Tvättstuga
Jonatan79: Enklast att skippa våtrumstapet helt. Inget krav på tätskikt på väggar i tvättstuga förutom uppvik 10 cm från golv på vägg om ni kör våtrumsmatta.
Demmpa: Tror att dessa adaptrar fungerar om du flyttar duschkabinslangar till där blandaren sitter. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/overgangsnippel-m26xr15-par.html Det ska inte vara någon gängtejp på M26-anslutningarna utan det är bara konisk tätning.
Sigge Sk: Se till att där finns vatten i golvbrunnens vattenlås, så du slipper otrevlig lukt o sätt tillbaks luckan så du slipper se rören. Gör inget mera, det har ju funkat i 23 år o varför skulle allt haverera nu???
tttomten: Spelar ingen större roll bara det passar i storlek. Inget utstick, bara ett snygg ventilgaller.
Hammarfall: Hade bil utan släp så fick inte med mig allt hem på en vända. Fäste skenan med stora lättbetongskruv. Fick offra en kallaxhylla som inte hunnits skänkas bort. Vill få upp mina tvättmaskiner men väntar nog på rörisen som kanske kommer om tre år. Senast jag försökte blev jag utan vatten i en vecka .
Anonymiserad 137805: Ett uddamärke på sin tid det var många år sedan det försvann. Jag tror inte någonting är sparat till eftervärlden
mexitegel: Ah, sorry missade ditt inlägg :(
Dan_Johansson: Det brukar vara så att en elektriker ska lägga värmeslingan (och mäta den), om du syftar på ett elektrisk golvvärme, för att få garantin på slingan ... Så hen måste komma två gånger ...
bomm: Ställ in ett fläktelement jämte avfuktaren så blir den effektivare. Detta både av den högre temperaturen som av fläkten som får luften att röra på sig mer.
HasseTeknik: [citat] Jag använder en sådan och är nöjd. Tänk bara på att avlasta slangen ( jag låter den gå ner i en lopp i vasken ), så inte belastningen på röret blir för stort.
Setomidor: [citat] Det där skulle ju faktiskt vara en helt fantastisk lösning! Golvnivå kan vi absolut jobba runt om det behövs -- ett fungerande avlopp känns klart viktigare givetvis. [citat] Bra fråga -- lär väl tyvärr också variera från bolag till bolag så det är inte helt säkert man kan få ett entydigt svar. Att kolla med nuvarande bolag är ju en början helt klart.
Krilleman: Stammarna går inte sönder för ni byter golvbrunnar i tvättstuga och pannrum. Men ytskikten får sig en törn. Hyr dock en vettig bilmaskin och en vettig dammfälla. Värt var enda krona. Kostar totalt 500-1000:- för en helg men det är det värt! Såhär såg det ut för mig en vecka i november 2016 när jag bytte brunnar i mina två garage:
Anonymiserad 137805: motorstyrningen eller kablaget till denna kan ge denna symptom
Avemo: Som en kul grej se om du kan fixa den själv? Absolut. Ta hem en reparatör? Jag tror inte det. Jag hade en gång problem med en diskmaskin där tömningspumpen inte fungerade. Det hände sig att jag hade en annan diskmaskin stående också som dock hade en fungerande pump. Maskinerna var av olika fabrikat och det skilde kanske 25 år i ålder mellan dem. Trots att pumparna såg helt olika ut så
BirgitS: [citat] Går det att sätta vanliga överskåp/badrumsskåp av samma typ som bänkskåpen?
largab: Tvättstuga behöver inget fall. Lokalt fall runt ev brunn är önskvärt. För att spara bygghöjd så sänkte jag ner golvspånet mellan bjälkarna när jag gjorde hallen. Sedan flyt med golvvärme som förstärkning. Klinkers... Kunde då få klinkers i samma höjd som omgivande parkett.
Rabbithole: En underskattad variant är annars att måla befintlig plastmatta om det bara är färgen som är fel. Plastmatta är ju ändå mer praktiskt än klinker. (Mjukt, mindre kallt och lättare att städa)
Hjulbent: Hus eller lägenhet viss skillnad när arbete ska till på vatten Stäng av vattnet, skruva ut helt, lossa sexkanten med kona på så får ut allt och kan se om det finns någon tätning tror det sitter en kägla där med
kronnn: Tack för svaret! Det låter ju hur rimligt som helst. Blir nog till att sätta en inspektionslucka och eventuellt ett skvallerrör. Två tummar upp!!
kryssedirr: Mattan är från - 70 så det är inte gamla ägarna som lagt in det, putsen är borta redan, vet ej vad det är för betong, från - 51 är huset
Fairlane: Jajamen, det löste problemet galant. Återigen, stort tack.
BigR: Om du har bra frånluft så blir inte effekten på avfuktaren så bra. Vår avfuktare står oanvänd sedan vi drog ventkanal till tvättstugan. Hänger man tvätten tätt kan man iofs snabba upp torkningen med en fläkt.
Bernieberg: Jag vet inte vad som är fackmannamässigt men tycker att din kösning ser vettig ut. BKR exempelvis kräver att uppvik vid tröskeln är 20 mm över nivå vid golvbrunn. Med ditt fall och den utbredning tätskiktet har kommer ju utrymmet att svälja mer vatten än ett mindre badrum som är gjort enligt boken.
saiter: Du kan byta golvbrunn bara och skarva ihop mot det gamla röret med en speciell gumminippel med slangklämmor. Kolla med en rörmokare. Tror dom heter "frenco" eller nåt liknande. Men om du ska byta golvbrunn så vill du väl göra nytt golv där sen, och då är det ju bäst att byta allt som ligger i golvet där. Och skarva på ett lämpligare ställe där du kan fortsätta ifrån när det
A.G: Tror jag provar med ett vattenlås å en spilltratt. Annars får jag fixa till det efteråt.
conjacken: [citat] Låter spännande. Har provat tex HUE och Tellstick men tycker deras system är alldeles för basic, och monotom! Det lär väl bli rätt dyrt när man bygger på systemet så pass mycket? Vad exakt skulle jag behöva för att se (och styra) exempelvis tempen i golvvärmen?
Anonymiserad 137805: Det har hänt att drivkretsen en triak på kortet har gått. Tror även att jag sett kallödningar på kortet. Och kalllödningar skulle ge problemet lite logik