Utbyggnad och tillbyggnad
carra: Twixer: Se snickartimmar stomresning på detta forum,kanske du får lite hjälp där...
connect-jkpg: Hej, Tänkte berätta om en tillbyggnad jag gjort på mitt jobb. Detta är en industribyggnad byggd av sandwichelement levererade utav en av världens största tillverkare. Känner att jag vill dela med mig av det här nu. Alla mail och brev kommer att läggas ut även bilder från byggstart. För intresserade finns även termograferingar och utlåtanden från leverantör och byggare. Allt kommer
Tumstocke: Jag vill helst att att sockelns överkant på befintliga huset följer tillbyggnaden också. Jag hade tänkt ha elslinga i golvet. Så jag vet inte om man ska göra en sula och mura upp med leca på det eller om man ska ha l-element?
Ekberg: Lösningen hade varit spikläkt 28x70 utanför 45an och plasten. Med rätt längd på skruven så punkteras inte plasten. Man får också plats med eldosor.
Robin Arnberg: Har tänkt att dimensionera pelarna genom att limma ihop och skruva 3 st 45 ggr 195 för att skapa två pelare. Likt en limträpelare med 3 lameller.
DCLXV2: Vet inte varför formatteringen inte sparas, jag är ledsen för att det knappt går att läsa...
Lane: Efter idogt googlande finns det också varmgrund. Åsikter?
Hubbe2: Förstår jag dig rätt om du tänkt ha en Pollytunna som en pool och inte som ett "spa"? Själva storleken gör att den inte är speciellt rolig att bada i annat än som just ett spa med 38-40° vatten. Hade en själv innan vi flyttade och köpte bubbelspa. Då vedeldad. Mkt nöjd med produktens kvalitet.
Alfredo: [citat] Välkommen till forumet men har man sagt a får man säga b. :)
Nick12: Ska bygga till 10 kvm, grunden är klar. Jag vill ha hjälp av snickare med allt utvändigt, tak, fönster, panel, vindskivor etc. Jag gör allt invändigt själv, el,vvs,isolering och ytskikt. Det ska vara ryggåstak. Vad kan snickarhjälpen till detta tänkas kosta?
flymax: Hej. Har byggt till mitt hus 8,20x4,5 meter med en sida som sitter fast i befintligt hus. Plintgrund, träfasad, plåttak, med 2 fönsterdörrar samt tre fönster. Tog in hantverkare till grunden samt snickarhjälp i 32 timmar. Egen insats är 420 timmar. Totalkostnad exklusive eget arbete ca 250000. Snart färdig :) Lycka till!
marmi: På http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering kan du beräkna bjälklaget. Med normalt bjälklag 0,45kN/m2, 6m spännvid och cc 60cm så rekommenderas limträ 66x270.
hempularen: Som sagt att bara fixa en luftspalt är relativt enkelt, som beskrevs ovan. Materialkostnaden ligger på kanske 300kr/kvm. Arbetet under gynsamma omständigheter klarar 2 man det på typ en vecka, men så gynnsamt är det oftast inte, och troligen tillkommer en del plåtdetaljer osv. Så räkna 100 000. Gör du det själv så kanske det går på 50 000 (material, hyra byggnadsställning, en del
smedbror: Tjo Vill du slippa sätta fast trappan helt i huset? Eller bara där du har tätskikt? Annars kanske du kan fästa innervangeln ordentligt i husväggen. Då skulle det räcka med en pelare på plint under yttervangeln. En trappa jag monterade för ett tag sen var fristående, 2 pelare på vardera vangel med en snedsträva mellan dessa, snedsträvan från högt nära huset, ner till plinten på
Anders_husbygge: Projektet blev framskjutet något i tiden :) Däremot blev det två takfönster i sommar, gjorde stor skillnad för ljuset!
sandrasundback: Det är inget som blir varmt utan det är inifrån skåpet det luktar. NU när jag har satt in en tätlist i skåpdörren så luktar det lite mindre. Väldigt knepigt. Vi ska försöka få hit rörmokaren så han får se vad det kan bero på.
huggan: Betongbil 6.200:- Armering 1.900:- Virke 22.500:- Murning+putsbruk 17.500:- Murblock 5.500:- Grus och makadam 7.500:- Grävmaskin 17.000:- Isolering 6.000:- Färg 4.000:-
Enk Projektet: Kolla med lokal takstolstillverkare och förklara problemet....det kan inte vara några problem att bygga även om det inte är standard....på det viset så kan man snabbt få tätt efter att man sågat av det som ska bort på bef tak...... Ett annat alt är att bygga väggblock och använda standardstolar...kolla med en konstruktör innan så det inte blir några hållfasthetsproblem....
