pelpet
pelpet: Uppdatering: Vi köpte ett hus på Järlinden i Falun och har bott där ett drygt halvår. En utbyggnad är planerad till 2014 just nu.
7 svar · 6,3k läst
A
A403089: Kan tillägga att husutbyggnad genomfördes i samma veva så samordningsmöjligheter osv förelåg.
3 svar · 2,4k läst
pelpet
pelpet: Här är en google streetview-länk till ett hus i området där jag bor, där man gjort just en utbyggnad på ett hus med gult tegel. Där har man valt utbyggnad på krypgrund i två plan med liggande träpanel.
7 svar · 9,2k läst
L
lisette: strandskyddat område är det inte enligt fastighetsinformationen. jag ska ringa till kommunen och se vad de säger där! bra tips, tack! =)
6 svar · 6,9k läst
·
A
A-K Wahlström: Vi plannerar att bygga till vårt enplans -60 tals hus byggt i Siporex. Planen är att bygga på en hel övervåning och funderar nu på alternativen. Huset i sig är ju inte byggt enl dagens normer vad det gäller tjocklek på väggar så i samband med tillbyggnad plannerar vi att lägga på lite på väggarna och byta ut fönster. Vilket är då bäst att göra: - fortsätta med lättbetong i
0 svar · 2,8k läst
S
steve5432: Hej! Jag startade en tråd under garage där jag beskrev mitt problem men fick tyvärr inget vidare svar, så jag provar här då mina frågor egentligen mera rör byggteknik vid tillbyggnad än garaget som sådant. http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/201132-bygga-forrad-vilket-ar-bast.html Mina stora frågor är hur jag ska gå till väga när jag ska sätta ihop dessa två
0 svar · 2,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Får ni bygga takkupa?
1 svar · 4,5k läst
·
Goteborg
Goteborg: Beror väl på vem som ska bo där? Vill du ha bättre utsikt, bygg på höjden. Vill du undvika trappor och har plats bygg ut :) Allt beror på dina förutsättningar också, är huset dimensionerat för att "orka" tyngden av en våning till? Stärka upp grunden kan kosta mer än det smakar.
1 svar · 3,3k läst
I
ida_aker: Kommer fortsätta storyn och bildvisningen på ett mer passande forum.. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/201573-dromkaken.html
7 svar · 4,8k läst
·
D
dickcharlens: Hej! Jag ska ha ett projektarbete där jag ska gjuta en platta till ett förråd ca 1,10m under mark nivån. förrådet ska användas för att förvara vattentankar(1m2), två stycken. jag har dock stött på problem gällande plattan. Jag vet inte hur jag ska dimensionera plattan, framförallt hur kantförstärkning ska dimensioneras. Lite specifikationer på vilka laster plattan kommer att
0 svar · 2,2k läst
O
Octavianus: Tack för bra svar och lite bilder, gör mig säkrare på att en källare är en bra idé. Tänkte mig en enkel spiraltrappa invändigt så man kan kolla på pryttlarna under vintern utan att klä på mig. Men en utvändig trappa istället för schakt kanske är en bra idé. Hur blir det med källarväggen som är mot huset, blir det någon speciell konstruktion där tro?
5 svar · 13,4k läst
·
V
verktygsgurun: Svårt o komma ifrån. På med tak,papp och utegips och låt torka innan du isolerar.
1 svar · 2,3k läst
M
mekkarn: Med tanke på att det kan ligga mycket och tung snö på taket så slog jag ihop två 120x45 som hammarband. då slapp jag köpa mer material, gå upp i höjd eller slå dit fler stolpar. I efterhand så känns även taket och hela farstukvisten väldigt stabil
5 svar · 3,5k läst
T
Torlejf: Hej! Scenariot är som följer: Befintligt hus: Tegelfasad med trästomme, källare. Utbyggnaden är planerad att bli hall på runt 10 kvm. Eftersom huset ligget rätt så högt i förhållande till marknivå så undrar jag hur man lättast gör med utbyggnaden. Jag vill ha golvnivån inne i huset på samma höjd. Min tanke är att göra en grund med höga L-element till utbyggnaden, sen använda
0 svar · 2,0k läst
V
v_skogh: Ska jag vara ärlig vet jag faktiskt inte vad gatan heter jag kör in ifrån :D
22 svar · 5,0k läst
·
S
Steve_lfc: Men hade det varit sättningar, hade det inte blivit sprickor i väggar mm?
