandla med oljevax med bets.
7 svar · 1,0k läst
jonna69
jonna69: Hej! En anlitad snickare bygger uterum, sadeltak med betongpannor. Har nu noterat att han inte lagt nån fotplåt - är inte det att förvänta sej på ett nybygge???
0 svar · 1,0k läst
B
blåstugan: Hej, jag har en kolonistuga på ca 21kvaderatmeter. Grundhuset var hälften ungefär 13 kvaderatmeter men någon har gjort en tillbyggnad på ca 8kvaderat vilket gör att taket har två olika lutningar. Svärfar sover ibland i stugan på sommaren (han är även träggårdsmästaren där) och idag när han var där och det kom ett skyfall så sade han att det kom in vatten på flera ställen. Jag
0 svar · 1,5k läst
T
tommy_a: Hej! Jag har byggt om taket från platt till sadeltak på garaget. I garaget blir det öppet upp till nock och jag ska isolera med flexibatts mellan takstolarna. Har fått olika bud på luftspaltens utformning. Mataki skriver minst 50mm luftspalt mellan isolering och underlagstak. Måste jag ha en luftspaltskiva eller liknande, eller kan jag sätta upp isoleringen med läkt som distans för att
0 svar · 1,5k läst
M
moken: Suck, förlåt för repetera de bilder, att posta via telefonen var inte optimalt tydligen
1 svar · 1,9k läst
·
E
Ester99: Verkar stadigt så här långt i alla fall.
2 svar · 2,8k läst
·
D
damienne: Tack snälla för svar! Har ritat JÄTTEFINT på ritningen så att du ser hur solen går. Bra input där med badrumsfönstret! [citat]
4 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.