Tvättstuga
swe.jocke: Jag har även varit med om att ett mynt åkt upp i avloppsslangen och satt sig som ett lock. Försök känna/kolla om det sitter något direkt innan för hålet för avloppet. Jag fick böja en grillpinne för att lyckas dyrka lös myntet...
Titan123: [citat] Super, vi se över detta. Har lyckats få av slangen nu. Tack alla för er snabba assistans denna söndag förmiddag
Anonymiserad 137805: [citat] risken är att när bara den ena går så sugs luft in i den andra
j.erkers: Vi har tvättlinor av dubbel ståltråd som löper innuti vanliga VP-rör. Tricket är att få VP-rören att inte rotera så att all tvätt hamnar på golvet, fördelen att det sällan/aldrig blir tvättlineveck på kläderna. Har funkat utmärkt i säkert 20 år även om linorna har blivit aningen långa.
Henrikjosse: Ska bygga om en gammal wc och sätta in varmvattenberedaren där. Har bilat upp avloppet och ska koppla in en golvbrunn. Sen en nya plastmatta på golvet med uppvik 10 cm på väggen. Golvbrunnen kommer ca 12 cm från väggen. Det är ju ingen brunn skall användas mer än om beredaren går sönder. Är detta ok?
Christer Bill: Så här ser det ut idag med tvättmaskinen inkopplad.
torbeno: OK, tack. Mätte rummet nu med måttband istället för ögonmått och då minskade det till 2*4 meter så kanske en mindre modell är aktuell.
john68: Jag hänger upp 6- 7 genomsura hästtäcken i pannrummet som på vintern håller kanske 35 grader. Använder julas 12l avfuktare och den är full på 6 timmar så visst hjälper det till. Kan oxå tillägga att kollegan som skaffade en sousvide misslyckades två gånger då maskinen stängde av sig under natten pga låg vattennivån. Tills de insåg att de hade en Woods avfuktare två rum längre
Anonymiserad 137805: beroende på modell finns det olika sätt att lösa detta problem läs de trådar som redan finns
Anonymiserad 137805: Denna maskin har ju ett mindre genomtänkt system för urluftning av avloppspumpen vilket är en ständig källa till förargelse. ta bort taket/locket panelen fronten vänster sida fota/ skissa slangdragning lossa samtliga slangar samt förgreningar och anslutna detaljer rengör omsorgsfullt med rensband kemer och mycket varmvatten plocka ihop och testkör.
mexitegel: En Stiga nånting, inte mycket till stänkskärm på den. Inte helt nöjd med den men den är inte tillräckligt dålig för att motverka en nyköp. Höll ögonen på en Husqvarna på psauktioner idag men den drog iväg lite för mycket i pris för att köpa på konkursauktion.
Lär mig gärna: [citat] Tack så mkt, jag får testa mig fram.
Anonymiserad 137805: Tillverkarens anvisning gäller! Även om den kommer från Turkiet.
Albireo: [citat] I dagsläget har vi inte bestämt om det ska bli något annat än betonggolv. Opraktiskt med många avlopp? (utveckla gärna!) Tänkte att det borde bli mer praktiskt att få tillgång till avlopp där produkterna står? (istället för att dra slangar och koppla i hop alla avlopp ovan golv.) Tänkte även placera ut extra kranar så vattenslangarna blir måttligt långa till t.ex.
Dea_34: Det är vattenburen golvvärme från 1960 så plattan är inte isolerad på modernt sätt..
Daniel 109: Tvättstugan är inte ett våtrum. Det är ett tätt golv med golvbrunn som är rekommenderat. Så väggarna gör du som du vill med.
Anonymiserad 137805: beror på vilken modell min har en ställbar hygrostat
Rabbithole: Det kommer fungera utmärkt så länge mattan inte är helt tät. Städproblemen är väl en annan fråga. Vilken matta som helst gör underverk för komforten mot det kalla golvet så ta en matta ni gillar finnishen på och krångla inte till det mer än så. Gå in på ett mattvaruhus och känn efter
KnockOnWood: Usch! Ja skulle nog till och med kunnat göra det bättre själv. Hade de inte ens en varmluftspistol? Inte ens svetsningarna ser bra ut.
Tosse: Ikea har trådbackar i kökssortimentet. Det blir bättre för tvätt.
Hennke85: Finns ben av bland annat märket Habo i olika höjd. Kanske något som kan fungera.
pol0119: Tusen tack allihopa! Så snällt av er o kul att kunna få så snabb o bra hjälp! Ska surfa runt bland avfuktare o köpa mig en!
Stefflo: [citat] Vanlig brytbladskniv funkar då du kan få mer kraft med den än ett ensamt rakblad.
Mikaeland: [citat] Tack Raka, 85 kg låter ju väldigt bra! Känns som jag kommer köra med beslag för att dom bygger ut minst från väggen & på de sättet kunna få in ett 80 skåp under bänkskivan.
Anonymiserad 137805: avfuktare så håller du även tvätt och tork rostfria länge
Claes Sörmland: [citat] Riva upp golvet lär väl ändå bli det som behövs. Du måste ju få fall mot golvbrunnen och ska väl inte ha dubbla tätskikt i golvet (plasten som ligger mot plattan ska väl bort innan våtrumsmatta installeras).
Anonymiserad 137805: Såpa och djävla anamma. Bit i hop och fortsätt även om det gör ont i fingrarna
Linus91: Hej! Precis fått in stommar och hela kittet i tvättstugan, linjerat in alla skåpsluckor. Men blir TOKIG på IKEA:s hörnskåpsdörr, den går inte att få i våg hur mycket jag än justerar? Det är precis som att gångjärnen är för klena så luckan får ett för stort "fall" som är omöjligt att justera upp. Någon med erfarenhet från detta? Mvh