Utbyggnad och tillbyggnad
andersmc: Hej KLMV och välkommen till forumet! När man anger en schablonkostnad, som 20000 kr/m², så är det just en schablon. Det är ingen mening att börja räkna med detaljer innan man vet mer noggrant vad det är man är ute efter. Ni kanske kan få 100000 i bidrag och sluta på 500000. Men det kan lika gärna vara så att slutpriset hamnar på 25000 kr/m², så det kostar er 650000 i slutändan.
ohlgren: Jag skulle bli tacksam för kommentarer på mitt utkast på offertförfrågan på tillbyggnad jag skall göra. Jag tycker det är ganska svårt att skriva offertförfrågan. Egentligen borde man väl hänvisa till olika sektioner i Bygg AMA men det är överkurs för mig. Tips om hur offertförfrågan kan förbättras mottages tacksamt. Tips på förbättring av tillbyggnadens utformning mottages
tlundberg: Utbygge påbörjat! Följ det här: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/220006-mitt-forsta-utbygge-tv-rum-och-sovrum.html
fiskbuggaren: [citat] I åtminstone Stockholm finns de bara gränser för högsta höjd respektive brantaste takvinkel. Inget av förslagen ökar byggnadshöjden eller ger brantare tak. För C blir båda måtten helt oförändrade.
Mostly Inept: Hej! Jag bor i ett Classic 159 ifrån LBhus byggår 2010 och har börjat fundera på att inreda ovanvåningen, jag hade planerat att sadla på takstolarna upp till hanbjälkarna och ha innertaket under dessa, enkelt å bra. Helt plötsligt så kommer min kära sambo och säger: "Skulle det inte vara snyggt med ryggåstak här?", "äh.. joo.. det skulle det väl" blev mitt svar. Sen har jag gått
elhenke: Tack för alla svar. Jag har "svensk takstol" och de ligger på ca 1000cc. Eterniten har legat sen det byggdes 56 och 90 lades det på plåt ovanpå. Snö och vinter har inte varit några problem. Snickare jag har pratat med på jobb och så har sagt att mina takstolar aldrig skulle klara pannor utan att förstärka takstolarna. Jag skulle helst vilja lägga på pannor för vi har en nyare
norrbottenstorpet: Till en början, lägg ner golvvärmeslang. Särskilt i ett badrum är det "ett måste" och värt pengarna när man gjuter platta. I övrigt bör ni nog detaljplanera all VVS, dvs alla rördragningar till badrummet, olika tappställen samt deras avlopp, så att detta kan förberedas i plattan. Svårt att säga något om priset då vi inte vet något om hur badrummet ska byggas, storlek antal
billy_baver: Även byggnadvårdsfrågor kan vara tekniska. ;) Jag föreslår trådflytten därför att sannolikheten att hitta rätt tekniker skulle öka.
Malmfred: Håller just på med ett liknande utbygge på 28 m2, varmgrund vattenburen golvärme valmattak med bandtäckt tak gör allt själv förutom grund och bandtäckning. Alla stora utgifter betalda och kommer att landa på mellan 180 & 190 000, = ca 6600 / m2.
lordi: Du behöver bygglov för utbyggnaden, därmed också terassen. Visst går det att bygga så det håller, allt är ju en kostnadsfråga. Jag skulle tagit kontakt med någon som kan konstruera detta för er, samt göra bygglovsritningar. Det är ju inget man slänger ihop med lite spik och brädor på en semester.
raketkrut: Planerar att bygga ett garage med källare i anslutning till huset. frågan är då hur djup vot jag behöver på källarplattan för att orka med betongbjälklaget samt taket på våning två. Finns det någon som gjort något liknande. Garaget är tänkt att bli 7*8 meter för två bilar, (garagedelen på andra våningen). Undrande..
Renee79: det blir en väggskva/ståndskiva som går upp och inunder första panelen och som skruvas fast med farmarskruv. tack för hjälpen!
