wildeside
wildeside: Ta bort gammla fasaden och vindskyddet. Isolera, nytt vindskydd och fasad. Kostar mer och tar mer tid men blir så mycket bättre.
1 svar · 1,1k läst
Vemärfullastbörje
Vemärfullastbörje: Gjut fast med betong eller vattenpacka med bergkross 016 runt.
1 svar · 1,9k läst
V
växelventil: Tänkte lägga plåttak på min förrådsbyggnad och undrar om någon har förslag på ett pulpettak för tänkte eventuellt på ett klicktak eller bandplåttak. Lutningen blir ca 8 grader och tänkte slippa lägga läckt och lägga klicktaket direkt på pappen.Någon som liknande projekt?
0 svar · 813 läst
Bart
Bart: Stålbalk borde lösa problemet. Nu är jag långt ifrån en expert på området, men här är en tråd med nästan samma förutsättningar. Dock inomhus. https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensineringshjaelp-hea-balk.394960/ Men jag skulle tro att smakar det så kostar det ...
1 svar · 850 läst
F
frityreldarn: Till höger en 30m2 stor byggnad, gjuten platta som suns på bilden. 1.6 meter åt vänster står huvudbyggnaden, där är betongplattan 30 cm högre. Vill bygga ihop stugan till höger med huset. Så stugan blir större. Gruset som ligger o syns, under där ligger dräneringen 30cm ungefär. Kan ju inte gärna gräva ur 40 cm o förlänga med träbjälklag. Om man gräver ur sanden paddar o
0 svar · 621 läst
·
S
sallad: Har lite löst funderat på att bygga om entrén till huset så att det blir som ett trapphus istället för som det är nu att källartrappan hindrar att man kan bygga ut köket. Hur galen är idén att bygga ut källaren och "flytta ut" källartrappan (att gjuta en ny egentligen) En tanke som dyker upp, den gamla grunden är från 50-talet och oisolerad, vad händer om man kör utbyggnaden med
0 svar · 1,3k läst
L
lillanutten: Utvändiga solskydd som markiser är det klart effektivaste sättet att hålla ute värmen. Nu kanske du tänkte montera själv, men när vi skulle få fönstermarkiser uppsatta bjöd vi helt enkelt in ett gäng lokala markisfirmor som fick komma hem till oss och mäta osv. Vi beställde inkl montage, men går säkert att beställa bara själva markisen med.
1 svar · 2,0k läst
·
A
Alexunden: [citat] Ska prova ändra på ritningen för att se om det kan vara nåt för oss!
18 svar · 4,8k läst
·
M
Mattias Svederberg: [citat] Jepp ser ut att bara vara en tidsfråga nu, men de ser ut som de kommer ta ett par år.
66 svar · 31,6k läst
·
S
Sigge: [citat] [citat] Det var ungefär så jag gissade. Nejdå, känner till det där med syllisolering och fuktproblem.
6 svar · 1,9k läst
L
Luisa Sodini: [citat] Nej inte kollat upp exakt men tycker det är sjukt att det ska vara så i ett parhus med exakt likadana uterum??
4 svar · 1,1k läst
O
olsjo: Din man kommer skuldbelägga dig för precis alla motgångar som kommer att uppstå i nya huset, om du ”övertalar” honom att ni ska köpa det. Han kommer bara se allt ni gav upp - ett nytt, fräscht, stort, tryggt boende mot ett renoveringskaos, bara för att du prompt ville se lite vatten. Lägg till barn på det. Är relativt nybliven förälder - blir ett år snart - och ens egentid har
73 svar · 16,4k läst
BirgitS
BirgitS: Normalt har man väl en garantitid under ett par år plus en reklamationstid som sträcker sig 10 år från att bygget var klart. Kolla avtalet, Hantverkarformuläret och Konsumenttjänstlagen. Jag tycker alltså att firman har skyldighet att åtgärda sånt de har missat eller gjort fel utan extra kostnad för dig..
1 svar · 963 läst
R
Riksamatör: Vi har ett hus där grunden är byggd i natursten, och även utgör källarplan. Grunden och den yttre källarväggen är därför varken lodrät eller spikrak. Där jag har tänkt att bygga ett odlingsskåp skiljer det sig 1-15 cm från botten till toppen på skåpet. Jag hade tänkt att skåpets bakre vägg skulle vara stenväggen och på något finurligt sätt få en jämn brytning mellan
0 svar · 990 läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Du får nog beskriva lite mer om du vill ha hjälp med beräkning. Ska du ha bärlinor längst hela längden och sedan skruvreglar på det, vilka dimmensioner? Vilken dimension på trall tänkte du?
