L
larsa100: [citat] tack för ditt inlägg. Jag söker nåt som är mer fukttåligt än vindpapp.
2 svar · 2,6k läst
M
Mikael P Rosenqvist: [citat] blev det av? Vad gick det på?
2 svar · 6,5k läst
ByggahemMicke
ByggahemMicke: Hej! Står inför ett liknande projekt. Gick ni vidare till slut? Har du bilder på hur det blev? Några tips till en som är i startgroparna? :) Mvh
35 svar · 13,6k läst
·
S
sturnus: Basic question: is the balcony sealed? If not, you have to do the roof and that makes a big difference. The gutter suggests that it can be used as a roof, but in the photo it seems to be wet underneath?
4 svar · 3,0k läst
·
A
AG A: Det är väl ungefär som att elda pellets i sin luftvärmepump. Dvs ganska omöjligt. En vedpanna är avsedd för ved och därmed eld. Inget annat kan värma en vedpanna på ett effektivt sätt. Absolut inte solceller. Solpaneler kan dock fungera som komplenent om de kopplas till acctankarna, inte pannan. Ved är annars det som kan vara absolut billigast idag. Allt beror naturligtvis hur mycket
7 svar · 1,7k läst
P
PurreP: [citat] 2 låter som rätt härad, 3 är för högt.... Att hoppas på 1,5 är nog önsketänk i dagens marknad...
4 svar · 1,8k läst
D
droopy: [citat] Jo det är sant att det kan finnas kulturvärden i ett område eller en byggnad som ligger avsides/enskilt. Har kollat med kommunen och det är tydligen helt OK att bygga till så som jag tänkt utan varesig anmälan eller bygglov. Dock så tycks det finnas restriktioner på vad en sådan utbyggnad skulle användas till, ett extra rum är ok liksom ett garage eller utrymme utan teknisk
3 svar · 2,6k läst
Soheil73
Soheil73: Hej! Jag ska bygga ut mitt hus och har sökt bygglov, fått den godkänt också. Har skickat in i bygglovet på fönsterpositionen, men vill nu ändra ena fönstret 340 mm till vänster. Är detta något som jag kan göra utan att tänka på konsekvenser? Tacksamt för alla svar jag kan få!
0 svar · 1,0k läst
ricebridge
ricebridge: Har reglarna inte ruttnat, så spraya med Klorin för att avrätta påväxten.
2 svar · 1,4k läst
·
N
NRW: Tack för alla tips på lösningar! Vi tog @myrstack lösning då läkten på den gamla delen av huset är ganska rutten. Så till sommaren blir det nytt tak på hela huset och distanser för att matcha den nya lutningen.
17 svar · 4,7k läst
D
Daniel 109: Det var inte den modellen. Men det är ju samma koncept.
17 svar · 3,9k läst
T
Totte56: Om de skivorna är diffusionströg vet jag ej. Vet inte hur man kollar det heller? Bef platta har legat i 4 år så den bör ju vara torr. Ska på med lite betong i kanterna då platta lutar ut från huset, ca 5-7 cm, men låter man det torka ut ska det väl fungerar. Alternativet är att gjuta in rören som vanligt, som vid gjutning av betongplatta, men som sagt ut efter extra isolering, om nu
2 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Bra dubbelhäftande tejp räcker bra under syllen eftersom väggens tyngd hjälper till att hålla väggen på plats. Det är viktigare att få bra infästning åt de andra hållen.
1 svar · 1,0k läst
·
R
Rosita M: I december fick vi ett beslut från MÖD där vi beviljades prövningstillstånd. MÖD återförvisade även ärendet till Länsstyrelsen pga att MÖD bedömde att jag var behörig person att överklaga byggnadsnämndens beslut. Fick i fredag ett avslag från Länsstyrelsen. Har inte fått beslutet så jag vet inte vad som står i det beslutet. Undrar varför MÖD beviljade prövningstillstånd
0 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Man får ju anta att gränsen för bostadsrätten ligger där dörren är. Så det kan behövas en hel del formalia om du skall utöka ytan på bostadsrätten. Att tillföra 2 - 3 kvm till en bostadsrätt är ungefär lika struligt vad gäller formalia, som att skapa en helt ny bostadsrätt, ex. på en vind.
