Hej!

Jag och min fru letar hus, och har egentligen inte bråttom, men vi har fått span på ett gammal hus nära några vänner vi gärna bor nära.

Huset är beskrivet som "totalrenovering eller rivning". Det är byggt på 30-talet med en liten utbyggnad i sidled, vet inte när. Puts utvändigt på allt som är under taknivå och trä fasad under taket. 86m2 + 86m2 källare. Huset som står där det står är i princip lika billigt som att bara köpa en tomt i samma område.

Om jag skulle drömma ihop en planlösning på ett framtida hus är det 4 sovrum på övervåning, sällskapsrum mellanvåning, gärna separat stort kök och vardagsrum, samt någon typ av gillestuga & tvättstuga & förvaring i källaren. Idén är att på sikt kunna nå dit. Vissa delar kan vi abslut skjuta på, men vi vill gärna bo i något som känns trevligt när vi flyttar in, och inte bo i byggdamm i flera år. Det här är förmodligen galenskap, och prata mig ur det om ni vill.

Vad pratar vi för kostnader på olika poster?

- Arkitekt och bygglov - 100k
- Resa ny våning verkar gå på 1,5-2m i denna storlek, och då har jag förstått det som att det ingår inredning och ink badrum (?)
- Renovera fint kök 350k
- Renovera mindre toalett mellanvåning 200k
- Lägga nytt golv hela mellanvåningen 200k (?)
- Övrigt ytskikt mellanvåning (rivning av en innervägg, spackel och målning väggar, etc) 200k
- Värmesystem (vad är rimligt att gå på här? Bergvärme verkar vara 300k? Luftvärmepump ett alternativ?)
- Byte av fönster + sätta in ny altandörr 300k (?)

Ventilation? Det är en del av Sverige med en del Radonproblem, ingen aning om detta huset har det.
Stammar?

Tänk det som att vi inte gör någonting själva, även om jag på sikt vill lära mig om detta, så är det inte rätt tid i livet. Bolånemässigt har vi råd & jag tror värdet på huset kommer vara mer än 4M + tomtkostnaden, färdigställt, och vår idé skulle vara att bo där i 20 år minst. Totalt nybygge skulle gå i samma prisklass, eller något mer, utan källare (?). Vi är mer sugna på något gammalt än något nytt, men detta skulle väl i och för sig kännas nytt då nästan allt görs om.

Jag kommer vara pappaledig under vår & sommar, men det hjälper mest i termer av att jag är tillgänglig och kan kika till bygget kontinuerligt.

Du listar själv kostnader på ca 3,5M och du säger att du tror att huset färdigt kommer vara värt 4M. Betyder det att det idag är värderat till 0,5M?

nimhed nimhed skrev:
Du listar själv kostnader på ca 3,5M och du säger att du tror att huset färdigt kommer vara värt 4M. Betyder det att det idag är värderat till 0,5M?
Jag menar att färdigt hus är mer värt än 4M + vad tomten/huset kostart idag.

J jonasdenohandige skrev:
Jag menar att färdigt hus är mer värt än 4M + vad tomten/huset kostart idag.
Ah, då förstår jag.

Mycket handlar då om att hitta rätt entreprenör. Tror det kan bli rejält med huvudvärk annars.

Rejält riskfyllt om du frågar mig.

• Gilla
jonasdenohandige
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg!

Har du något tips hur man hittar rätt bland entreprenörer?

Vi har en väns vän som har gjort omfattande renoveringar i närliggande ort, denna vän har gått igenom ett gäng olika entreprenörer och landat med en de gillar, men jag vet inte om det är en garanti.

• Gilla
MS66
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg!

Har du något tips hur man hittar rätt bland entreprenörer?

Vi har en väns vän som har gjort omfattande renoveringar i närliggande ort, denna vän har gått igenom ett gäng olika entreprenörer och landat med en de gillar, men jag vet inte om det är en garanti.
Tyvärr inget tips i hur man hittar bra entreprenörer. Kontentan av att göra allt själv är att man inte får så många sådana kontakter.

Personligen hade jag försökt göra projektet till så många mindre delprojekt som möjligt. Då blir effekten av ett misslyckande mer begränsat, och jag känner att man får en bättre syn på den ekonomiska kostnaden.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag och min fru letar hus, och har egentligen inte bråttom, men vi har fått span på ett gammal hus nära några vänner vi gärna bor nära.

Huset är beskrivet som "totalrenovering eller rivning". Det är byggt på 30-talet med en liten utbyggnad i sidled, vet inte när. Puts utvändigt på allt som är under taknivå och trä fasad under taket. 86m2 + 86m2 källare. Huset som står där det står är i princip lika billigt som att bara köpa en tomt i samma område.

