Hej

Vi ska bygga ett uterum till vårt hus i sommar. Det är 5x7 meter i yttermått och höjden upp till nocken är ca 3.5 meter. Vi tänker oss ett valmat tak med bandat plåt.

Den stora frågan nu är hur vi ska göra med takstolarna. Jag har sett flera olika lösningar på hur takstolarna ser ut men gillar den lösningen som jag har ritat på skissen nedtill i en av bilderna. Då dyker en hel del frågor upp som jag hade uppskattat väldigt mycket om någon kunde hjälpa mig med.

1. Hur dimensioneras denna typ av takstolar?
2. Vem ska jag vända mig till för kunskap?
3. Vad finns det för leverantörer i Skåne?

Om någon har erfarenhet om detta vore jag mycket tacksam för hjälp.

• 3D-skiss av hus med uterum och valmat tak, visar två perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett rött hus med vita fönster och valmat tak bestående av takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stahle3
  • Laddar…
Den lösningen får du inte ihop om du ska dimensionera det för aktuella lastvärden. Du kan be en talstolsleverantör ta fram en lösning och ett pris.

Laszlo Toth
Kontakta de stora leverantörerna av takstolar, t.ex. Derome. I deras offert kommer du att få rätt dimensionering, med konstruktionsritningar samt bra priser inklusive leverans!

Har du ansökt om bygglov för tillbyggnaden?

R RiKr skrev:
Den lösningen får du inte ihop om du ska dimensionera det för aktuella lastvärden. Du kan be en talstolsleverantör ta fram en lösning och ett pris.
Tack så mycket för svar. Du menar att balkarna är för klena i skissen?

Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Kontakta de stora leverantörerna av takstolar, t.ex. Derome. I deras offert kommer du att få rätt dimensionering, med konstruktionsritningar samt bra priser inklusive leverans!

Har du ansökt om bygglov för tillbyggnaden?
Tack så mycket för tips!

Hur gick det för dig Felix? Har det blivit något uterum?
Posta gärna om du fick någon ritning på takstolarna, det hjälper alla oss andra som får upp din tråd när vi söker på info i samma ämne. Byggbilder är alltid välkommet med! :)

• Gilla
magnil och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.