Utbyggnad och tillbyggnad
BirgitS: [citat] Ingen dum fråga alls och det man får göra är att öppna upp taket under eller golvet ovanför för att vara säker. Om det finns golvplank direkt på bjälkarna på övre planet så går de tvärs bjälkarna. I hus från 20-talet kan bjälkarna gå åt olika håll i olika rum.
Bygga attefallstillägg utan startbesked på en utbyggnad med interimistiskt slutbesked, rivningskrav?
Tbone: [citat] Låter som att du oavsett kommer få en sanktionsavgift för att påbörjat attefallstillbyggnad innan startbesked. Ca 20k, hälften om anmälan var inskickad innan du påbörjade. . Det spelar ingen roll om du har interremistiskt slutbesked eller inte. Du saknade startbesked och plattan gör att du hade påbörjat. För att slippa sanktionaavgiften så måste du återställa/göra
Rabbithole: [citat] Det finns alltid potential. Sen ska man väl ha lite känn om det kan nå upp till vad man är ute efter. Dra på med lite mer bilder och detaljer om ni bestämmer er för att köpa
Jens393: [citat] Hur gjorde du med fönsterbleck och så vidare?
Farstatjej90: [citat] Det kan nog hända , eller det har jag hört talas om i andra trådar i alla fall. Du ska veta att när en kund får ett problem är det alltid första gången det hänt och ingen annan har samma problem. Det är ett "standardsvar" och det gäller inte bara hantverkare (inte alla) 😅
ullet: Jag har haft liknande tankar som dig. Bygga ut 7,5 kvm i två plan (fast i mitt fall som en farstukvist med övervåning). Det som är begränsningen är 15 kvm bruttoarea (BTA). Bruttoarean är summan av alla våningsplans area och begränsas av de omslutande byggnadsdelarnas utsida (med vissa undantag som t ex öppnar mellan våningsplan). Men för att överföra det till ditt tänk, om du
Filletj: Hej! I framtiden har vi planer på att eventuellt bygga ut huset cirka 30-40 kvadrat (sovrum, vardagsrum). För att hålla nere kostnaden och för att jag tycker byggande verkar väldigt roligt vill jag gärna göra en del själv. Mina lösa planer att ta in hantverkare för att gjuta plattan och resa upp ett tätt hus för att sedan själv ta vid. Men var är bra och berodde källor att läsa
Husdrommem: Hej, Vi har ett hus ifrån 30-talet som vi funderar på att bygga ut. I dagsläget är huset 120 kvm och vi önskar bygga ut ca 30-40 kvm. Jag har tänkt att anlita en arkitekt för detta projekt. Kommer behöva hjälp med ritningar, idéer och bygglovsansökan. Har någon gjort något liknande och har en uppskattning på ungefär vad detta skulle kosta? (Inte pris för utbyggnad utan för
Brainspace: Jag har en entre som ligger mellan en carport och husvägg. Taken har olika höjd och lutning och väggen entrédörren sitter i har pulpet-tak... Många skumma vinklar blir det. Nu ber jag er gnugga geniknölarna, hur skulle ni göra? lägga gärna upp skisser eller foton på era lösningar, det är fritt fram att använda mina 3d-bilder. (Från spelet house flipper 2 på ps5😅) [bild] [bild]
NDj: Låter som det då kan vara tryggt att fortsätta tanken att riva mellanväggar i de små så det blir ett större om 15 kvm.
plan-g: Hantverkarna verkar rekommendera trästomme och putsfasad likt befintligt hus, så det litar väl åt detta. Vilken (hygroskopisk) putsskiva bör man använda om man har en diffusionsöppen stom-konstruktion?
Iskakan: [citat] Tyvärr spelar det ingen roll hur högt i tak jag har i tvättstugan. ”Den totala volymen är densamma”. Och jag har då möjlighet att bygga en vind… Oavsett hur takstolarna ser ut.
Villa vista: limma inte i linjen med bärlinorna. dvs där skruvarna är limmar du inte utan endast skruvar. detta gör det möjligt att såga bort skivorna om du vill riva i framtiden
pjop: Hej, Vi ska bygga till fritidshuset och inför det tekniska samrådet ska vi komma in med en "fuktprojektering". Det verkar inte vara nödvändigt att det är gjort av någon som är certifierad. Hur har ni löst det? Är det något som har några exempel att dela med sig av? Tack!
Tobbe290: Kan gräva fram gamla ritningar bara jag hinner, jag återkommer, tack för alla funderingar hittills.
BirgitS: I 1½-planshus är det vanligt att en vägg som går ungefär under taknocken är bärande. Om det är någon sorts modul- eller elementhus så är ju konstruktionen rätt annorlunda från andra hus och det handlar mer om inte förstöra modulerna. Det var ju inte vanligt med plankväggar på den tiden så det är ju inte som man brukade bygga då. Byggkonstruktörer är den yrkesgrupp som vet
Mazen: Vid en snabb googling dök det upp ett par träffar som påstår sig ha brandklassade kanalplasttak, bla Halleplattan.. "Brand: Uppfyller brandkraven för taktäckning enligt Boverkets Byggregler. BFS 1993:57 och Regelsamling 2006" Om klassningen är den som krävs vet jag dock inte. https://halle.se/produkter/halleplattan/ https://novoroom.se/tak/kanalplasttak/
Anonymiserad 405730: Totalentreprenad med fast pris lär kosta en slant, men har du ingen byggare (snickare) som du kan lita på så kanske det är värt att anlita någon som kan ta helheten.. Har man en byggare som håller i alla undergrupper så brukar det löna sig på löpande räkning..
Siv Nyquist: [citat] Förlåt. Missade det. Den är inte jättebra. Toan måste vara där den är pga avloppet.
BirgitS: Läs denna artiklar om takstolar: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol Så som det står där är virket till fackverkstakstolar klent jämfört med andra takstolskonstruktioner. Det innebär om du byter ut fackverkstakstolar mot nockbalk för att få full takhöjd så måste taket konstrueras om och förstärkas. Det är byggkonstruktörer som jobbar med sånt.
Georg Andersen: [citat] J38 Entreprenad verkar ha bytt namn till Jungfrugatan tak & fasad AB.
mlkjhr: Det beror helt på vilken lutning ni har på ert ordinarie tak. Det måste vara väldigt flackt för att det ska funka att förlänga i samma lutning om golvplanet ska vara i samma höjd som husets golv. Blir det trappsteg ner på altanen så kan det gå. Man får också beakta att befintliga fönster på väggen kan få rejält mycket sämre utsikt/ljusinsläpp.