11 svar · 2,2k läst
S
Steve_lfc: Hej, jag undrar om det är någon som vet vad som gäller angånde att få ut avlopp och vatten till förådet från vårat hus. Det är ca 3 meter från huset till förådet. Hur långt ner ska avloppsrör och vatten ligga mm.
0 svar · 1,5k läst
T
tlundberg: Personligen skulle jag ha lättare att visualisera de olika förslagen om du ritade upp dem i 3d och visade 3d-modellen ut lite olika vinklar. Ungefär som den 3d-modell du redan har, fast för båda förslagen och från olika vinklar. Lägga gärna in bilderna direkt i ditt inlägg i stället för att länka ut till en annan sida :)
1 svar · 2,4k läst
AXS
AXS: +1 på altan eller iaf gångbro.
2 svar · 5,4k läst
H
Hiltimannen: Jag slänger in en liten summering av vad som sagts (många bra saker) då jag pysslar med sånt här. Först och främst så blir ljudreduktionen (Rw) aldrig bättre än den svagaste länken i konstruktionen (tak/golvbjälklag, dörrar, fönster osv.) vad det gäller luftburet ljud. Allt måste hänga med liksom. Vill vi uppnå en ordentlig ljudisolering behöver vi bygga ett helt frikopplat
10 svar · 9,2k läst
G
gunnar blomkvist: Skall bygga ut, förstora en gammal balkong till 3 m djup o 3,85 m bredd. Den gamla skall rivas. Bärlinan i framkant skall stå på rejäla limträstolpar. Vilken dimension kan behövas på den tvärgående balken av limträ, som blir bärlina? Spännvidden blir 3.65. Har någon ideer.
0 svar · 1,8k läst
M
mape17: I PBL 2010 anges vad som krävs för att vara KA. Viktigaste är där det första om at kunskap etc ska styrkas genom certifiering samt att vara fristående. [h=4]Kontrollansvariga[/h]9 § För den kontroll som avses i 5 § ska det finnas en eller flera kontrollansvariga som 1. har den kunskap, erfarenhet och lämplighet som behövs för uppgiften och kan styrka detta med ett bevis om
10 svar · 10,3k läst
L
Liemannen: Antar att du har den i grunden? Har jag nämligen funderat på också, känns som att det bara är att förlänga röret när man gjuter?
1 svar · 2,2k läst
L
liselotte: Vi är helt noviser på bygg, så vi måste ha hjäp och förslag på hur man kan göra. Anlitar man arkitekt till detta?
6 svar · 2,3k läst
peternicklas
peternicklas: Ni kommer att ta bort en massa fönster, för var de inte glada för det.
4 svar · 1,5k läst
·
B
Byggagarage: [citat] Jag var inne på boverket, de har ändrat lite formuleringar... Om det nu hade varit en lag som hade sagt att det skall vara på ett visst vis hade jag i egenskap av myndighetsutövare inte gjort tvärtom, det är ju inte mindre straffbart för att man är på jobbet. :) Det där sista kan säkert hänt, men inte vad jag minns! ;)
14 svar · 1,8k läst
A
addee: Hmm. 200mm Leca + 100mm cellplast ger i teorin 0,270 W/m²K. Aeroc 300 ger U=0,28 W/m²K Aeroc 375 ger U=0,22 W/m²K Förmodligen är dom där blocken precis som ISO eller NC-blocken svindyra. Det blir traditionell model för mig, leca, slamma utsidan, limma frigg ståendes på list.
3 svar · 1,7k läst
·
H
huggan: 3,2 *2 meter ungefär.
33 svar · 27,4k läst
·
A
Addnan: I dagsläget har vi en öppen balkong ovanför entrén till huset. Balkonggolvet ligger nästan jäms med husets takfot så balkongdörren sitter i en takkupa kan man säga. Våran plan är att göra om takkupan, som nu är platt, till sadeltak. I samma veva tänkte vi låta nya taket fortsätta ut över balkongen, för att på så vis kunna nyttja den även vid dåligt väder. Balkongen är 2
0 svar · 2,3k läst
Joens
Joens: Lugnt. Man har ju sålt några st så man vet ungefär vilka det är som köper dem. Nu var det lite dyrare saker då de var i lärk och enbart trä osv osv. På grund av kostnaden missade vi säkert en del kunder, men så var det iaf. Tänk på skorstenen, den måste vara rätt lång för att man inte ska få rök på sig och för att få ett bra drag i kaminen. Den har en tendens till att dra
13 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.