B
Har fått bygglov för tillbyggnad av en villa. Huset är 30-tal i trä med två våningar och mansardtak samt källare. Vi ska dels göra en vinkeltillbyggnad i samma form som nuvarande hus (med källare) och sedan två enplans-tillbyggnader för ny entré och matrum.

Jag är lite kluven över hur vi ska gå vidare för att handla upp entreprenör. Jag tänker mig att vi kör en delad entreprenad och handlar upp en entreprenör som sköter grunden, samt en som bygger stomme och gör den vädertät.

Kommunen vill ha in konstruktionsritningar, men om jag upprättar konstruktionsritningar och handlar upp en entreprenör på de så står väl jag som ansvarig för konstruktionen (utförandeentreprenad). Är det lättare/svårare att hitta en entreprenör på utförande eller totalentreprenad? Jag vet ju i princip hur jag vill att grund och stomme ska utföras men jag vill ju samtidigt inte styra en entreprenör för mycket så att konstruktionen blir onödigt komplicerad och dyr.

Tips och råd?
 
S
De flesta byggfirmor som du kontaktar kommer fråga efter konstruktionsritning. Annars är det väl en större firma som kan sköta allt inklusive k-ritningar.

Jag tycker du ska hitta en byggfirma som även sköter mark och grundjobbet. Du har du bara en motpart när saker ska lösas och om det blir något problemet.

Låter som ett stort projekt på 2-3 miljoner? Jag antar att ni teckning på det eftersom ni ansökt om bygglov.
 
B
S sinuslinus skrev:
De flesta byggfirmor som du kontaktar kommer fråga efter konstruktionsritning. Annars är det väl en större firma som kan sköta allt inklusive k-ritningar.

Jag tycker du ska hitta en byggfirma som även sköter mark och grundjobbet. Du har du bara en motpart när saker ska lösas och om det blir något problemet.

Låter som ett stort projekt på 2-3 miljoner? Jag antar att ni teckning på det eftersom ni ansökt om bygglov.
Ja det är ju förmodligen enklare att bara ha en entreprenör. Tänkte att det förmodligen blir en underentreprenör som sköter antingen grund eller stomme i så fall och att jag förmodligen får betala för ett extra påslag så så fall.

Min kalkyl ligger på drygt 3 miljoner som du skriver, men jag vill givetvis försöka hålla det nere.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.