Om jag skulle drömma ihop en planlösning på ett framtida hus är det 4 sovrum på övervåning, sällskapsrum mellanvåning, gärna separat stort kök och vardagsrum, samt någon typ av gillestuga & tvättstuga & förvaring i källaren. Idén är att på sikt kunna nå dit. Vissa delar kan vi abslut skjuta på, men vi vill gärna bo i något som känns trevligt när vi flyttar in, och inte bo i byggdamm i flera år. Det här är förmodligen galenskap, och prata mig ur det om ni vill.

- Resa ny våning verkar gå på 1,5-2m i denna storlek, och då har jag förstått det som att det ingår inredning och ink badrum (?)
- Renovera fint kök 350k
- Övrigt ytskikt mellanvåning (rivning av en innervägg, spackel och målning väggar, etc) 200k
- Värmesystem (vad är rimligt att gå på här? Bergvärme verkar vara 300k? Luftvärmepump ett alternativ?)

Ventilation? Det är en del av Sverige med en del Radonproblem, ingen aning om detta huset har det.
Stammar?

Tänk det som att vi inte gör någonting själva, även om jag på sikt vill lära mig om detta, så är det inte rätt tid i livet. Bolånemässigt har vi råd & jag tror värdet på huset kommer vara mer än 4M + tomtkostnaden, färdigställt, och vår idé skulle vara att bo där i 20 år minst. Totalt nybygge skulle gå i samma prisklass, eller något mer, utan källare (?). Vi är mer sugna på något gammalt än något nytt, men detta skulle väl i och för sig kännas nytt då nästan allt görs om.

Jag kommer vara pappaledig under vår & sommar, men det hjälper mest i termer av att jag är tillgänglig och kan kika till bygget kontinuerligt.
Oftast är det ekonomiskt bättre att riva än att göra stora renoveringar av gamla hus. Till ett lägre eller likvärdigt pris får man ett bättre hus (dock kanske viss charm går förlorad). Om ni vill kan riva allt över grunden om den är stabil. Eller riva allt. Sätter ni på en till våning på ett gammalt hus så blir det varken gammal charm eller lågt pris

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Det är väl ungefär den typen av referenser man vill se. Alltså bra äkta omdömen. Någon garanti är det ju inte, men det kan man aldrig få.

• Gilla
SilverJonas
  • Laddar…
Jag har lite svårt att förstå hur man tänker när man vill köpa ett hus och sen totalrenovera det när man ska köpa in alla tjänster. Är man fullsketen av pengar så ja då är det ju en sak men annars är det inte så klokt i min mening. Jag förstår att man inte kan göra allt, men man behöver ändå kunna göra det mesta själv om man ska få det till ett vettigt pris när det är klart. Har själv totalrenoverat två hus och då även med nytt vatten, el ,avlopp, golvvärme , fönster med mera och hur man än vrider och vänder så blir det mycket pengar av det och skulle man då räkna in att man skulle köpa hela renovering ja då vet i tusan hur man skulle fått ihop de. Lycka till och hoppas det finns mycket guldpengar i väskan. 😏

Min erfarenhet säger att det krävs aning mer att renovera ett gammalt hus om man vill bevara charmen. Allt från materialval, till beslag till val av färg. Dessutom hittar man alltid konstiga lösningar som kräver en del grubbel innan man kan lösa det. Man kanske även behöver rota i någon byggnadsvårdsbutik för att hitta rätt.

En entreprenör vill sannolikt bara tuta och köra och då finns sällan tid för speciallösningar. Men trivs man i att bo i ett äldre hus som, i min mening, blivit själlöst med gipsväggar och plastfärg så kan säkert en entreprenör lösa det.

I ditt fall beror det väl väldigt mycket på vad som finns kvar. Om dörrar, fönster, trappor och eldstäder finns kvar är det ju kanske fint att bevara det till eftervärlden.

Jag gillar processen, vill låta saker och ting ta tid och låta huset få berätta vad som är rätt. Jag betalar gärna mycket för charm, jag har även valt att lura mig själv att tro mina gamla fönster inte är så mycket sämre än nya. Vi har på två år tagit oss igenom ca 150 kvm renovering av 300 kvm. Ju fler rum ju lättare är det att renovera stegvis har jag lärt mig.

Men som sagt, du väljer ju själv vilken ingång du vill ha i det här renoveringsprojeketet.

Hej!

- Renovera fint kök 350k

Stammar?

Att starta en renovering utan egen kunskap är nog bästa sättet att ruinera sej på.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.