Byggahus.se

Hur skall jag bygga?

1. L
    Medlem Nivå 10
    Bra fråga. Undrar hur riskfyllt detta är?

2. B
    Medlem Nivå 6
    Om du ska ha dikt an mot nuvarande hus skulle nog en arkitekt främst rekommendera dig låglutande valmat tak, alltså under nuvarande takfot(du slipper bryta upp nuvarande tak) en sadelnock ut från husvägg som sen delas i Y-korsning till 2 åsar åt vardera håll ut mot de yttre knutarna
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

Sen ser du till att ha ås-takstolar så det blir högt i tak därinne 😀

Redigerat 19 feb 2017 16:53
  3. B
    Medlem Nivå 6
    Redigerat 19 feb 2017 17:17
  4. L
    Medlem Nivå 10
  5. B
    Medlem Nivå 6
    Det där är den avancerade valmat 👍🏼 men du kan utgå från husvägg under nuvarande husets takfot så blir det lättare

6. L
    Medlem Nivå 10
    Menar du att lägga takhöjden på utbyggnaden på samma höjd som befintligt tak?

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 6
    Snyggt!

8. M
    Husägare Nivå 7
    Tänker mig löv och barr som sätter igen hängrännor, snö som smälter och samlas i stora högar, fryser igen och ställer till problem på underlagstaket. Skyfall som rännan inte hänger med.

Bara en tanke :)

9. B
    Medlem Nivå 6
    Precis, som ni även har uterummet i antar jag? Och ni kan ha samma taklutning som uterummet möjligen också. Utan horisontella takstolsbjälkar(hanbjälkar) riskerar ni ju ingen förlust i takhöjd inomhus heller ☺️

10. L
    Medlem Nivå 10
    Nu tror jag att jag förstår hur du menar. Att bygga nedanför husets takfot kommer inte att gå. Det är inte mycket att spela på där tyvärr.
    Höjd i tak inomhus tror jag inte heller behövd som planlösningen är tänkt. Eftersom nya delen skall ansluta till gamla blir halva hallen hög i tak och halva 2.40

11. B
    Medlem Nivå 6
    Hur högt är det upp till takfot? Nuvarande garagetak var ju i den höjden?

12. B
    Medlem Nivå 6
    Eller du, NU insåg jag att du har sadeltak på uterummet(trodde det var pulpet) då är det ditt förslag nr 1 som är snyggast såklart 😆 (med samma taklutning som uterummet om d går)

13. Lurade
    Medlem Nivå 1
    Absolut alternativ 1 :)