Tvättstuga
Thyro89: Ta dit en elektriker, så ”flyttar” han ner uttaget till under bänkskivan (bakom TM och TT)
Lärospånet: [bild] PVC-tak! Så kallat stretch ceiling. Eller så kan du tänka omfamna pizzeria-looken och göra väggarna lika skrovliga som taket :) För egen del hade jag nog bara slipat så mycket jag orkade och sedan målat över allt, tror det hade varit fräscht nog. Bredspackling borde dock kunna lösa det om du ändå vill ha slätare, känns bara som ett stort jobb?
jojo123: Nöden har ingen lag gjut upp dina centimetrar , men tänk att kopparrör inte får ligga mot cement då fräts dom , så några varv med tjärpapp runt är bra innan gjutning tryck ner det en bit om det går , är det större mellanrum så kan du fylla med vad du vill silikon , målarfog e.t.c , som ska stoppa betongen från att rinna ner , sen kan du smörja allt runt med flytande tätskikt
Semiproffset: Bra jobbat! Glöm inte sätta ballofix nere i skåpet på inkommande till maskinerna och blandaren så du snabbt kan stänga av om något händer..
yonna: En period bodde jag i dotterns gamla bostadsrätt i centrala Malmö. Tvättstugan hade rejält torkrum men i en trappuppgång fanns tvättmaskin och torktumlare för kort tid och mindre veckotvätt och där man inte hade möjlighet boka tvättid. Där var en "vanlig" torktumlare och den användes mycket flitigt dvs många gånger/dag och för ca 20 lägenheter. Det enda problemet var att folk
Anna_H: Har inte samma tumlare, men ett liknande problem. Köpte ett sånt här dammsugarmunstycke: [bild]
Anonymiserad 137805: 3-års reklamationsrätt på ursprungligt fel
lordi: Har du fått i rörändarna ordentligt? Jag tycker de sticker ut oroväckande mycket...:thinking:
BirgitS: Om det regelbundet kommer vatten på golvet ska det väl luta mot golvbrunnen. Läs på i BKR:s och Säker vattens:s regler om du inte redan har gjort det.
A.G: Golvbrunn får plats. Har ingen lust att gjuta igen gropen nu.
saiter: Tack för inspirationen. Håller själv på att byter golvbrunn i tvättstugan och en dusch brevid. //AA
KjellTimell: Tror det är bra att börja med att ha en vision eller två på hur man vill disponera ytorna när "allt är klart" sedan göra en bedömning på vilka som är i vägen och försöka titta på alternativa dragningar. Har ni klart för er hur tvättstugan skall se ut när den är klar?
Skånematte: Som det är nu så tror jag att jag tar tvättstugan sist och alla rör dit görs lite längre med en flexibel koppling, så borde gå hyffsat smidigt när det är dags för tvättstugan.
Kopros: [citat] Det är sant! Har tänkt lägga klinker här vad det lider men det är några år bort i priolistan. Har köpt ett renoveringsprojekt kan man säga haha
Anonymiserad 164152: Hej, Min vattenutkastare läcker, droppar några droppar då o då. Vakuumklockan (heter det så? se bild) gör alltså inte sitt jobb med att tömma utkastaren på vatten i delen som går genom fasaden. 1. Finns det något sätt för mig själv att serva denna/åtgärda problemet? 2. Vad kan de kosta i runda slängar att få en rörmokare att byta denna (gissar dock det är lika bra att byta
Anonymiserad 137805: Den är värdelös som tumlare oxå...
lordi: [citat] Det brukar föreskrivas av tillverkarna att det ska finnas golvbrunn där värmepumpen installeras.
Åsa Lund: Hur ska du torka tvätten har du tänkt? Tumla eller torkskåp? Eller linor i taket? Det kan vara sånt som avgör planlösningen Annars är det bra med en vask, arbetsbänk, väggskåp (förvaring av tvättmedel etc) förutom vitvarorna då.
Dennisert: Hej, Vi håller på med tvättstugan och har lagt spårade golvspån som vi lägger värmegolv i. Det kommer finnas toalett, tvättställ och tvättmaskin samt torktumlare. Ingen golvbrunn, vilket nu inefterhand känns lite dumt. Det är, tänker jag mig, relativt enkelt att fälla in en golvbrunn då det fortfarande inte är några innerväggar på plats. Det är bra att spåra lite i golvet,
Rinzzan: Tjena! Ny här i forumet. Det är så att jag har tänkt fixa till tvättstugan i källaren då det ser förjävligt ut och är smått ojämnt (golv och väggar) och har försökt planera till hur jag ska ordna till det, men skulle vilja ha lite stödhjälp på vägen. Har fixat till taket med spottar och nytt tak som ska va mer rakt och jämnt. Sen nästa steg är ju då väggarna som är i
useless: Dom som ska stoppa olja brukar ha en ventil under bollen som stängs när den flyter upp (på grund av att vätskan har lägre densitet än vatten) istället för att bollen tätar mot locket. Är det bara en boll som tätar mot locket när den flyter upp så är det en backventil.
Mazen: [citat] Enligt lagersaldo (som iofs aldrig brukar stämma) finns det 1st i Falun. Kan vara värt att kolla :D
tensiden: Vi har tvättstuga på 15 kvadrat i källare. Tidigare körde vi med avfuktare, men har nu en pax som går på kontinuerlig drift + forcerad vid hög luftfuktighet. Tvätten torkar garanterat på under ett dygn (8kg som hängs upp). Nu den här tiden på året så torkar en mindre tvätt på en halv dag. Anledningen till att vi kör fläkt och inte avfuktare är för att öka ventilationen i
Anonymiserad 137805: filten sitter limmad på gummit så beställer du nytt får du komplett med gummi
Byggo_: Eller bästa kanske är att dra en silikonfog mellan klinker och vägg/tätsikt. Och sedan montera vanliga sockeln över den
Lenza: Kikade lite på vårt fall i tvättstugan, det är en yta av 2.5x2.5m där brunnen sitter i hörnet på 55mm fallhöjd ifrån 2.5m avstånd. Lite approximativt ryms ca 90liter på denna yta. Alltså om du gör fallet ordentligt kommer du inte behöva ha din extra snubbellist. Du kanske måste ha mer än 55mm fallhöjd ser inte hur stor yta du ska göra fall på.
Blåbären: Tack för alla svar! Nu är jag lite klokare. Det finns flera golvbrunnar i tvättstugan och det är dessutom tätskiktat. Vi pratade med rörmokarn om att vår blandare inte hade avstängning och han sa att vi kunde sätta det i efterhand sedan. Alltså ovan bänk. Jag uppfattade inte den diskussionen som att de inte alls skulle förbereda för tvättmaskinen (vilket ingår i kontraktet).