Planeras planket ligga mellan tomterna? Då behövs i vissa fall inget bygglov om grannen godkänner placering och höjd. Planeras planket i så fall gå ända ut till gatan måste höjden sänkas de närmate metrarna enl lokala bestämmelaer.
Är det verkligen så? Jag tolkar det som att lovplikten alltid gäller förutom placering vid uteplats och max 1,8m högt inom 3,6m från bostadshuset. Då är det lovbefriat med granngodkännande. Men som avgränsning mellan tomter räknas inte som "skydd för uteplats".yonna skrev:
Vilket lagstöd möjliggör att grannen kan godkänna placering av plank för att undvika lovplikt? Eller syftar du på lovbefrielsen som finns om planket är lägre än 1,8 m och inom 3,6 m från bostadshuset?yonna skrev:
I min nuvarande (och tidigare) kommun (Skåne) kan plank upp till 180 cm mellan tomter (med undantag jag tidigare nämnt) accepteras såvida grannen godkänt detta. Kommunen har då uppmanat att beskrivning, placering och godkännande från bägge parter helst skall inlämnas skriftligt. Finns dokumentation gäller detta även vid senare försäljning ev ena fastigheten.
Sök på Boverket: bygglovsbefriat plank där det också hänvisas till lokala bestämmelser.
TS bör kolla med sin egen kommun.
Sök på Boverket: bygglovsbefriat plank där det också hänvisas till lokala bestämmelser.
Redigerat:
Kommunen kan inte ändra på bygglovsplikten för plank generellt men det kanske rör sig om en detaljplan där kommunen har beslutat om minskad bygglovsplikt i en planbestämmelse för just plank av denna typ inom planområdet?yonna skrev:
I min nuvarande (och tidigare) kommun (Skåne) kan plank upp till 180 cm mellan tomter (med undantag jag tidigare nämnt) accepteras såvida grannen godkänt detta. Kommunen har då uppmanat att beskrivning, placering och godkännande från bägge parter helst skall inlämnas skriftligt. Finns dokumentation gäller detta även vid senare försäljning ev ena fastigheten.
Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...elser/egenskapsbestammelser_/andrad-lovplikt/
Jag pratar om plank mellan tomter dvs plank som inte berör tredje fastighet. Det framgår inte var/hur TS önskar sitt plank.
Eftersom TS's granne tydligen har plank på motstående sida verkar det som om TS' lokala bestämmelser också finns där. Det vore ju bra!
Jag satte upp tätt, högt granslaneplank i min tomt i Malmö för 30 år sedan med enbart skriftligt godkännande från grannen (dokumentet bilagt vid min försäljning). I min nuvarande närhet bygger grannar plank mellan nyuppförda hus på samma sätt dvs just denna fråga ändrar inte det nya, lättande regelverket från 2020.
Eftersom TS's granne tydligen har plank på motstående sida verkar det som om TS' lokala bestämmelser också finns där. Det vore ju bra!
Jag satte upp tätt, högt granslaneplank i min tomt i Malmö för 30 år sedan med enbart skriftligt godkännande från grannen (dokumentet bilagt vid min försäljning). I min nuvarande närhet bygger grannar plank mellan nyuppförda hus på samma sätt dvs just denna fråga ändrar inte det nya, lättande regelverket från 2020.
Kan det vara detta Yonna avser?
Råd och riktlinjer: Plank och murar (malmo.se)
citat:
"Om det inte finns någon detaljplan för din fastighet och du bor utanför så kallad sammanhållen bebyggelse, får du uppföra ett plank eller en mur i omedelbar närhet av ditt en- eller tvåbostadshus utan bygglov. Planket eller muren får inte placeras närmare fastighetsgränsen mot granne än 4,5 meter, om inte grannen ger sitt tillstånd för detta. Om du inte får grannens tillstånd kan du söka bygglov och få det prövat."
Annars verkar Malmö väldigt restriktiva med just inhägnad av fastigheter.
citat:
"På senare tid har allt fler trädgårdar hägnats in med höga, täta, långa och enformiga plank och murar. De påverkar många gånger stadsbilden, trivsel- och trygghetskänslan i ett område negativt. Dessutom är det synd att skärma av vackra hus och trädgårdar från våra gemensamma stadsrum. Vi bör vara rädda om trädgårdskvarterens lummiga karaktär.
Dessa riktlinjer innebär att stadsbyggnadsnämnden framöver är restriktiva med att bevilja bygglov för höga plank och murar mot allmän plats såsom gator, torg och parker."
Råd och riktlinjer: Plank och murar (malmo.se)
citat:
"Om det inte finns någon detaljplan för din fastighet och du bor utanför så kallad sammanhållen bebyggelse, får du uppföra ett plank eller en mur i omedelbar närhet av ditt en- eller tvåbostadshus utan bygglov. Planket eller muren får inte placeras närmare fastighetsgränsen mot granne än 4,5 meter, om inte grannen ger sitt tillstånd för detta. Om du inte får grannens tillstånd kan du söka bygglov och få det prövat."
Annars verkar Malmö väldigt restriktiva med just inhägnad av fastigheter.
citat:
"På senare tid har allt fler trädgårdar hägnats in med höga, täta, långa och enformiga plank och murar. De påverkar många gånger stadsbilden, trivsel- och trygghetskänslan i ett område negativt. Dessutom är det synd att skärma av vackra hus och trädgårdar från våra gemensamma stadsrum. Vi bör vara rädda om trädgårdskvarterens lummiga karaktär.
Dessa riktlinjer innebär att stadsbyggnadsnämnden framöver är restriktiva med att bevilja bygglov för höga plank och murar mot allmän plats såsom gator, torg och parker."
Låter som ett inte allt för rättsäkert sätt att hantera frågan. Var någonstans menar kommunen att man ska inlämna det skriftliga?yonna skrev:
Det räcker ju att den nya ägaren gör en anmälan om att grannen uppfört plank olovligen och kommunens tillsynsavdelning blir då tvungna att påföra sanktionsavgift om inte planket tas ner inom en viss tid.
Då syftar jag på plank som inte omfattas av lovbefrielsen, så det inte blir missförstånd.
Klicka här för att svara