Hej,

Vi håller på att bygga garage med det mesta köpt i monteringssats. Snickare monterar dessa delar. Behöver nu bygga innertak för att få ett litet loft ovan. Garaget har ett liggande installationsskikt. Hur monterar jag hammarband där? Jag har tänkt att sätta OSB över hela väggen först, för att minska behovet av måttanpassning. Kan jag montera hammarband bara mot detta? Eller ska jag sätta motsvarande vertikala kortlingar i installationsskiktet och fästa det i? Eller ska jag rentutav ta bort installationsskiktet där (dvs isolering och eventuellt liggande regel) för att klämma in dem?

Tacksam för hjälp!

Ingen som har någon idé?

Har du en bild på vad du menar?
Förstår inte riktigt vad du menar när du säger hammarband. Det är normalt sett en konstruktionsdetalj på ytterväggen och borde ju sitta där när snickaren rest väggen. Menar du läkten för innertaket?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har du en bild på vad du menar?
Förstår inte riktigt vad du menar när du säger hammarband. Det är normalt sett en konstruktionsdetalj på ytterväggen och borde ju sitta där när snickaren rest väggen. Menar du läkten för innertaket?
Jag menar den horisontella regeln jag sätter dikt an väggen, ja. Fick för mig även den kallades hammarband?

• Vägg med horisontella reglar, isolering, en stege och ett vattenpass i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hammarband är den övre delen av ytterväggen, som takstolarna ställs på. Alltså detalj nr 06 på denna bild:

Ritning av en husväggs- och takkonstruktion, markerad med siffror för olika delar inklusive hammarband (nr 06) och liggande väggregel (nr 12).
Skapa konto

Är det en liggande väggregel du saknar högst upp? nr 12 i bilden.
Din bild är beskuren så jag ser inte hur mötet mellan vägg/tak ser ut

Det är alltså ett innertak, för ett loft, jag ska bygga. Så ca 1m nedanför takstolarna...

• Byggarbetsplats för loft, visande väggisolering, stege, material på golvet och innertak under konstruktion.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.