Lobsters
Lobsters: [citat] Svarar på mig själv här. Har byggt vidare på den här planlösningen. Dock känns det rimligare och trevligare med en dörr som öppnas inåt i badrummet. Väggen utanför som i den här planlösningen hamnar bakom dörren känns mer användbar. T.ex till klädhängare eller lite smala hyllor. Enda nackdelen jag kan komma på just nu med en dörr som öppnas inåt är möjligheten att
13 svar · 8,4k läst
·
T
tergo: tipset att måla ändarna med träolja, grundfärg och sista färg.
3 svar · 2,9k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Nu beror det på vad TS tänker sig, men generellt är moderna isolerfönster inte kompatibla med byggnadsvård av äldre hus. Heller inte nödvändigt för att få ett drägligt inneklimat.
3 svar · 2,1k läst
F
furstf: [citat] Hur gjorde du till slut? Blev det bra? Tänkte bygga pergola men är rädd att den blir lite låg om den går under simsen.
6 svar · 5,1k läst
·
Joshuahh
Joshuahh: Ska förbereda denna sommar för en utbyggnad som ska bli året runt uterum med isolerad platta med L-element. I anslutning till befintliga huset är det krypgrund med gjuten sockel. Hur gör jag för att ”docka” mot krypgrunden? Har läst att man ska isolera lite mot krypgrunden men att man inte behöver ha L-element just mot hussidan. Den befintliga sockeln sticker också ut ca 10cm från
0 svar · 1,4k läst
J
Jormen: Hur blev resultatet? Räknar i detta nu på samma projekt, i samband till fixning av existerande krypgrund.
1 svar · 2,2k läst
·
Mattias_CF
Mattias_CF: [citat] Hej, hur gick det sedan med slutnotan? Vi är klara med vårt taklyft via Borka, men slutnotan är inte klar. Mvh
8 svar · 6,3k läst
M
M.Beckman: Det börjar ta form 😀.
21 svar · 11,5k läst
·
J
Jens393: Jag ska göra en liten tillbyggnad på mitt hus. Huset står på en ojämn berghäll och tanken är att jag ska gjuta en kantbalk för att sedan mura upp lite med lecablock för att därefter bygga trästomme (resten av huset är byggt så). Min fråga är hur jag lättast får till en gjutform på den ojämna berghällen? Och om ni har några andra tips för projektet. Tack!
0 svar · 4,2k läst
C
centermin: [citat] Jag korde skruvlimm med gamla ytterpaneler om 2.2/145 inklusive 3 skruvar. Det blev 8.9/145 inte 63/145. Tack @JVos det var bra! Kanns battre overlag.
6 svar · 3,6k läst
·
Mattiasth
Mattiasth: Okej, det är ju något sådant vi hade hoppats på men kanske trott varit ett för enkelt alternativ. Tacksam för ditt svar ⭐
2 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: När mitt nybygge hade startats upp, dvs i byggfasen, ångrade jag mig och ville förlänga gaveln med under metern för att bastun blev för kort. Det var visserligen 18 år sedan men det skulle bli orimligt dyrt även i detta skede då det skulle involvera många ändringar som grund, tak etc. För att få köket optimalt kanske även rördragningar blir nödvändigt. De första 10 åren
11 svar · 4,3k läst
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Det finns en gräns, bygger man över denna så gäller de nya reglerna.Jag hittade allt på kommunens hemida. Hittade även de gällande planerna för just min tomt. Hitta de, eller be att få de.
6 svar · 2,9k läst
P
petersthlm: [citat] Som hempularen skrev har kommunen rätt med de svenska pajasreglerna. Det finns ytterligare en vinkel dock ifall du inte kommer igenom med ”liten avvikelse” men det kräver mer jobb: - sök bygglov för att riva/sänka en smal ”korridor” av taket så att - EN attefallstillbyggnad kan göras där tillbyggnaden är de två utbyggnaderna FÖRBUNDNA med varandra över taket (som
3 svar · 4,2k läst
·
Hus-Janne
Hus-Janne: Vattnet rinner av lite på ena sidan :)
4 svar · 1,7k läst
·
Y
Yowsa: [citat] tack för detta, väldigt hjälpsamt!
