Hej,

Bifogar en PDF som förklarar allt bättre för er som kan. Där finns även en bild som visar hur det ser ut innan och efter.

Vi har fått offerter på allt från 130-220tkr för att utöfra detta arbete. Andra grannar har utfört arbetet för 40-50tkr för några år sedan. Nu är det lite annan marknad och de som utför arbetet har andra jobb - där av detta priset, har jag fått förklarat för mig.

Hörde dock att en granne gjort detta själv utan vidare kunskaper. De kunskaper jag besitter är ett sjukt snyggt staket, byggt någon vägg och möbler - alla med bra resultat.

Är jag för dum för att ens fortsätta tankarna att göra detta själv? Har en pappa med liknande kunskaper som jag och en bror som gärna hjälper till. Har även i släkten lite folk som kan tycka till men inte tid för mer än så.

Om jag gör detta själv. Vad bör jag tänka på? Vad bör jag sätta för något i betongväggen? Fått förklarat för mig att det är en betongsko man sätter in i betongväggen och sedan lägger reglar.

Några idéer eller är jag helt ute och cyklar? Dumt att göra själv?
De snickare som varit här har själva uttryckt att de inte gjort sånt här riktigt "men hur svårt kan det vara?". Alla har estimterat jobbet (inkl. målning, lägga golv, el) till 3 dagar.

Mats-S
M maaarcus skrev:
Hej,

Bifogar en PDF som förklarar allt bättre för er som kan. Där finns även en bild som visar hur det ser ut innan och efter.

Vi har fått offerter på allt från 130-220tkr för att utöfra detta arbete. Andra grannar har utfört arbetet för 40-50tkr för några år sedan. Nu är det lite annan marknad och de som utför arbetet har andra jobb - där av detta priset, har jag fått förklarat för mig.

Hörde dock att en granne gjort detta själv utan vidare kunskaper. De kunskaper jag besitter är ett sjukt snyggt staket, byggt någon vägg och möbler - alla med bra resultat.

Är jag för dum för att ens fortsätta tankarna att göra detta själv? Har en pappa med liknande kunskaper som jag och en bror som gärna hjälper till. Har även i släkten lite folk som kan tycka till men inte tid för mer än så.

Om jag gör detta själv. Vad bör jag tänka på? Vad bör jag sätta för något i betongväggen? Fått förklarat för mig att det är en betongsko man sätter in i betongväggen och sedan lägger reglar.

Några idéer eller är jag helt ute och cyklar? Dumt att göra själv?
De snickare som varit här har själva uttryckt att de inte gjort sånt här riktigt "men hur svårt kan det vara?". Alla har estimerat jobbet (inkl. målning, lägga golv, el) till 3 dagar.
Tror du fixar det där själv med hjälpen som du nämner.
Men är du osäker, lej endast själva jobbet med bjälklaget, fixa resten själv. Att fixa innertak, golv och målning är väl inga problem?

Ang priset, byggbranschen är på väg kraftigt ner just nu, så det där med "andra tider" är snart historia. Kan du vänta ett halvår så kan du säkert få ett pris som närmar sig dina grannars :cool:

Är det planlösningen längst ner i dokumentet som är förutsättningen?
Som planlösningen ser ut så finns det sannolikt någon avväxlingsbalk i mellanbjälklaget och bygger man igen hålet så kommer sannolikt belastningen på denna öka så det kan va bra att undersöka detta lite närmare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.