Utbyggnad och tillbyggnad
b8q: Och hur bra stämmer längden på huset som anges i kartan (16.12) med verkligheten, om du jämför med plattans mått och huslivets mått? Är något av dem nära?
BuildersBend: [citat] Mitt uterum ger så många extra grader till husets uppvärmning under höst/vinter/vår att jag aldrig ens skulle fundera på annat än söderläge. Österläge kan vara fint för ett mindre frukost-uterum. Går det att integrera källartrappen så den ingår i uterummet på något sätt? T.ex som blomstertrappa?
claym: Svårt att säga men troligtvis rivningslov samt bygglov. Dessa typer av frågor är enklast att kontakta kommunen och be de om hjälp gällande vad ni behöver , detta kan skilja sig mellan olika kommuner . De är hjälpsamma och ska kunna hjälpa er i rätt riktning. Se till att få allt dokumenterat via tex mejl så har ni det som bevis om det ev. skulle tjafsas i framtiden
Stefan1972: Det kan ju såklart vara annat än fukt/vatten som ger utslagena men varför mäter du överhuvudtaget? Har det regnat in så du vill ha koll eller ? Finns det nåt annat logiskt som säger att det borde vara fuktigt där?
RJust: Anledningen är framförallt Regnskydd och en mysigare känsla. Solen kommer från högra långsidan mtit på dagen. Ingen nock, lutning 10 cm p meter. Ute året Lite blåst. Bor i Göteborg
Amaryllis92: Hoppas dom dyker upp så dom kan se vårt fina bygge ☺️
BirgitS: Det är alltså ett stor söderfönster i sovrummet vilket gör att det kan bli rätt varmt på sommaren. Hur fungerar det att ha fönstret mot norr i stället? Sovrummet bör väl rymma lite mer än säng och garderob så jag tror det blir lättare att möblera med t.ex. skrivbord om man skjuter sovrummet uppåt och låter nedersta biten av tillbyggnaden vara en arbetshörna. Då kan dessutom
stefancrs: Ja, det är ett rätt allvarligt fel. Vi har nu öppnat upp så fukten kan vädras bort. Byggfirman i fråga övergav byggplatsen i december då huset var utan dörrar och fönster och det rådde utomhusklimat inne, så det hann nog bli en hel del byggfukt. Huset är nu i princip färdigställt (utan byggfirman) och det var pga ändrat klimat (varmare) som problemet uppdagade sig.
Hymas7: [citat] [citat] Helt rätt.när man tittar på videos på läggning av plasttak utomlands då skruvar man uppe på ryggen i stället för dalen . har dom andra anvisningar än vi har i sverige?
skyisthelimit: Någon som kan tippsa om plastdistanser för användning med stålsyll? Nästan alla jag hittar är ej avsedda för permanent last (när man läser noggrant). De har också mått som passar dåligt med "vanliga" reglar.
syringavulgaris: Ska bygga uterum med glaspartier vår/höst. Vill inte att vatten och fukt ska kunna rinna in under glaspartierna och undrar hur jag bäst förhindrar det. Lägga syllpapp under allt? Någon slags plast? Uterummet kommer stå på ny trall som isoleras med 100 mm cellplast. Utanför "fortsätter" trallen fast med en distans på några mm så det inte rinner längs med samma bräda så att säga..
DavidSegersminne: Tack för svar och inspiration. Det blev jättefint!
Henrik Jern: Är det någon som har en bra källa på hur man ska förbereda marken för öppen plintgrund? På mitt befintliga hus är det mycket krossad sten under. Jag är ute efter någon beskrivning på hur det ska göras för att förstå omfattningen på jobbet.
Baskavoda: [citat] Ja det är ju förmodligen enklare att bara ha en entreprenör. Tänkte att det förmodligen blir en underentreprenör som sköter antingen grund eller stomme i så fall och att jag förmodligen får betala för ett extra påslag så så fall. Min kalkyl ligger på drygt 3 miljoner som du skriver, men jag vill givetvis försöka hålla det nere.
Maffebygg: [citat] Tack för tydligt svar. Sitter två frånluftsdon i stora badrummet/tvättstuga som är i anslutning till hallen där trappan kommer gå upp till övervåningen. Ska kika om jag kan gå på FTX systemet med tilluft på vinden annars får det bli annan lösning.
