Hej! Håller på att bygger ut mitt 20-talshus på Limhamn. För att få en så tidstypisk känsla som möjligt har jag valt klaffventiler i metall på insidan av våra tilluftskanaler. Förstår nu att det kanske inte var det smartaste då det nu tenderar att bli kondens på metallen under de kallaste nätterna (vilket droppar ner på tapet) och att de gamla ofta var isolerande med asbest vilket motverkade kondens.

Är således på jakt efter någon typ av isolerande lösning som förhindrar kondensbildning. Skulle det fungera med en kondensskyddande färg t ex GrafoTherm? Eller är det ett filter som är lösningen? Förstör väl iofs flödet om det ska vara effektivt. Någon som har en bra lösning?

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Du är på rätt spår när du vill isolera ventilerna. Jag har dock ingen aning om hur effektiv färgen du hänvisar till är. Förutom färg så kanske det är möjligt att fästa tunn självhäftande skumgummi på ventilernas insida? Jag vet att moderna ventilationskåpor i plast ofta utrustas med självhäftande skumgummi för att minska problemet med kondens.

Filter tror jag inte gör någon nytta, fukten som kondenseras finns ju redan i innomhusluften. Problemet är att själva ventilen blir för kall.

• Gilla
Eolind
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.