2 992 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Mura leca mot träfasad
Jag har ett hus med stående träfasad. Nu ska vi bygga ett växthus som sitter ihop med huset och grunden (ca 90cm hög) till växthuset tänkte vi mura med leca.
Jag undrar hur man bäst fäster muren mot träfasaden, eller om det är bäst att inte fästa den alls. Jag funderar också på att helt enkelt lägga 1 cm mellanrum mellan husfasad och mur och lägga ett foder alternativt plåt för att täcka mellanrummet. Kommer muren övertid förstöra fasaden?
Jag undrar hur man bäst fäster muren mot träfasaden, eller om det är bäst att inte fästa den alls. Jag funderar också på att helt enkelt lägga 1 cm mellanrum mellan husfasad och mur och lägga ett foder alternativt plåt för att täcka mellanrummet. Kommer muren övertid förstöra fasaden?
Är nog den bästa lösningen med 10-15 mm mellanrum mellan Lecamur & träfasad, som du drevar/isolerar med vanlig mineralull & döljer med foderlist.S Smoksnes skrev:
Du bör också tänka på all fukten som kommer uppstå i växthusdelen, och se över din stående ytterpanel som vetter mot växthuset.....
Att den har någon form av fuktspärr under panelen, så den inte med tiden förstör den.
Ja, det är problem #2. Ytterväggen är en ”vanlig” vägg med fasad - luftspalt - utegips/vindskydd - fuktspärr. Jag misstänker att fukten inte kommer ha någonstans att ta vägen så den fastnar väl i värsta fall mellan fuktspärren och fasaden?J jawen skrev:Är nog den bästa lösningen med 10-15 mm mellanrum mellan Lecamur & träfasad, som du drevar/isolerar med vanlig mineralull & döljer med foderlist.
Du bör också tänka på all fukten som kommer uppstå i växthusdelen, och se över din stående ytterpanel som vetter mot växthuset.....
Att den har någon form av fuktspärr under panelen, så den inte med tiden förstör den.
Du skulle ju kunna kapa av sista 10-15 mm av den stående fasaden uppåt sett där växthuset byggs, så den ev fukt som går in i fasaden kan vädra ur genom den glipan.S Smoksnes skrev:
Det kommer ju bli mycket stora temperatursvängningar inne i växthuset, och du skulle ju kunna använda det som en "luftsolfångare" också samtidigt & få mycket varm luft till bostadshuset redan från feb när solen lyser starkare.
Ett tillopps ventilationsrör på låg nivå samt ett ventilationsrör på "högsta punkt", som med rörfläkt trycker in den varma luften från växthuset till ditt bostadshus & samtidigt tar den svalare luften längs golvet som då går in i växthuset igen och värms upp. ( kanske ha spjäll i dom)
Vet ju inte hur du tänkt "få ihop" växthusets tak med ditt hus tak heller, eller om du ansluter växthusets tak strax under din villas takfot ell liknande.
Klicka här för att svara