S
sinuslinus: [citat] Skruva bort trallen och förstärk med fler plintar/ stöttor mot marken. Fyll facken med cellplast så isolerar du spabadet bättre.
5 svar · 1,9k läst
·
F
femme68: [citat] Det blir knixigt, absolut! Men vi har lyckats kånka upp en säng i en smal spiraltrappa- så det går.
7 svar · 2,7k läst
·
R
Ranger Bob: [citat] Tack för ditt svar men huset är ju bara 8 år gammalt så vi avvaktar med takbyte.
3 svar · 1,5k läst
L
LukasLS: Hej, Jag hittade ett parti gamla fönster och byggde ett växthus mot fasaden på huset för två år sen. Eftersom det är roligare att bygga än att be om lov (anmälan om attefallstillbyggnad i detta fall) så gjorde jag inte det. Men nu är det dags. Jag försökte komma undan med arkitektritningar men nu ber byggnadskontoret om konstruktionsritningar. Golv av betong och sten och gjutna
0 svar · 1,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Kolla saxtakstol eller bygg med traditionella åsar av rundvirke om det önskas öppet till nock och undvikande av limträbalkar.
1 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Du har en skyldighet att hålla lägenheten i gott skick. Men det är primärt du själv som bostadsrättshavare som ansvarar för detta, d v s du gör ganska självständigt bedömningen vilka reparationer och annat underhåll som krävs i just din lägenhet. Föreningens styrelse kan ge dig råd och uppmana dig att genomföra åtgärder. Det är t ex vanligt att man ger råd om att
38 svar · 9,2k läst
·
D
Dawwa76: Hej, Jag behöver flytta balken ca 5cm åt höger som är på höger sida om skorstenen. Längden av balken som behöver flyttas är ca 30cm. Kan jag göra som på bifogad bild att jag sätter dit likadana balkar 45x220 enligt röda streck för att sedan kapa bort den del som är överstruken? Tar gärna inputs och bättre lösningar. Behöver göra detta för att få rätt avstånd till
0 svar · 929 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag skulle säga nej, om inte någon del av din byggnad sticker upp såpass dvs. Det står såhär: "Höjden, så kallad taknockshöjd, ska vara lägre än det befintliga husets nockhöjd." https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/bygga-nytt-och-bygga-till/tillbyggnad-max-15-kvadratmeter-attefallstillbyggnad/
5 svar · 3,6k läst
Z
z_bumbi: Har du frågat där de säljer märket? Reservdelar brukar vara beställningssortiment.
3 svar · 1,4k läst
A
Arga ingenjörn: Du kan väl bygga ner takstolens undersida lite (typ 20mm) så täcker underspikningen garanterat toppen på panelen. Hade inte lagt någon möda på att bygga upp något högre, vindduken är ju där ändå.
1 svar · 5,3k läst
·
A
aduell: [citat] Hej. Jag var nämligen i samma situation. Jag fick detta svar fr. Elitfönster (diplomat) "Hej! På pardörrar sitter det kantregel uppe och nere för att låsa upp passivt dörrblad, men man kan välja till en enhandsmanövrerad spanjolett till pardörr så får du tillgängligheten enligt BBR. Med vänlig hälsning " [bild] [bild] Samtidigt är det nog gött med en tillräckligt
15 svar · 5,6k läst
·
Nathan Greem
Nathan Greem: Hej , Sorry for speaking in English. I moved recently in Sweden :/ Last year, We owned an house in Tyresö. Our plan was to increase the size of the house by sur-elevating the roof to be able to create rooms in the attic space. I asked the municipilaty about what are the building regulation in this area and unfortunately they replied by sending pictures of old documents in Swedish that are making
0 svar · 1,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det kan ju inte va så vanligt med en 100-dörr till ett litet sovrum?
6 svar · 1,6k läst
·
B
Bertil Nygren: I mitt uterum bildas svartmögel på karmarna till glasrutorna under vintern. Jag tar lätt bort det med klorin på våren. Men behöver jag ha det? Uterummet har ett isolerat tak av kanalplast. Dock är taket lagt utanpå hus-panelen varför det blir spalter mellan varje lockpanel. Är det dessa glipor som orsakar fukten och det följande möglet? Jag har monterat en ventil på ena, motstående
0 svar · 734 läst
R
Rickard.lj: Hur gick de ? Annars plast där eps möter trä, sen primer på betong . Du skall ha 3cm på eps med flytspackel, och armering ,
3 svar · 2,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Vi har en finsk timmerstuga från 74. Där är det bla en inbyggd veranda på 12 kvm (3x4). Så utifrån fönstret är det ca 3,5 m till takkkanten. Men den har också ett par varv timmer och är kanske ca 2 m hög i "gluggen". Jag kan säga att det tar förstås en hel del ljus, men det beror lite på vilket väderstreck ni har den i, och hur mycket andra fönster ni har in om huset upplevs
1 svar · 1,4k läst
N
neo11: Kanske, och kanske inte om teglen bakom är hårdbrända Fasad/håltegel, dom teglen suger inget vatten och då kan putsen frysa sönder. Sprången på en skorsten är oftast bara blymackan som ligger ovanpå, och då blir det inte så fint med putsat med tiden, Klart man kan bygga någon extra plåt, men dom som inte gör det får problem om man putsar. Det händer inte på en putsad vägg.
