Har en 1 plansvilla med källare som jag hade tänkt göra en ny entre till.
jag har idag ca 1 m från mark till dörr, den nya entren ska vara på marknivå ungefär och sedan ska jag ha en trapp inne i entren till huset.
Så nu vill jag ha hjäp med hur och vilken grund jag ska ha.
Har väl tänkt mig typ en grund av leca block eller plintar, platta på mark blir nog för dyrt och svårt då jag ska göra allt själv.
Vill gärna ha tips på hur jag ska göra?
endast seriösa svar tack!
Ska se ut ungefär som på bilden. 357464-utbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Fredrik

Det ser inte ut som att det ska vara någon särskilt stor utbyggnad? Personligen tycker jag ändå att grundläggning med platta på mark är bäst och kanske framförallt när du har begränsad bygghöjd eftersom isoleringen utan några större problem kan ligga under marknivå (förutsatt att du dränerar omgivningen).

Det är på inget sätt för svårt för en hobbybyggare att gjuta en enklare platta och det blir stabilast och bäst, dessutom är det enkelt att gjuta in golvvärme vilket är ypperligt i en hall. Här på forat finns många bra instruktioner om folk som gjutit själva. Läs dem och kör på! Om plattan är väldigt liten, blandar du betongen själv med hyrda/lånade verktyg och någon kompis. Är den lite större (1-3 m3 betong) beställer du med fördel från betongstation. Välj gärna SKB, skälvkompakterande betong, som bara behöver gungas på plats inte vibbas. Det är ungefär som att flytspackla och resultatet blir bra.

http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/Villagrunder/Grundbroschyr.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.