2 svar · 1,1k läst
fahlis
fahlis: [citat] Nedböjningen kommer vid samma last att bli ungefär tre gånger så stor … Böjmotståndet blir ungefär 62 % av den högre balkens …
17 svar · 3,8k läst
M
MrDizzy: Då jag byggde mitt uterum förra sommaren så var det detta med max byggyta och prickmark som var de stora bitarna för bygglovet. Resten gick nästan ta på papperservett (nja inte riktigt men väldigt enkla ritningar räckte) Blev mindre avvikelse på byggytan ... hade bara 20kvm kvar att bygga på och det blev 24 vilket efter granngodkännande var ok. Och ang prickmarken så är det så pass
4 svar · 1,6k läst
K
knoxville: [citat] Ja, ibland hjälper det, men brandskyddsreglerna verkar vara samma för alla :) Det verkar räknas som tillbyggnad när man bygger samman det hela. Pratade med en bekant som är byggingenjör. Han tolkade Boverkets regler som att väggen på garaget som vätter mot huset skall uppfylla EL30. Det innebär brandklassade fönster, bandklassad dörr samt vägg (den tilltänkta
8 svar · 3,3k läst
·
J
jawen: [citat] Det var så lite. Kan tänka mig det är "torrt & fint" på vinden, då mycket värme läcker ut där. Och beroende på din elförbrukning skulle jag göra "olika stora insatser". Har du en låg elförbrukning ändå i dagsläget, så gör man ju "så lite som möjligt" eftersom "huset mår bra". Använder ni kattvindarna till förvaring ? Gör ni det så tänkte jag att du ändå kunde
10 svar · 3,2k läst
·
H
heimlaga: Plastlister håller knappt inomhus så utomhus är det ingenting att satsa på. Många trälister för inomhusbruk är av MDF eller av fingerskarvat virke. Sådant duger inte. Har du litet tur kan du hitta standardlister av bra virke som går att använda på utsidan men du måste granska dem själv före du betalar. Får du inte granska kvaliteten på varenda list betalar du inte heller och då
2 svar · 2,6k läst
·
H
Huset81: Hur gick utbyggnaden, blev det prefab?
1 svar · 2,4k läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Brukar bara vara skruvar eller popnitar.. Borde synas när glaset är borta
4 svar · 2,7k läst
·
M
maria01: snyggaste är ju om utbyggnaden har samma nokhöjd som övriga
3 svar · 1,6k läst
·
P
pontusreg: Såklart inkluderande trall och montering av glasräcke..
3 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Bygg 30 kvadrat nu och gräv ut resten senare.
20 svar · 19,5k läst
·
T
Tooompaaa89: [citat] Jag kan hjälpa dig, se PM
2 svar · 1,6k läst
M
MetteKson: Tänk på att även om ditt hus ligger utanför detaljplanelagt område kan din fastighet ligga inom ”sammanhållen bebyggelse” och då kan reglerna vara annorlunda.
7 svar · 2,2k läst
Semiproffset
Semiproffset: [citat] minimalt ändå. Den stora kostnaden ligger inte i de moment du kan göra själv. Skruva plyfa och gips gör en ensam byggare på en dag på denna volym. Spackla och måla har en viss overhead pga torktider etc. Det dyra i en golvläggning är själva golvet. ”Vem som helst” klarar att lägga 40m2 på en dag (3000:- jämfört med kostnad för golvet på kanske 45000:- ) Jag skulle
12 svar · 3,3k läst
·
MarkusNilsson9494
MarkusNilsson9494: Grunden är inte isolerad, utan ser ut som man målat den på nya utbyggnaden medans den är mer "rå" på resterande del av huset med asfalt längst ner kan man se. Jag undrade mest för att en och samma byggherre har gjort de mesta på huset och hittat en del slarv, så klart man blir skeptiskt därefter ..
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.