6 042 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Bygga om veranda till inglasad
Fast syllar blir det ju som ligger tvärs på trallen idag (de röda sträcken) sedan golv på detta med isolering i mellan. Är det galet menar du? Har inte så mycket höjd att gå på.
Okej så man försänker ner sen förstärker med hammarband då?
Okej så man försänker ner sen förstärker med hammarband då?
Vi pratar nog förbi varandra 
Syll är nedre delen på väggparterna, motsv till hammarband fast mot marken. I dessa kan du fästa stolparna som går upp till hammarbandet. Syllen sitter i plintarna.
Du ansluter golvet mot syllen, och ställer nederdelen av glaspartinerna mot syll, eller golv.
Syll är nedre delen på väggparterna, motsv till hammarband fast mot marken. I dessa kan du fästa stolparna som går upp till hammarbandet. Syllen sitter i plintarna.
Du ansluter golvet mot syllen, och ställer nederdelen av glaspartinerna mot syll, eller golv.
Ja det känns så 
Svårt med fack-termer.
Men visst menar du att jag ställer syllen på den befintliga trallen som finns och då behöver jag ju ingen bärlina.
När det gäller hammarband så ska ju den försänkas i stolparna. Frågan vilken tjocklek jag skall ta till taket sen. Måste spana på ngn ritning tror jag
Svårt med fack-termer.
Men visst menar du att jag ställer syllen på den befintliga trallen som finns och då behöver jag ju ingen bärlina.
När det gäller hammarband så ska ju den försänkas i stolparna. Frågan vilken tjocklek jag skall ta till taket sen. Måste spana på ngn ritning tror jag
Jag menar att eftersom dina väggpartier i inte sitter ihop med trallen, och du inte vill ta bort trallen, så måste du bygga de nya partierna utanför och se till att underlaget är bra.
Det är nog mer rätt att säga yttre bärlina än syll när jag tänker efter.
Egentligen är det nog vettigare att börja om från början på bygget.
Två bärlinor 45*225, en längst ut där glaset ska vara, och en mitt i.
Sen reglar golvet med 45*170, bygga taket och glaspartierna och lägga golvet.
Tidsmässigt är det kanske 1.5dags merarbete, men underlaget är ju klockrent efteråt.
Det är nog mer rätt att säga yttre bärlina än syll när jag tänker efter.
Egentligen är det nog vettigare att börja om från början på bygget.
Två bärlinor 45*225, en längst ut där glaset ska vara, och en mitt i.
Sen reglar golvet med 45*170, bygga taket och glaspartierna och lägga golvet.
Tidsmässigt är det kanske 1.5dags merarbete, men underlaget är ju klockrent efteråt.
Du ska väl höja golvet ca 100mm mot idag? Då är det 100mm kvar till marknivå för reglarna, bärlinan får du såklart gräva ut för. Inte så farligt mycket.
Bärlinan i mitten kan kanske bytas mot plattor på mark och lite underlägg, så slipper du den grävbiten.
Bärlinan i mitten kan kanske bytas mot plattor på mark och lite underlägg, så slipper du den grävbiten.
Klicka här för att svara