8 svar · 7,8k läst
S
Surfers: [citat] WOW vilket grymt forum! många bra svar! Ska kolla upp tipsen! Tanken är att snickare gör det tätt, sen tar jag över och gör invändigt.
12 svar · 2,4k läst
Centano
Centano: Mät fuktkvoten i reglarna så ser du om de behöver torkas ut innan du börjar bygga.
1 svar · 1,3k läst
W
wips wips: har byggt upp en tillbyggnad på huset och min fråga handlar om hur långa spik man ska använda sig av , jag har satt upp vindskydd och reglat ute på detta med 28x50 läkt och panelen som jag sätter upp är i botten har jag 145x22 och som lock kör jag med 95x22 det jag undrar är om jag kan använda mig av panelspik som är 2,8x55 som jag tänkt att ha till dom i botten och 2,8x75 som jag
0 svar · 1,5k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Håller med om att det kommer se ok ut om avståndet till tak är detsamma för alla fönster i rummet. Men det låter ju insane att ni inte skulle få ha likadana fönster som ni redan har. Fattar att det inte är det vi ska diskutera dock.
3 svar · 2,6k läst
·
B
ByggareJob: [citat] Stort tack för detta!
2 svar · 2,2k läst
T
Tobias Cederlund: [citat] Jag vet att den är tung, typ supertung, därav den stora frågan om 45x45 räcker. Jag jagar centimetrar på övervåningen så därför går osb/gips bort. Sen ska jag inte ha någon vägg på stödbenen utan öppet ända ut… Jag drar mig inte för tungt jobb så i planen ligger också att slita upp befintligt golvspån (spikat!! Och limmat förstås) kortla mellanbjälklaget och
5 svar · 3,1k läst
·
H
HomerS: Hej, Jag har tyvärr ingen input att komma med. Däremot har jag ett liknande dilemma då jag vill bygga ut källarplanet under mark och har ett hus med planstridigt utgångsläge. Jag kommet med andra ord aldrig få något bygglov beviljat, även om det är enl plan. Min tanke är att det inte behövs bygglov för (ut)byggnad under mark? Hur har det gått med ditt bygglov? På vilken grund
1 svar · 1,8k läst
K
kniv: [citat] Inte ens hundralappar! 49 på hornbach!!
7 svar · 4,1k läst
·
J
jamaica: Tja Jag ska bygga ut radhuset med 15m2 som ska bli en del av köket. Jag har några frågor som uppstått. Bygglovet är såklart klart & tanken är den här: Golv Värmeslingor Gjuten platta 10cm Frigolit 30cm Makadam Har tänkt använda L-element 40cm (om jag kör 30cm frigolit) 1. Från befintligt golv & ner är det nu 70cm. Jag har dock bara grävt 30cm. Har varit altan tidigare. När jag
0 svar · 1,2k läst
·
Henrikwcarlsson
Henrikwcarlsson: Ska isolera ett plank mellan mig och grannen eftersom vi ska bygga ett uterum på vår sida. Kommer alltså vara värdesäkert på vår sida men kan utsättas för väder och vind från grannens sida. Vill göra detta så enkelt/billigt som möjligt men tekniskt korrekt. Uterummet blir vår/höst. Fråga 1: Kan jag använda typ Recticel PIR-skivor för att det är enkelt? Eller blir det onödigt
0 svar · 968 läst
K
Krille4: Det bästa och vanligaste sättet är att man bygger ett 1,5 eller 2-planshus med en oinredd övervåning. Då kan man jobba vidare med övervåningen i den takt man vill och har råd med. Att bygga ett enplanshus i två etapper blir nog både mer komplicerat och dyrare. Lycka till! /Krille
2 svar · 2,1k läst
D
dahlhue: Hej! Vi håller på att bygga om vår carpport till boyta med vattenburen golvvärme. Iom att vi bor så tajt mot grannarna har det inte varit helt lätt med hur vi ska göra med grundplattan. Dom två bärande elementen har sparats mot kamerans håll. Den sista gjutna plinten är fastgjuten i dräneringen mellan husen. Jag har svårt att se hur det skall bli isolerat bra längst ner med
0 svar · 1,0k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Täta de delarna där det drar. Det skall inte dra där - om det är problem med ventilationen av tex grunden så får du ta upp ventiler på något annat ställe, det skall ju inte dra in till utbyggnaden iaf. Och behövs ventilation i utbyggnaden så sätt in en frånluftsventil i någon vägg: Samma sak där - man vill inte ha luftutbytet mellan grund/inneluft...
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.