klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ah, bra bild. Ja det som är kvar där är med största sannlikhet bärande. Man har använt två st tunnare brädor med kloss emellan istället för solitt virke, vilket hållfasthetsmässigt funkar bra på vissa typer av last (tex tryckande laster).
6 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Maria har inte varit inloggad sen hon skrev inläggen. Hur är det med dig och bygglov? Känns ju onödigt att lägga en massa tid på planering och kontakt med företag om det blir tvärstopp hos kommunen.
4 svar · 2,4k läst
H
HansLu: Hej! Vi bygger ett vinterbonat uterum med kallt oisolerat ”källar”utymme för trädgårdsmöbler, cyklar etc under uterummet. Vilket lämpligt material (skivor?) är lämpligt att sätta i taket i detta källarutrymme för att skydda uterummets golv och isolering från ev fuktskador? Med vänlig hälsning, Hans
0 svar · 826 läst
Krozz
Krozz: [citat] Blir ett helt annat hus! Du får gärna slänga in uppdateringar här i tråden, kul att följa. För vår del så blir det att bygga på höjden framöver, när räntorna tillåter vill säga..
6 svar · 4,1k läst
·
G
GustavLincher: Hej! Söker tips och idéer för vårt ”skärmtak” som vi skulle vilja göra om till uterum. Utrymmet är ca 6 x 4 meter och vi vill gärna behålla det pga att det dels är original men den teglade långsidan följer fasaden på framsidan. Vi skulle gärna vilja bygga ut det då plats på tomten inte är problem men vet inte riktigt var vi ska börja. Taket behöver bytas till 100 % och vi
0 svar · 1,1k läst
·
E
erik_qwerty: [citat] Ja, det låter onekligen skrämmande och är något som måste åtgärdas, nu har vi hunnit bo här i sju år utan att taket har rasat än (typ fyra år sen jag upptäckte detta, det hade gått för länge för att reklamera besiktningen) och man slutar tänka på det :seenoevil:
14 svar · 3,3k läst
·
H
heimlaga: Lösningen är totalt fullkomligt vansinnig. Trådstartaren borta. Vi begraver det här.
5 svar · 13,1k läst
·
C
cpalm: Kolla texten i BBR (kapitel 9, 9:92). I det allmänna rådet står bl.a.: Fönster: Fönstren är ofta av stor betydelse för hur byggnaden upplevs och dess kulturvärden. Skäl för avsteg från kravet på högsta U-värde kan vara om fönstren tillverkats speciellt för att tillgodose byggnadens estetiska värden eller kulturvärden. Ursprungliga fönster bör endast bytas om de kan ersättas
4 svar · 1,4k läst
Matthiazw
Matthiazw: Ok tack för svar. Får prioritera att få färdigt plasten nu då.
3 svar · 1,3k läst
E
eusfrwe: Jag vek upp putsskiktets putsnät och fyllde i upp mot droppkanten där jag också gjorde ett spår. Hålkäl mot terrassen. Se bilder. [bild] [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
A
Argastesnickaren: Fuktig luft träffar kall yta och kondenserar på glaset. Jämför med att ta ut en kall öl en varm sommardag.
7 svar · 2,0k läst
·
F
fb35523: Du kanske borde formulera någon konkret fråga så blir det lättare att svara. Gällande montaget så är det mest relevant om du gör det själv, vilket inte är så vanligt. Lejer du ut det så ansvarar firman för att det blir tätt och de har säkert en lagstadgad tid som de måste garantera detta. Jag hade nog valt att förankra i takstolarna för att få ett stabilt montage. Det kan
1 svar · 840 läst
joakim_j
joakim_j: Ja, bara k-ritningar. Tror det landade på typ 18-19'000 med en ÄTA. Ja, jag skickade in plan- och fasadritningar både som pdf och dxf. Men det var bara för att jag hade dxf:en, först skickade jag bara pdf och det hade nog räckt.