4 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det risk för att badrummet och tvättstugan kommer att granskas under bygglovsprocessen? I alla fall badrummet är inte tillgänglighetsanpassat. Skjutdörrar släpper igenom mer ljud än vanliga dörrar. Hur har du tänkt att disponera den färgade ytan?
1 svar · 1,6k läst
·
edvin berggren
edvin berggren: Hej, de är så att vi har ett garage som står på stampad jord grund och har fått en plan att vi skall bygga ett rum där inne då vi endast använder oss utav halva just nu, så planen är att vi skall bygga ett rum som är isolerat osv för att sedan kunna inreda med tv soffa osv, men vi är lite oroliga om det kommer att bli förfuktigt i golvet och hur vi ska göra grunden för rummet på
0 svar · 1,9k läst
B
Baskavoda: Vi ska göra tre tillbyggnader till vår tvåplans-villa från 1939. Två av dessa görs i ett plan och en i två plan. Tre av fyra fasader kommer med andra ord få nya tillbyggnader. Befintlig stomme består av plankvägg med utvändig panel och någon form av papp mellan. Ingen luftspalt finns. Hur ska man tänka kring befintlig fasad vid tillbyggnad. De nya delarna görs ju enligt konstens
0 svar · 1,4k läst
S
sturnus: No problem. In both photos, the dormer wall and the front wall lie in one plane, so the balcony is only added
1 svar · 1,6k läst
·
S
sturnus: The cost of material and labor will many times exceed the cost of paint, especially since you also need to paint the rafter cover. The only sensible argument is aesthetic considerations
1 svar · 1,1k läst
·
B
batsan: [citat] Lite för avancerat för mitt lilla förråd tror jag,men tack.
4 svar · 2,5k läst
·
B
batsan: [citat] En yrkesman har gjort det, han skall komma hit och titta sa han, nej han anlitar jag inte igen.
4 svar · 2,4k läst
·
Ulfpetersson
Ulfpetersson: Toppen, tack för era svar.
3 svar · 3,8k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: Jag förlänger baksidans takstolar till mittpunkten o höjer framsidans vägg o lägger nya takstolar där o sätter en nockbalk i mitten eftersom ja vill ha öppet till nock inne
3 svar · 2,1k läst
·
S
Sytes: Hej! Ska göra en tillbyggnad och funderar lite på hur jag ska göra anslutningen. Är ett befintligt hus med källare, bjälklaget i entreplan är betong och det är det man ser på bilden där det sticker ut armering. ( har varit en gammal vilplan+trapp i betong som gick ut ) Frågan är om jag ska kapa av armeringen och lägga en plast eller möjligen fogskum som en mjukfog så det kan röra
0 svar · 1,1k läst
·
3
3lviis: Altanen är 5,40meter bredd jag ska ha Skärmvägg på 180x180 så att de blir exakt 5.40meter behöver jag ha då stolpar som är 180cm i höjd? Räcker det med 3 stolpar och stolpsko ? synd att det inte finns video på hur man bygger Skärmvägg till altanen
2 svar · 2,4k läst
·
Arvida
Arvida: Hej, jag går i tankarna att bygga ett uterum på 15kvm i anslutnings till huset som är byggt 2004 (isolerad betongplatta). Tänker att anlägga en isolerad betongplatta till uterummet och undrar om jag behöver lägga ytterligare dräneringsrör runt nya plattan? Eller räcker det med dräneringsrören runt husets grund? Det ligger redan makadam/dränerande grus där plattan är tänkt att
0 svar · 1,0k läst
drbodyjr
drbodyjr: .... Jag tror att jag är närmare nu till planen. Stolparna ska vara 95x95, de blir infällda och skall skruvas fast till bärlinan. Jag ska använda 45x28 staketribbor. Vet att om staketet är 180cm och har en 50% genomsläpp behövs det ingen bygglov, men jag önskar ha en solsegel ovanför den skyddad hörnan och smidigaste lösningen är att skruva ankare till stolparna (tycker jag). Då
4 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.