Utbyggnad och tillbyggnad
Johan Van Kuyl: [citat] Okej! Tack för tipset. Hur gick upphandlingen då? Vann dom? Eller har du fler tips?
Torpalainen: Ett alternativ är tätskikt i form av asfalt eller liknande. sedan ovanpå tätskiktet lägger du ett lager med cellplast, sedan gjuter du en platta och ovanpå detta lägger du klinkers. Blir en tjock konstruktion men den fungerar. Då har du samtidigt ökat isoleringen till din källardel. /Torpalainen
jens71: Låter som m2 pris för mtrl och jobb om du anlitar en firma
Meganeoman: Ingen som har en uppfattning?
Goteborg: Det estetiska kan bara betraktaren avgöra om det är snyggt eller ej, angående hållfastheten så ska det inge spela någon roll hur bred/smal kupan är. Ett tips är att rita upp i t.ex SketchUp en bild i 3d på hur huset kommer se ut, där kan du vrida och vända på idéer och få en uppfattning om hur det kommer se ut.
Szechuana: Tack för svaret! Förstår ju också att det är mycket som spelar in på slutpriset! :) Vi har t.ex. inte tänkt att göra mer själva än att riva det befintliga garaget samt göra all ytskikt invändigt, vilket så klart gör kostnaderna högre. Det jag nog egentligen mest är ute efter att få en uppfattning om ifall det är dubbelt så dyrt att bygga 50+50 kvm eller om det är 50% dyrare
mr.Ola: Kolla in dessa länkar, bergis asbilliga byggställningar! :) Vet dock att dessa är grymt olagliga i sverige! http://www.flickr.com/photos/persah/510739268/ http://hovberg.blogspot.se/2007/02/bambustllning.html http://hong--kong.blogspot.se/2011/11/byggen-och-bambu.html
norrbottenstorpet: Det ser inte ut som att det ska vara någon särskilt stor utbyggnad? Personligen tycker jag ändå att grundläggning med platta på mark är bäst och kanske framförallt när du har begränsad bygghöjd eftersom isoleringen utan några större problem kan ligga under marknivå (förutsatt att du dränerar omgivningen). Det är på inget sätt för svårt för en hobbybyggare att gjuta en
sialla: Jag accepterade anbudet och de är redan i full gång! Jag återkommer i en annan tråd med bilder från projektet.
headmaster200: Ja det har du helt rätt i. Ursäkta en dum fråga.
Stilig: Ok, då är vi väl här ganska överrens. Jag hade en kollega som bara satte panelen dirket på den gamla panelen tex, och vissa på jobbet tyckte inte ens det var underligt (bbservera att jag då jobbat med både snickare och byggare.) Har även hört att plast använts istället för vindpapp etc. Folk har väldigt roliga idéer för sig...
sblixten: [citat] Två utbygnader om 20m2 eller en om 40m2 som TS skriver borde ge ungefär samma antal takstolar, antal pannor, m3 betong osv. Det är ju samma yta som skall täckas. Blir en extra vägg, mer kantelement mm och därav ca 25% mer material. Men det finns även poster som drar iväg om man bygger en utbyggnad, ex så blir det längre spännvider på golvbjälklag som måste få en lösning. I
TomHed75: Anade att cellplast ska vara mellan nya o gamla men vi ska ju ha ny ingång till matkällarn från utbyggnaden( ca2,8m x 0,8x0,8 hisschakt ) så den biten måste gjutas ihop med huset, kåken står på bra mark o har inte rört på sig sen 1930 så bör gå om man packar grunden De stora fönsterpartierna ska dom fästas flytande på nåt vis mot huset för att undvika spänningar?
M Lom: Hej. Jag har beställt bygge av friggebod inklusive material (Weber isoblock). När jag kollar priser på Leca isoblock hittar jag allt från 66 till 134 kr per styck (190x300x500). Finns det någon som vet vad som kan vara rimligt att betala för blocken och vad timpriset är för en hantlangare till muraren? Mycket tacksam för svar M Lom
corre: Du ska väl höja golvet ca 100mm mot idag? Då är det 100mm kvar till marknivå för reglarna, bärlinan får du såklart gräva ut för. Inte så farligt mycket. Bärlinan i mitten kan kanske bytas mot plattor på mark och lite underlägg, så slipper du den grävbiten.
jerkaa: Ok, tanken är att det skall vara ett garage golv, men jag tar till mig er tips. Har fått hälften av garaget uppgrävt för dränering. Skall nog göra som prototypen skriver, dvs låta marken sätta sig över vintern. [bild] [bild]
cecar33: Ur möbleringssynpunkt är väl skjutdörrar i kassett att föredra utseendet är ju däremot en personlig uppfattning.
ponte: Goddag mina vänner Sök er tiå s på en byggingenjör som kan räkna på tvåväggar som skall rivas samt en gammal vägga som är riven men avlastad med en stock på vinden, samt en VVS ingenjör som kan rita vvs systemet i ett renoverings bygge Jonas i grönby
pysensina: Tack för svar! Huset du anslöt utbyggnaden till stod den också på platta på mark? Vi har torpargrund i vårat hus och har fått olika info om vilken grund som är lämpligast. Vissa säger att det ska vara samma medans vissa säger att det inte spelar ngn roll bara man paddar extra noga! Någon som vet ngt om detta? Mvh
sjostuga2: Ett större tak över garage med en takfot på kanske 1,4 -1,5 m åt höger? Då hamnar entré och det som troligen är gången fram till entré under tak. Kapa förlängda taket ungefär vid grön pil i din ritning. Dyrt med större (och högre) garagetak men om man tycker det är bra med lite extra yta under tak så kanske det är värt det?
il_duce: Finns även avsnitt av Grand Designs som man kan titta på. Rent generellt verkar det vara ett helvetes jobb.
il_duce: Finns vissa grejer på välsorterade bygghandlar. För mer seriösa byggnationer krävs det att man gör det själv eller anlitar ett snickeri eller snickare.
andersskåne: Det är självdragsventilation. Att det inte kommer in luft i väggarna
gnsmk: tack för svaret. Boden står precis på gränsen till en obebyggd tomt. Jag antar att förra ägaren har fått muntligt tillstånd att bygga den där. Antar att man måste fråga igen när man nu ska bygga till tak ?
fgo: Testa denna http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=212112
z9leca: Hej på er, Jag har en sommarstuga som jag vill bygga ut och vinterbona. Stugan är byggd 1967 och har enligt min uppfattning inga charmpoäng över huvudtaget. Den befintliga -stommen- är i bra skick men ytskikten invändigt och utvändigt är i rätt tråkigt skick så i samband med utbyggnaden tänker jag göra om dem. Med andra ord behöver ingen hänsyn tas till befintligt utseende vid
b8q: Håller med Enk Projektet. Jag byggde ut min hall med 7 kvm och grävde då hela vägen ner till källaren och fick ett extra källarförråd på 7 kvm.
surfarn: Ja precis sådär tänkte jag. Smart att ta omläggning av taket samtidigt, det är det som känns svårast misstänker jag om man vill få till ett tätt tak med enhetligt utseende. Men vet någon om det är svårare att bygga än en tillbyggnad som skiljer sig höjdmässigt och eller med förskjutna väggar?
fsn: [citat] Är jag medveten om. Om du läser mitt inlägg igen så tycker jag att det är ganska tydligt att jag inte förkastar ditt förslag med motiveringen att det borde gjorts rätt från början utan för att jag tycker att det var ett ogenomförbart förslag. Var det otydligt så ber jag om ursäkt. Jag har grävt runt många plattor och i mycket makadam. Gräver man sig ner till