5 svar · 1,1k läst
E
Eo5: Jag tänker rita en konstruktionsritning själv på en tillbyggnad. Jag söker ritningar på en sådan. En tambur till en husvägg stående på en torpargrund
0 svar · 920 läst
L
louii: Hej, Skulle vilja ha tips på vad vi kan göra med detta uterummet för en inte alltför dyr peng. Vi skulle vilja kunna utnyttja rummet som tex matrum. Tanken är att en altan ska byggas och en altandörr ska gå ut mot tomten där det förtillfället är fönster. Hur gör man med denna konstruktionen? Man lär isolera golvet på något vis? Tanken som vi funderat på är att sätta en isolerad
0 svar · 1,5k läst
·
Macki
Macki: Hej, Jag planerar att gräva ut och bygga ut källaren där nya delen blir suterräng. Nya delen kommer vara helt ovan jord. Nya delen kommer byggas mot ett innerhörn av gammal blåbetongskällare. Jag är med på att nya plattan blir fristående mot gamla plattan men är osäker på hur jag ska göra med väggarna. Väggarna tänkte jag bygga i typ thermomur eller lättbetongblock. Initialt ska
0 svar · 1,1k läst
·
S
Stefan_E: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/altaner-balkonger-och-skarmtak/
7 svar · 2,4k läst
·
J
Jerreberre: Hej! Om det inte finns några problem idag så skulle jag bara slipat och spacklat upp väggarna med tex gypsum för att sedan måla med färg som är fuktgenomträngande, så att om det skulle komma in någon fukt så kan väggen andas och inte täppa till fukten i väggen.☺️ Står själv inför detta just nu, men förra ägaren har målat med en plastfärg som stängt in fukten som trycker
1 svar · 1,2k läst
·
B
Betula_Pendula: Familjen växer och huset måste byggas ut för flera sovrum etc, så vi ska bygga ut 4*10 meter (innermått) till sommaren i ett plan med "platt tak" (3 graders lutning) så att vi kan bygga en takterrass uppepå. Frun i huset frågade nu i kväll om man kunde lyfta upp ett bubbelbad på denna kommande takterass och jag började räkna lite om det är realistiskt och tänkte om någon ville
0 svar · 991 läst
nino
nino: Inte hänt nåt tyvärr
8 svar · 2,0k läst
N
neo11: Det blir dyrare vintertid, du kan inte mura eller putsa om det är minusgrader. Då måste man bygga tält och värma, vinteromkostnader kan bli dyra beroende på vädret. Allt blir mycket dyrare ock bökigare på vintern, jag hade skjutit det till mars ivarjefall.
2 svar · 1,8k läst
maah
maah: Ska ni göra arbetet själva? Betongpannor går ju att lägga själv och är billigare än plåt.
1 svar · 1,0k läst
·
H
hempularen: [citat] Du måste minst skicka in en ny ansökan. Men när vi byggde på fritidhuset, med en attefallstillbyggnad, så fick vi rådet att maxa attefallsdelen, för om man ex. först bygger 10 kvm, så kan man inte komma senare och bygga ytterligare 5 kvm tillbyggnad, handläggaren menade att det är bättre att spara lite bygglovsrätt, för ev. ytterligare utökningar. OM detta stämmer så kan
8 svar · 2,5k läst
·
J
jamaica: [citat] tack!
2 svar · 1,5k läst
E
elinwood: Intressant. Jag vill göra detsamma.
1 svar · 2,6k läst
·
B
bossespecial: Är det planlösningen längst ner i dokumentet som är förutsättningen? Som planlösningen ser ut så finns det sannolikt någon avväxlingsbalk i mellanbjälklaget och bygger man igen hålet så kommer sannolikt belastningen på denna öka så det kan va bra att undersöka detta lite närmare.
2 svar · 1,2k läst
S
saiter: Är det en övervåning du vill få till ovanför garaget? Hur ser takstolarna ut? //AA
1 svar · 1,7k läst
StorDrömLitenBudget
StorDrömLitenBudget: [citat] Ja det blir utsikt mot trädgården. Rätt stor tomt så inga andra hus nära. Förstår hur du tänker. Att soffan riktas mot utsikten
6 svar · 1,3k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: Så här ser protokollet ut som jag fick vid vår vattenskada. Har tagit bort sidhuvud/fot för att maska företag mm men lägg med vart du mäter på en ritning så man får en referens på mätpunkter [bild]
4 svar · 1,2k läst
·
S
sophie sundström: tack för bra idéer! (y) [citat]
10 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.