Utbyggnad och tillbyggnad
fsn: Har idag en mindre källar/suterängdel under kök/vardagsrum på ca 50kvm. Utanför vardagsrummet har jag en ca 2,7 meter hög altan på 45kvm som är helt inbyggd. Har en ide om att utöka suterängdelen med altanytan ochhelt enkelt bygga altan på det nya taket. Men hur ser en sån konstruktion ut? På den befintliga suterängdelen har jag 20cm gjutet betongbjälklag så det känns rätt att
Inspire74: Behöver färdiga tvärstag i metall för ett överhäng på en veranda, bara för stöd, även om det kanske inte behövs vill jag göra överhänget stabilt. Vill helst slippa göra egna pga längden och den korta höjden mellan lina och bärande. Finns det färdiga mindre tvärstag där ytterfästena kan vinklas åt olika håll när man ska skruva fast dem? Isåfall vart köper jag sådana?
WCJ: Hej alla på Forumet! Vänder mig återigen till detta eminenta forum för information. Jag har tänkt förlänga mitt hus med ca 5m, bredden är ca 4m. Huset är ett enplanshus byggt på torpargrund. Jag har bestämt mig för att fortsatt ha torpargrund. Ingen vind utan fullhöjd. Jag vill att snickaren skall ordna följande: Torpargrunden Bygga stommen Lägga taket med underlagspapp Mäta ut
hempularen: Kravet gäller brandsäkerhet. Man tänker sig situationen att det börjar brinna i ex. en stekpanna på spisen. Elden sprider sig upp i fläkten, och sedan brinner det bra i fettavlagringar i ventilkanalen, med fläkten som skjuter in mer syre. Det blir då till slut en kraftig låga som från en blåslampa ut genom kanalens mynning utomhus. Kravet är att en sådan eldsvåda skall kunna pågå
Oldboy: Beror kanske också på vem som ska göra jobbet. Du el hantverkare? Det är garanterat billigast att bygga ut och göra iordning befintligt om du gör jobbet själv. Tänker du leja bort allt så blir det mer oklart om vad som i slutänden blir bäst och billigast. Det beror mycket på hur rättframt det befintliga huset är. Är det snett, vint med mycket vinklar och vrår och inga
erik_qwerty: Hej, Vi spånar lite på att göra en utbyggnad av vårt 30-talshus, en funkisvilla i två plan med källare. Jag tänker mig en utbyggnad med garage i källarplan och ett rum som ska bli nytt kök i markplan. Jag har kollat med kommun och grannar, och det verkar inte omöjligt att få igenom där men så är frågan vad kalaset kan tänkas kosta. Frågar man runt så får man ofta
billy_baver: När jag skriver "bygger högre" menar jag "ökar måttet". Man kan - rent teoretiskt - givetvis lika gärna öka måttet neråt som uppåt. Det kommer i praktiken att handla om sådär ett trappstegs mellanskillnad. Denna nivåskillnad är ett betryggande sätt att slippa (den lilla) risken att regn- och smältvatten letar sig inomhus. Kan tilläggas att jag förutsätter att altandäcket är
ravedog: Eti: tack, det är inte säkert alls att det behövs, har inte hunnit kika än. Men alternativet ovan blir det i så fall. mvh R
anders07: Golvbrunne bör pluggas så att det inte kan komma in fukt/vatten bakvägen. Jag har tittat på samma sak själv och vad byggaren rekommenderade oss var att bila bort brunnen, spruta i lite byggskum som en första "propp" och sen gjuta igen hålet/röret med vattenfast betong. Sen flytspackla golvet så det blir plant. Öppning för en dörr i bärande vägg är sällan problem men lägg in en
daugaard: om gamla fasaden sitter kvar så kan det ev. va en skaplig köldbrygga?
pbengtsson: Takupor gissar jag på, har bara gjort det en gång och det är ett jobb som går att göra själv. Att ta in en firma för att växla av takstolarna samt resa stommarna rekomenderas. Resultatet blir mycket mer yta och luftigare övervåning. Att bygga ut i två plan känns som att trappa och grund kommer att tillkomma som två stora kostader. Fördelen är lite mer flexibel planlösning då man
huggan: Dom sa aldrig nåt om det när jag pratade med dom, så det får dom stå för isåfall. Kollade även på deras hemsida och där hittade jag inget om det.