Nyviel: Om man "bara" ska bygga ut ett trapphus - dvs en ny trappa - mellan ett våningsplan på markplan och källaren (som är halvt ovanför jord). Inga fönster behövs. Hur mycket kan det kosta? Det handlar ju om en väldigt liten utbyggnad egentligen... eller är jag naiv? :) Huset är från 1920-talet kanske ska tilläggas. Del två i frågan är: tjänar man då på att fortsätta bygga ut och
haavard: Det krävs rivningslov för att riva en del av en byggnad. Då krävs det automatisk bygglov för att bygga upp den igen också. Om du gör en liten tillbyggnad ställs det nog inga stora krav, men bygger du till mer än 50% eller mer än 30-50 kvm måste du nog räkna med att det ställs krav. Eftersom det inte finns reglerad i lagen (förutom första punkten) är det din kommuns tolkning som
Claesk: Kan man inte bygga ny vägg inanför grannens yttervägg. Och stoppa lukten/fukt där?
Nimajneb: Nu vill vi ju alla se en bild på mästerverket:wow:
Steinlager: Hej tack för din hjälp. Jag är väldigt osäker på detta. Marken är sättningsbenägen så jag antar att det säkraste alternativet är att riva upp den gamla plattan med garagevägg och göra allt nytt. Lite tråkigt med tanke på att jag tänkte lägga om plattsättningen mellan huset och garaget i år och vänta med garageprojektet till senare. Och hade jag kunnat använda den befintliga
Raskus: Behåll den. Har gjort likadant, men jag behöll trallen och lade asfaboard på den, sedan vanliga spånskivor, sen ett laminatgolv.
Mattias_Jo1: Ladda hem sweethome 3D och sätt igång att göra en planlösning som ni har i och lägg in den här. Bus enkelt program och roligt. Har själv gjort mitt hus i detta.
b8q: Du är nog den första jag stött på som tänker mer på att bevara grannarnas utsikt än skaffa sig en egen! Vrid huset som det blir bäst för dig, och ge det en bredd som passar dig. 5 m bredd gör att varje rum nästan måste bli genomgångsrum, det blir oftast svårt att få in två bra rum i bredd på bara 5 meter. Bara ytterväggarna tar ju ca 60-70 cm av detta...
huggan: Här kan du se hur vi byggde: http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/188858-tillbyggnad-23m-i-tre-plan.html?showAll EPS och flytspackel ca 20.000:- Virke ca 30.000:- Murning 18.000:- med matrial
Gramen: Hejsan Semestern har börjat och jag sitter och filar på vad som ska fylla tiden. Min tanke är att bygga en trappa från balkongen ner på marken. Balkongens bottenplatta är i betong. Den står på två rejäla betongpelar i framkant. Huset är ett trähus med puts. Balkongräcket är en metallram med platssidor. Räcket är fastgjutet i betonggolvet på fyra punkter, samt med bult fastsatt i
il_duce: Ta dit en byggnadskonstruktör som kollar på väggen etc. Och få skrifligt, Är det BR och ni river den och den är bärande kan det bli väldigt tråkigt. Dumt att chansa.
eddot: kom på i eftermiddags att jag nog glömt att nämna det. c/c 650mm är det
Theodor1: Hallå alla. Jag har ett problem jag hoppas ngn kan hjälpa mig med. Från ett vajande golv så slutar det med att jag rivit upp hela golvet, avlägsnat alla golvbjälkar pga röta och nu står jag med rutten syll runt hela tillbyggnaden också. Problemet nu är att hela tillbyggnaden som sitter ihop med de övriga huset är nyligen tilläggsisolerat och nyputsat så om jag lyfter huset lite för
skogsstjrna: Oj, det hoppas jag att inte jag drabbas av. Lever i tron att grunden är okej, det känns så när man går på golvet, ingen svikt, dålig lukt eller annat. Tyvärr finns ingen ingång att ta sig in och se efter. Får tillträde 1 augusti, blir spännande att se vad som finns när man börjar rota i saker och ting ...
B5254T4: Man kanske kan regla upp en vägg som följer med till nya taknocken? Känns så mycket smidigare att plocka pannor och takstolar på en del av garaget bara.
Bowman: [citat] Det låter bra, låter det vara ett par veckor och provar att skära sen då.
Johan Van Kuyl: [citat] Okej! Tack för tipset. Hur gick upphandlingen då? Vann dom? Eller har du fler tips?