Hej!
Jag och min familj har köpt ett gammalt sommarhus som vi till stor del rivit och byggt om till året runt boende. Nu är det mesta färdigt invändigt så nu börjar vi planera hur vi vill ha det utvändigt. Det vi känner är mest akut där är våran entré som känns lite farlig utan räcke och har dåligt med avställningsplats. Trappan är en gammal betongtrappa, troligen ifrån början av 40-talet när huset byggdes. Min spontana tanke är att försöka bredda den lite, klä in den i trä och fästa ett stabilt räcke på den farliga sidan som vetter mot ingången till krypgrunden. Jag är långt ifrån någon byggexpert så hade gärna tagit emot en del tips. Vågar man borra i en så gammal betongtrappa? Kan man fästa reglar på den sidan man vill bredda och fästa trall över betongtrappan och dom?
Gammal betongtrappa utan räcke framför husentré med grön dörr och sidofönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal betongtrappa utan räcke vid sidan av ett hus som leder till en krypgrundsingång.
Skapa konto
Gammal betongtrappa utan räcke vid ingång till ett hus med grön dörr, behov av renovering och säkerhetsförbättring.
Skapa konto

N
Du kan nog borra och fästa reglar och klä in trappan med trä utan problem, den håller för det.
Även att fästa räcken tror jag fungerar utmärkt.
Att bredda trappan är mycket bökigare, med armering och form för det.

N neo11 skrev:
Du kan nog borra och fästa reglar och klä in trappan med trä utan problem, den håller för det.
Även att fästa räcken tror jag fungerar utmärkt.
Att bredda trappan är mycket bökigare, med armering och form för det.
Vad bra, då var jag inte helt fel ute. Vi kommer nog bila bort trappsteget längst ner, bygga in trappan så det blir som en platå och sen bygga en ny trätrappa till vänster.

Hej! Undrar hur det gick med detta bygge? Vi har också en gammal betongtrappa som vi vill bredda och klä in i trä.

Trätrappa under konstruktion, vit husvägg, grön dörr, verktyg på grus, pelare utan räcke.
Skapa konto
Träveranda under konstruktion utanför en vit husfasad med en mörk dörr.
Skapa konto
Nybyggda trätrappor vid hus, verktyg på marken, parkerad bil i bakgrunden, grönska, grusgång.
Skapa konto
Vit husvägg, grönt dörr, trätrappa, grusgrund, fönster, ränna, ofärdig konstruktion, stolpe utan tak.
Skapa konto
Träveranda med staket, vit husfasad, svart tak, grusgrund, utomhus under en solig dag.
Skapa konto
D DavidSegersminne skrev:
Hej! Undrar hur det gick med detta bygge? Vi har också en gammal betongtrappa som vi vill bredda och klä in i trä.
Hejsan!
Jodå vi blev nöjda. Vi bilade bort 2 trappsteg, byggde en ram som vi fäste i vägen och 3 stolpar. Sen byggde vi som en platå, efter det fortsatte vi med själva trappan och räcket. Vi tänkte bygga ett tak över entrén med.

• Gilla
JenCsson och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.