Frag: Här där jag bor, norra Dalsland, kan man faktiskt ofta hitta hus som kostar 250 - 300.000. Skall och titta på ett annat också för ut pris 260.000, kan nog prutas på det dessutom, här är det inte ofta husen går över ut pris. Bygglov har jag kollat och läget, utefter genomfartsleden med vissa butiker och t.o.m. småindustri gör att förutsättningarna för lov för butikslokal är goda.
Jonas Rosen Rosengren: Hej och tack för alla svar :) . Lösningen är att kapa hörnet i 2 lika delar. Typ 30 graders vinkel ger 15 +15 . Tack !!
byggankan: Tack för svaren. Gäller inte mig utan några vänner som står i valet och kvalet mellan att köpa tomt och bygga nytt eller bygga ut det hus de bor i nu. Läget är väl ungefär som så att om utbyggnad av det nuvarande huset kostar ca 1,5 miljoner så blir det ungefär lika mycket lån som att köpa en tomt och bygga nytt. Fördelen med bygga nytt är att hela huset blir nytt och exakt det
Vilseivillan: Ok, tack igen för svar! Vi får fundera vidare, men bra att veta ungefär vad det kan landa på.
billy_baver: Något exakt mått för verandafönstrens nedre kant vill jag inte ange, eftersom allt beror på utformning av verandans sammanlagda exteriör, med spröjs, bröstning och takutsprång. Men interiört är det absolut ingen fara med ett fönsterbräde på den nivå ni har planerat. Om man lägger verandans fönsterbleck lika högt som framför bottenvåningens övriga fönster kommer verandan att
tingel: Jag håller på att bygga om i huset och har upptäckt att golvbjälklaget mellan över- och undervåningen är undermånligt byggd. Ska reklamera till försäkringsbolag som dolt fel och behöver därför en konstruktör snabbt för dokumentation. Huset ligger i Spånga, Stockholm.
z9leca: Ett förtydligande angående kostnaden på dryga 20000 per kvadratmeter - det avser tillbyggnad förstås och inte renovering/förbättring av gamla ytskikt. Undras om säljaren har kvar originalfönstren...
Kakelfog: Vi håller på att göra ett taklyft. Du kan följa vår blogg på http://mathiasbacklund.se
slacker: Jag håller med Beetleboy - Västsidan skulle nog se snygg ut med ett sadeltak/ryggås.Helt klart rätt och jag tror inte det blir plottringt med övrigt tak i närheten. Instämmer dessutom igen på förlags nr. 2 att klämma in en kupa till mellan de två kommer att se fel ut - Däremot samma tanke från min sida, ett färdigt entrétak kanske? Typ detta: [bild] Tala om att skriva precis samma
johnDeere1110: Ja vi fundera på att bygga ut vårat hus som nu börjar bli för litet. Vi räknar att det bli ungefär 67kvm stort och vi fundera på att flytta köket dit också. Är det jätte dyrt att flytta köket? Nuvarande kök ligger i jämte det som vi planera bygga ut senare, så det blir ingen flytt från ena sida av huset till nästa sida. Sovrum ska också finnas på utbyggnaden. Vi har också
Krille4: [citat] Vi hade aldrig ägt hus tidigare och har båda "kontorsjobb". Ändå har gjort ungefär det i praktiken och vi lyckades hålla vår budget och tidplan. Det bygger dock på att vi har lagt oerhört mycket tid på att leta information inför varje moment i renoveringen. Hade vi stressat iväg och gjort allt på en gång är jag övertygad om att vi fått betala minst det dubbla. T ex fick