Har ett hus som är klassat som enplanshus med källare. Dock så är marken på ena sidan av huset lägre än golvnivå. Där har tidigare varit garage och en ingång till källarplanet.
Enligt detaljplan så är tvåvåningshus inte tillåtet. Huset är dock byggt innan rådande detaljplan.

Det jag undrar är ifall huset nu redan ”är” ett suterränghus så kanske det är möjligt att gräva fram resten av våningsplanet utom en vägg för att få mer boyta?

• Arkitektritningar av enplanshus med detaljer av källarplan och fasader, samt ritad marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nils Jansson1 skrev:
Har ett hus som är klassat som enplanshus med källare. Dock så är marken på ena sidan av huset lägre än golvnivå. Där har tidigare varit garage och en ingång till källarplanet.
Enligt detaljplan så är tvåvåningshus inte tillåtet. Huset är dock byggt innan rådande detaljplan.

Det jag undrar är ifall huset nu redan ”är” ett suterränghus så kanske det är möjligt att gräva fram resten av våningsplanet utom en vägg för att få mer boyta?
hej.

hur menar du. Har du i dagsläget 1 av 4 källarväggar frilagda? Och du vill göra fler eller? :)

K Kaian86 skrev:
hej.

hur menar du. Har du i dagsläget 1 av 4 källarväggar frilagda? Och du vill göra fler eller? :)
precis så, har dock redan fått nej av kommunen då huset inte får ”upplevas” som ett tvåplanshus :/

Krozz chrischris skrev:
precis så, har dock redan fått nej av kommunen då huset inte får ”upplevas” som ett tvåplanshus :/
kommuner

jag har grävt ut min ena långsida. Gjordes i augusti. Inte frågat om lov men bor utanför samhället och har stor tomt.

däremot ska jag nu dränera baksidan och ena gaveln. Är rädd att huset ska fara iväg under dräneringssrbetet. Kanske nojjar i onödan

K Kaian86 skrev:
kommuner

jag har grävt ut min ena långsida. Gjordes i augusti. Inte frågat om lov men bor utanför samhället och har stor tomt.

däremot ska jag nu dränera baksidan och ena gaveln. Är rädd att huset ska fara iväg under dräneringssrbetet. Kanske nojjar i onödan
helt klart.

ah, har du bilder före och efter? Mest nyfiken hur det kan bli.

ja, det kan vara bra att rådfråga nån så att det inte blir något knasigt.

Krozz chrischris skrev:
helt klart.

ah, har du bilder före och efter? Mest nyfiken hur det kan bli.

ja, det kan vara bra att rådfråga nån så att det inte blir något knasigt.

Här ser du en före och en efterbild. Resten av tomten ska fixas och grunden samtidigt

• Ett brunrött tegelhus, vit panel, sliten fasad, träd runtom, gångväg, gräs, molnig himmel.
    Skapa konto
  • Ett hus och en bil framför, omgivna av skog, under en dramatisk solnedgång med lens flare.
    Skapa konto
K Kaian86 skrev:
Här ser du en före och en efterbild. Resten av tomten ska fixas och grunden samtidigt
Blir ett helt annat hus! Du får gärna slänga in uppdateringar här i tråden, kul att följa. För vår del så blir det att bygga på höjden framöver, när räntorna tillåter vill säga..

• Gilla
Kaian86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.