1 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] På 50-talet var man så van vid att ha ett självdrag pga. en varm murstock och att alla rum hade anslutning till murstocken att man antagligen byggde på samma sätt även i en tillbyggnad utan varm murstock. Jag har sett samma sak i radhus från 50-talet där det bara var huset i ena änden av längan som hade en varm murstock eftersom pannan var i den änden. På den tiden var det
2 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Först kanske du behöver titta på vad detaljplanen för området tillåter. I många detaljplaner finns det en begränsning på max byggyta för huvudbyggnaden (alltså ytan som byygnaden får uppta på tomten) med möjlighet att bygga en eller flera komplementbyggnader med en viss ytterligare total yta. Om du bygger ihop en komplementbyggnad med huvudbyggnaden, så räknas hela ytan som
1 svar · 1,1k läst
·
M
Marie Nilodahl: Hej, Vi ska byta ut våra fönster på ovanvåningen och undrar om någon kan tipsa på snygga aluminiumfönster i matt svart (alltså mindre än glans 30) och/eller med struktur?
0 svar · 1,0k läst
T
Thord58: [citat] Detta är lite öppet, svårt att välja, dåligt med utställningar att titta på, men tänkte samma panel I väggar och tak.
4 svar · 3,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Måla så fort du kan
4 svar · 1,4k läst
·
F
fribygg: Visst finns det vissa problem med infästning i grunden om man har platta på mark och isolerade kantelement, vill man inte borra in i betongen bygger man ju lämpligen altanen fristående eller ordnar en snygg stenläggning i stället och spar massvis med underhåll i framtiden.
9 svar · 3,8k läst
S
Swarley: [citat] Muren är antagligen sedan 70-80 talet gissar jag helt fritt, lutar mest på högersidan sett uppifrån - lutningen är inget problem nu - jag tänker mest om mer last kommer trycka mer på muren, men jag vet inte riktigt hur lasten fördelas i marken. 3 meter emellan blir väl närmare 4 meter mellan plintarna, vet någon om det finns bra sidor online där man kan räkna på Max mellan
3 svar · 1,9k läst
·
F
fribygg: Ta in offerter så får du en uppfattning om kostnaden, takstolarnas pris inte lär skilja med många hundralappar oavsett om du väljer 1 eller 1,5 plans men fönster och trappa kostar ju en hel del och trappan är mycket smidigare att montera i byggskedet än efteråt om ni ska inreda vinden.
1 svar · 1,8k läst
K
Kaian86: [citat] hej. Nej jag har inte förstärkt något. Har nu dränerat runt hela huset också med lyckat resultat. Väggarna är ju murade och putsade in/utvändigt så massorna som legat utanför har nog inget med styrkan i väggen att göra :)
57 svar · 31,9k läst
·
Tobbe.A
Tobbe.A: Jag har senast igår försökt göra samma sak på Skatteverket, jag får bara meddelande att det inte finns en fastighet av vald fastighetstyp att deklarera. När jag sökte vidare så hittade jag svaret ”Du som äger en fastighet ska deklarera den vart tredje eller vart sjätte år”…”Om en fastighet har förändrats väsentligt mellan två allmänna eller förenklade
4 svar · 3,2k läst
E
erik999999999: Tack för alla svaren! Kommer kolla med bygglov ändå, iallafall där det syns tydligt från vägen!
10 svar · 2,9k läst
L
Lato: Smidigast är väl att sätta en limträbalk som du hänger under den befintliga nock balken. Stöd ut i ändarna. Sedan är det bara sätta reglar spikregar som du brädar på
1 svar · 1,8k läst
A
Arara: [citat] Hej. Tanken är att det ska se ut så här typ. hittade tyvärr ingen liknande i programmet. Ja, Det finns två ingång till övre våningen, en på fram och en på baksida, och två till bottenvåningen. En på framsida och en på sidan. Vi vill kunna använda framsidan igen. Men helst komma undan så billigt som möjligt så vi kan lägga fokus på andra delar av huset. referens bild
4 svar · 2,9k läst
·
G
Grundochgla: Hej! Flyttade till en villa på landsbygden -21 med ett relativt stort uterum (ca 25m2) som vätter mot en åker som ligger på baksidan huset. Tidigare ägare valde att satta in fönster i hela uterummet och inte glasdörrar. För att komma in och ut från trädgården sitter en dörr längst med kortsida på rummet. Vi använder inte uterummet särskilt mycket och när man väl sitter ner där
0 svar · 1,7k läst
·
H
husdrommaren: Vi brottandes med samma frågeställningen för ett tag sedan. Efter att ha ritat alla möjliga olika sorters tak och anslutningar så landade vi till slut i nedan. Är under uppbyggnad så har inga färdiga bilder att dela med mig av. [bild] [bild]
1 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.