hempularen: Jag tycker du skall prata med en byggnadsingenjör som får titta på den nuvarande konstruktionen. Det går ofta att bygga på en våning utan att förstärka vare sig grunden eller väggarna på bottenvåningen. Nu var det iofs. ett fritidshus det handlar om, så det kan vara risk att det är för klent byggt för att byggas på utan vidare. Nu vet jag inte vad din kompis, husbyggaren har för
Tänka: Innan ni köper, kolla detaljplanen för området så att ni gör rätt. Är det BRF eller enskilda tomter? Se till så att ni söker propert bygglov. "Utstickande tak" kan vara friggebotak, fasadbeklädnad är oftast bygglovpliktig att ändra.
b8q: Jag skulle inte ha byggt så, även om det kanske går att lösa med en plåtdal som går upp rejält under pannorna. Nej, jag hade nog gjort ett snedtak från nocken på 4:an över hela den nya 3:an.
hempularen: Dagens dimensioner styrs mer av isoleringstjockleken än av hållfasthetskrav. Det finns gott om tvåplanshus som är byggda med 45x95 väggreglar. MEN du måste låta en konstruktör titta på det. Olika hus har olika förutsättningar. De hus jag känner till med klena väggar kanske har mindre golvyta (varje kvm golyta bidrar med 200kg + egenvikt enl. normen). Eller det kan vara så att ditt
PSam: Hej! Om det blir divoroll tänker jag mig den frihängande, alltså spånet tas bort helt, så endast takstolarna blir kvar. Läkten som pannorna hänger på är inte heller så friska vad jag kan se. larsbj, om 30cm är en ofarlig höjning, när börjar det bli riskabelt? 50cm? Tack för hjälpen! Peter
jocef: Vi har en Villa Nybro från Smålandsvillan och funderar på att bygga ett åretrunt uterum. Är det någon som bygget ett uterum på sitt Nybro? Intresserad av alla bilder för lite inspiration.
Ponti: Vi bor i ett lite speciellt hus och jag har en önskan att bygga ihop övervåningarna (två övervåningar för att det är två hus som är ihopbyggda, ett gammalt torp från ca 1850 och ett hus byggt 1985) Husen är inte lika höga men det kan man alltid lösa med lite nivåskillnader men min önskan är att bygga ihop övervåningarna och få ut 4 sovrum, 1 litet allrum till barnen och 1
Martin_B: [citat] Ja, skall man ändå "byta" takstolar och öppna upp hela härligheten så är det väl lika bra och göra det ordentligt från början :)
hempularen: Jag kan tänka mig att det beror på hur högt den ligger. Balkonger räknas ej in i boytan om de ligger på minst en viss höjd över marken (har för mig 4m). Men där är fler villkor för den regeln, om de är över en viss yta räknas de in ändå.
Marlen Eskilsson: Det går inte att besvara frågan som TS har eftersom vi inte får fullständig och korrekt information för att kunna hjälpa till. Jag stänger därför tråden. Som flera har skrivit här tidigare är det bara byggherren och/eller stadsbyggnadskontoret som kan svara på frågan.
pepparmintzebra: Mycket går att bygga bort, beror bara lite på de ekonomisk resurserna :confused: bärande väggar kan man alltid begränsa om man vill med pekare och bärplan,,,, ja det lär blir ju dyrare, men frågan är väl om din tilltänkta planlösning är det du vill ha, då är ju valet mycket enklare en bra lämk som kan hjälpa är http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=43474
pepparmintzebra: Oroa dig inte för det jag har ett medel u värde på ca 0,13 på en 22 cm total vägg :thumbup:
Hybro: Tack för de goda råden. Denna gång handlade det om att försöka bevara huset så nära ursprungsskick som det bara var möjligt. Sätta fönstren på samma "djup" som övriga 11 i huset. Inte som någon slags korvlucka som det oftast ser ut på hus som tilläggsisoleras utvändigt. Detta med luftkudde är iofs en bra ide. Jo, då. Jag drevade först på traditionellt sätt med
-MH-: Vinterträdgård är skit. Rekommenderar ej. jag skall göra om min till boyta. Vilket årtusende som helst.
agata99: Tack för en synpunkt! Ja, det är ju alltid det där med pengarna som stökar till det! Förstår jag dig rätt - du menar att taket ska gå ända högst upp mot taknocken? Då behöver vi tänka på någon lösning med fönster i vindskupan också. Finns det någon som mellan tummen och pekfingret kan ha en uppfattning om vad en sådan här utbyggnad kan gå på. Vi har vattenburen värme, men