EBF22
EBF22: Hej! Jag bor i ett tvåbostadshus som även har cykelförråd och vindsförråd tillgängligt för familjer som bor i området (se skisser). Jag bor i lägenheten på nedre våningen och har vindsförrådet ovanpå, och cykelförrådet på sidan. Vindsförråd har inga fönster i taket. Byggnadens ytterväggar är gjorda av 1/2 stens fasadtegel, visst inslag av tunnputsade partier samt isolering
0 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det svarade ju MetteKson på väldigt bra i din tidigare tråd om samma sak.
1 svar · 1,1k läst
·
L
Llvin: [citat] det är samma material som på den andra bilden jag la upp i en kommentar :)
9 svar · 2,7k läst
·
B
blomqvisten: Väcker liv i den här tråden och undrar om det blev något med? Finns några bilder?
3 svar · 5,6k läst
·
R
rivan9: [citat] Tack igen! Mycket hjälpsamt:)
4 svar · 1,4k läst
B
Bläcktudan: Jag använde rockwools u-värdesberäkningsprogram, fyllde i U-värden för väggar, fönster, dörrar, tak osv . Kommunen godkände utan anmärkning!
2 svar · 2,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag tror ni bör ju kontakta konstruktör då det ju inte är någon standard ni kommer följa då. Ni bygger ju om en W-takstol till en Ramverkstakstol-ish (men med mittstödben ?) Ramverkstakstolar: [bild] Man kan ju se det som en pulpetttakstol brevid en W-takstol kanske [bild] I snözon 3 kan man ju ha en balk på max 3,16 m (45x245 c24) innan man ska gå över til llimträ. Så äver
1 svar · 3,9k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: [citat] Förstås... :oops:
9 svar · 3,3k läst
·
H
hempularen: Det allra första är nog bygglov. Det låter som en lovpliktig ändring. Sedan plintarna. Inte mitt specialområde. Men om du utför bjälklaget med 45x220 så borde det bli stabilt om spännvidden är ca 2m. Normalt så lägger man en trossbotten i nedre delen av bjälklaget (finns skivor för ändamålet som passar direkt om bjälkarna sitter med cc60). isolering i facken, golvspånskiva
4 svar · 2,2k läst
B
Bygghelpme: [citat] tack för svar! Däremot har täcklister på sidan mäts enligt företaget så de är redan uppsatta därför måste det matcha takuppsättningen
4 svar · 1,1k läst
A
alebas: Blev slutresultatet bra? Hur gjorde ni med grunden för att inte ytterväggarna skulle bli instabila? Dyrt? [citat]
4 svar · 2,9k läst
·
S
Spjutski: Många år senare Men fick du någon ordning på det här? Har samma situation med en gjuten platta som inte tillåter isolering i golvet. Körde du med reflektorskiva som föreslogs?
5 svar · 7,2k läst
·
A
Allle: Ska man köra aluminium elr verket bör man bygger tänkte bygga det själv å sen köppa till solceller som tack nån som ha tips elr ide ? Och vad det skulle kosta med aluminium kontra verket ska typ ha för 20 kvm
0 svar · 1,3k läst
·
Peoplebeer
Peoplebeer: Jag har ingen input till hur man skall gå till väga men jag blev lite nyfiken, har du löst problemet?
1 svar · 1,3k läst
B
Bläcktudan: Jag kan hålla med dig till viss del, vi lever i ett överförmyndarsamhälle. Och en bygglovsprocess idag är på tok för tungrodd. Samtidigt tycker jag det ska fram K-handlingar när det gäller sådana här ombyggnation, och ett sätt att påtvinga det är genom att söka bygglov. Din idé tror jag inte en konstruktör kommer köpa. Dagen då ni står 10 man på balkongen och din hemmapulade
12 svar · 2,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Ja, och samtidigt kan du skrota din kostnadsberäkningen eftersom reglerna blir olika långa.
8 svar · 2,2k läst
·
T
tillbyggnad2023: Hej! Vi bor fem personer i ett fyrarumshus så nu har det blivit dags för en rejäl tillbyggnad:cool: Själva behovet är i princip hugget i sten - 3 sovrum för barnen i tillbyggnaden, vi föräldrar sover kvar i gamla huset, gamla badrummet tas bort och ersätts av två nya. Tillbyggnaden blir stor men vi känner att det behövs. Det börjar dra ihop sig till point of no return så vi skulle
0 svar · 1,1k läst
·
9
98000306: Bärlinan skall först fästas i huskällarväggen,sedan vet jag inte avståndet mellan reglarna,det måste bli stabilt för det är källare under,sedan lika dant när det gäller regel dimensionerna,och att tänka på det skall i första läget vara en uppen veranda men kommer i ett senare läge bli en isolerad första/hall
2 svar · 1,2k läst
L
Lisett: [citat] Tack för ditt svar! Låter lovande :) Kommunen har även svarat mig nu på mejl att det är ok att göra mindre åtgärder. Ska ha möte med handläggaren i veckan så då ska jag passa på o fråga alla frågor kring detta och hoppas på positivt besked! ;)
15 svar · 4,2k läst
A
academia: Vet inte om det är ljusskenet som ger den blå tonen i det fibriga, om inte så betrakta det som blå asbest, dvs den farligaste sorten.skicka för analys, innan du ens funderar på att riva mer
6 svar · 1,6k läst
·
T
Tompafix: Bild?
1 svar · 849 läst
S
Stabbsson: Hej! Går i tankarna att ev stycka av del av garaget och göra om det till ett sällskapsrum alt uterum, hur som helst skall rummet kunna hålla inomhus klimat. Utbyggnaden utav garaget gjordes runt 99-00 talet. Men ni som kanske kan tekniska beskrivningar bättre än en annan får gärna hjälpa mig förstå bättre. Plattan gjuten på grus, check men under grundförstärkning står det
0 svar · 706 läst
·
Skånemike
Skånemike: Vad bra.., tack.
7 svar · 4,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Tigersåg är faktiskt rätt värdelös på takpapp då dom kladdar igen direkt. Jag har provat det mesta från tigersåg, cirkelsåg till motorkap/katastrofsåg och min favorit (definitivt om det under inte ska rivas) är multimaskin med krokblad. Bosch multikniv är nog den jag använt mest med det är inte så noga vilken man väljer. Full fart på maskinen så skär det som smör utan kladd,
10 svar · 3,1k läst
Ulfmedmångaprojekt
Ulfmedmångaprojekt: Ja, jag tror det blir bästa lösningen, tack för hjälpen båda!
5 svar · 2,9k läst
·
J
Joakim Abrahamsson: [bild]
2 svar · 1,6k läst
·
J
G
Gesh: Varken lotteri eller dagsform, skulle säga inkompetens hela vägen upp till Mark- och Miljööverdomstolen.
33 svar · 12,4k läst
E
Evisch: [citat] Tack! Ibland blir man lite vilsen på var man hittar svaren
2 svar · 1,2k läst
M
Marie Munters: Hoppar in den här gamla tråden…vi är i samma tankar. Att bygga ut vårt hus i tegel så är nyfiken att höra hur det gick för er med utbyggnaden :-)
16 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.