Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovera gammal betongtrappa till entré

1. P
    Medlem · 2 inlägg

Prjh80

Medlem
    Hej!
    Jag och min familj har köpt ett gammalt sommarhus som vi till stor del rivit och byggt om till året runt boende. Nu är det mesta färdigt invändigt så nu börjar vi planera hur vi vill ha det utvändigt. Det vi känner är mest akut där är våran entré som känns lite farlig utan räcke och har dåligt med avställningsplats. Trappan är en gammal betongtrappa, troligen ifrån början av 40-talet när huset byggdes. Min spontana tanke är att försöka bredda den lite, klä in den i trä och fästa ett stabilt räcke på den farliga sidan som vetter mot ingången till krypgrunden. Jag är långt ifrån någon byggexpert så hade gärna tagit emot en del tips. Vågar man borra i en så gammal betongtrappa? Kan man fästa reglar på den sidan man vill bredda och fästa trall över betongtrappan och dom?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    940F5F97-6638-434A-83C9-AADAFCA4B41F.jpeg
    5BE0F2BD-529E-444F-BC7D-81EF2664DF8A.jpeg
    F8D9670A-D6E5-4357-8B4A-2559F1CD1851.jpeg

2. N
    Husägare · Stockholm · 825 inlägg

neo11

Husägare
    Du kan nog borra och fästa reglar och klä in trappan med trä utan problem, den håller för det.
    Även att fästa räcken tror jag fungerar utmärkt.
    Att bredda trappan är mycket bökigare, med armering och form för det.

3. P
    Medlem · 2 inlägg

Prjh80

Medlem
    Vad bra, då var jag inte helt fel ute. Vi kommer nog bila bort trappsteget längst ner, bygga in trappan så det blir som en platå och sen bygga en ny trätrappa till vänster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.