Z
Zacco87: [citat] Det stämmer.
17 svar · 2,3k läst
·
H
Henrikfolkärna: [citat] Aha så man kan göra så. Det var ett bra tips. Tack för det.
3 svar · 1,7k läst
·
maah
maah: Ja det låter vettigast att få dit glaspartierna först så ni får det tätt.
1 svar · 865 läst
S
söbben2024: Tack för ditt svar, ja jag funderar på blocken som skall limmas för fogning. Jag dock inte kollat priset än har bara läst på produktbladet.
2 svar · 847 läst
1Emil
1Emil: Hej! Jag har precis rivit en garderob som tidigare satt mellan vardagsrummet och sovrummet (se bifogade bilder). Nu ska jag återställa väggarna, taket och golvet så att det ser snyggt och enhetligt ut. Det handlar mestadels om större hål där det tidigare suttit hönsnät och puts. Jag vill göra det så hållbart som möjligt och undvika framtida sprickor. Här är min plan så långt:
0 svar · 473 läst
·
S
Samuel Bäckström: Tack för tipset, detta uterummet kommer att sitta ihop med huset och på sikt är tanken att öppna upp helt så det blir mer som en tillbyggnad än ett rent uterum. Men om vi ändå skulle vilja ha golvvärme vad är det för något jag behöver införskaffa förutom slingorna det är jag med på :)
2 svar · 373 läst
J
Jesper mångsysslare: [citat] Kanske bygga på huset förlänga det taket ut över garaget då blir det rum på övervåningen Kanske bygga övervåning på garaget genom att ersätta bef taket med ett lika högt som på huset så det blir ett hus i vinkel
3 svar · 756 läst
·
elpaco
elpaco: [citat] En del spam är tyvärr humanprodukt och går tyvärr varken att skriva ut eller slänga på distans .. *hint hint*
45 svar · 26,5k läst
Matti_75
Matti_75: Med lim får du en homogen kaka där alla skivor samverkar
8 svar · 561 läst
1
16386: Du har självbärande takbjälklag så jag ser ingen anledning att tvivla på arkitektbyrån.
1 svar · 654 läst
·
S
Småbrukaren: Fukten kommer inte ha någonstans att ta vägen. Beror nog lite på kvalitet på virke också. Bäst är nog att försöka torka trät så mycket som möjligt innan. Inte den bästa av årstider nu dock.
1 svar · 703 läst
A
anen: Hej, Funderar på att göra om en del av garaget (idag förråd) till boyta (sovrum/kontor). Vad tror ni om möjligheterna att höja innertaket (idag 210 cm) när vinden ser ut som på bilderna? Ett alternativ som jag annars funderat på är att låta innertaket vara i befintlig höjd och istället bygga en alkov som så att säga står på vinden, som man når genom att klättra upp i
0 svar · 776 läst
·
T
Tompafix: [citat] Har du bara självdrag idag eller? I så fall kan det vara läge att sätta en frånluftsfläkt om du ändå håller på och förbättra inomhusklimatet. Då finns det speciella huvar för det. Annars är det dessa huvar som finns att tillgå om du bara vill ha en genomföring, där du antingen kopplar ihop rören på vinden och gör en genomföring eller väljer den med två
1 svar · 605 läst
Matti_75
Matti_75: Du har luftspalt bakom panelen. Under fönstret är den stängd i överkant och därför rör sig inte luften lika mycket = varmare panel.
1 svar · 1,3k läst
·
G
gunnar blomkvist: [citat] Att starta en renovering utan egen kunskap är nog bästa sättet att ruinera sej på.
10 svar · 6,1k läst
C
Citrona: [citat] Låter väldigt rimligt om jag jämför med vad jag har betalat till olika elektriker genom åren. Men ta in flera offerter för säkerhets skull?
5 svar · 1,2k läst
A
Axima: Hej. Någon som monterat halles limträstomme. Med sadeltak. Typ större 7000*5500. Var inte jätte bra beskrivning med.
0 svar · 725 läst
E
Eld: Säkert bara överbliven betong som tippats där.
3 svar · 532 läst
·
T
tyln: Hej Avser att bygga om befintligt uterum som har gjuten platta till ett riktigt rum, problemet är att taket bör höjas för att få plats med isolering istället för som idag kanalplast. Då kommer taket att bli en förlängning av husets tak istället för som idag då uterumstaket är under takfoten (som är ca 70 cm). Hur får man till detta på ett säkert och estetiskt bra sätt. Bifogar
0 svar · 654 läst
·
U4IC
U4IC: Hej! Har ett kanalplasttak som läcker lite vad jag tror är längst täcklocket som håller taket på plats. Tror att detta beror på att det samlats skräp som skapar glipor. Skulle därför vilja ta bort locken och föra rent men är orolig över att dom kommer att spricka efter att ha varit ute i solen i 10? år.... Så någon som har någon erfarenhet av detta och vet var man kan beställa
0 svar · 841 läst
·
S
sturnus: Four ideas: 1. Lift the EXISTING roof 2. Adding a new part without major structural changes to the old one 3. Changing to a mansard roof - a large gain in attic space 4. Adding a new part with a roof change. Personally, I would opt for this [bild]
7 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Lite bilder på hur det ser ut underlättar för att förstå din beskrivning.
1 svar · 625 läst
BirgitS
BirgitS: Mindre/Liten avvikelse är endast relevant för byggande med bygglov eftersom det är en term som kommunen använder vid hantering av bygglov. Bygglovsbefriat byggande (friggebod, attefall etc.) som grannen ger sitt medgivande till gäller exakt enligt det som grannen har godkänt. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/
11 svar · 4,3k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Nope, för vindpappen sitter som sagt direkt på isolering, givetvis ska pappsidan vara uppåt (kalla sidan).
3 svar · 995 läst
J
JeffBeck: [citat] Jag ringde dem. Och de föreslog fogsand. Problemet är nu åtgärdat
4 svar · 882 läst
·
Wibos
Wibos: Hur har de gått med offerter?
3 svar · 1,2k läst
B
banankakan: Thanks! I suspected that it is way too small with 140 in diameter. If I can't enlarge the hole, it will simply have to do with spiral staircases. 🤷‍♂️
2 svar · 1,9k läst
·
S
sturnus: There is a layer of foam/cardboard under the parquet. This excludes the construction of stairs on it. In addition, the parquet is laid as a floating one.
1 svar · 985 läst
P
Pyrdon: Det är alltså ett innertak, för ett loft, jag ska bygga. Så ca 1m nedanför takstolarna...
5 svar · 1,2k läst
·
T
ToreJ01: [citat] I rubriken står det torpargrund men i texten står det källare. Oavsett så är det väl grävt närmast grunden så noggrann komprimering gäller före konstruktion av plattan. Ska L-element användas?
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.