Gabbe1: Du är på rätt spår när du vill isolera ventilerna. Jag har dock ingen aning om hur effektiv färgen du hänvisar till är. Förutom färg så kanske det är möjligt att fästa tunn självhäftande skumgummi på ventilernas insida? Jag vet att moderna ventilationskåpor i plast ofta utrustas med självhäftande skumgummi för att minska problemet med kondens. Filter tror jag inte gör någon
Sanella: Hej! Vi ska bygga inglasad altan ca 4500x 3200 och vill ha en parti dörrar på 2700 och en på 1800 på längden ,där man sätter upp en stolpe som då inte är på mitten . Går det eller måste vi stolpe exakt på mitten och köpa 2300x2300 skjutdörrar ??
qvirre: Låter som en vettig motivering med isoleringshöjd. Det lär krävas minst 200 mm för att få ekonomi i uppvärmningen. Gissar att det är kallt utrymme nedåt, dvs inte uppvärmd källare under. Givetvis går det att konstruera med både 1 eller två stålbalkar men behövs det överhuvudtaget? Jag tror fortfarande att det blir bäst totalekonomi (material+byggtid) om takstolarna istället
eco972: Hej! Skall ta upp en öppning (röd markering) för en utbyggnad av ett glasrum.Hur skall jag avväxla denna konstruktion? Ska bära tyngden av de 4 st 11x18 fönstren ovanför så egentligen inte så mycket last. Fönstren "hänger" ju även i takstolen som ligger på hammarbandet. Tacksam för alla tips och ideer.
Wagis79: Puffar frågan och hoppas någon vill ge mig lite feedback. Fasaden är enl. ritning ovan uppbyggd med luftspalt innanför aquapanel med putsad yta. Så underkant är luftad. I anslutning till befintlig grund och fasad ska vi bygga uterummet från Willab Garden som består av isolerglas och kanalplast enligt "höst-vår" principen. Det kommer värmas upp under sen och tidig säsong och möjligen
vectrex: [citat] Hur träs absoluta fuktighet förhåller sig till den relativa luftfuktigheten är heller inte absolut utan relativt temperaturen. Jag tolkar/tror att det som avses med att det är 100 procent relativ fuktighet i marken är att luften som finns i håligheter i marken (mellan makdamstenar t.ex.) alltid håller 100% relativ luftfuktighet. Men jag vet faktiskt inte, det är ett udda sätt
Anders1st: Det är inte två nämnder, det är samma bara olika lagar PBL och PBF, det sista en förordning och inte lag. Ring och prata med bygglovshandläggare på kommun så löser det sig.
Hep: Fönsterglas är ju genomskinligt. Skulle det räknas som minst 50% genomsläppligt och finns det någon lag som säger hur ofta man behöver tvätta ett fönster? Eller för att vara lite mer seriös. Om TS vill ha ett plank och struntar i bygglov är det väl bättre att bygga just ett plank och inte en ömtålig staketvariant som ändå kommer klassas som ett plank. Det låter ju inte som
hsd: Det fanns en tidskapsel i gamla centralskolan , Kiruna, det var en oval ihoplödd koppar burk som murades in i grunden i stället för en tegelsten Den innehöll bland annat mynt och sedlar i de vanligaste valörer och ett handskrivet brev Den upptäcktes när skolan revs
Rickard.: Jag har varit delaktig i liknande projekt ett flertal gånger och man bygger ett helt vanligt tak (tänk dig samma byggnad utan "balkongen") och sen bygger man en mer eller mindre lös trall/altan ovanpå, oftast med hjälp av kilsågade reglar för att få trallen i våg ovanpå ett lutande tak. Skarvsvetsad papp (t ex mataki unotech eller icopal mono) är det som dom flesta föredrar då man
Dalbotant: Får ni till både matbordsmöblemang och vardagsrumsmöblemang (soffa/soffor, ev tv etc) på ett rimligt sätt utan att något är i vägen när man går till och från köket?
jawen: [citat] Du skulle ju kunna kapa av sista 10-15 mm av den stående fasaden uppåt sett där växthuset byggs, så den ev fukt som går in i fasaden kan vädra ur genom den glipan. Det kommer ju bli mycket stora temperatursvängningar inne i växthuset, och du skulle ju kunna använda det som en "luftsolfångare" också samtidigt & få mycket varm luft till bostadshuset redan från feb när solen