11 168 läst ·
9 svar
11k läst
9 svar
Vilken grästrimmer orkar med?
Efter att förra året ha bränt sönder en liten grästrimmer undrar jag nu vilken vi ska köpa?
Vi ska bara använda den till att slå bort gräs mot husgrunden, runt träd och stenar och andra "lättare" klippjobb.
Hur stark motor bör grästrimmern ha och hur grov tråd?
(Vi tänker köpa en elektrisk grästrimmer)
Vi ska bara använda den till att slå bort gräs mot husgrunden, runt träd och stenar och andra "lättare" klippjobb.
Hur stark motor bör grästrimmern ha och hur grov tråd?
(Vi tänker köpa en elektrisk grästrimmer)
Först och främst tycker jag att vi alla ropar i kör "neeej, inte en elektrisk maskin till, när det finns med motor"...
Ärligt talat så får du bättre hållbarhet med en bensindriven trimmer, samt högre effekt per viktenhet. Den goda doften och ljudet får du på köpet.
Du kan få en bensintrimmer med 2 mm tråd i god kvalitet för 1500:- www.jonsered.se
Eller kanske en ännu bättre maskin som kör via 2,4 mm tråd och är vibrationsfri för 2200:- www.tanaka.se
Ämnet har avhandlats förut, sök på trimmer så får du träff direkt.
Ärligt talat så får du bättre hållbarhet med en bensindriven trimmer, samt högre effekt per viktenhet. Den goda doften och ljudet får du på köpet.
Du kan få en bensintrimmer med 2 mm tråd i god kvalitet för 1500:- www.jonsered.se
Eller kanske en ännu bättre maskin som kör via 2,4 mm tråd och är vibrationsfri för 2200:- www.tanaka.se
Ämnet har avhandlats förut, sök på trimmer så får du träff direkt.
Är det så lite ni behöver använda den så kanske ni hellre ska köpa en gräskantsax, jag har en Gardena som klipper såå bra. Låter ingenting, luktar ingenting, kostar ingenting (i drift..
) och är lätt att använda. Förutsatt att du inte har något emot att knäa lite, förstås, men det finns ju knäskydd.
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Jag köpte en 500 watts trimmer, Flymo Contour 500, som verkar vara vettig. Den känns rejäl och det går att kantställa trimmerhuvudet för kantklippning. Förhoppningsvis är den bra mkt bättre än de allra billigaste trimmrarna som jag har dålig erfarenhet av. Flymo-trimmern gick på strax under 600 spänn. Om den är prisvärd vete fåglarna, vi får se. Elsladd ingår vilket är ovanligt.
En trimmer för finliret på villatomten. På landet är det röjsåg med trimmerhuvud som gäller.
En trimmer för finliret på villatomten. På landet är det röjsåg med trimmerhuvud som gäller.
Vi köpte en begagnad Honda fyrtaktsröjsåg på blocket och har nu problem eftersom vi aldrig mer kommer att kunna använda elsnurra eller tvåtakt - maskinen är råstark och vi hade inte kunnat ana hur mycket tid man sparar med att slippa vänta på att en klen snurra skall försöka hacka sig igenom kantgräset. Tråden är så stark att man utan problem kan röja förvedat hallonsly utan att behöva byta till röjklingan. Och så slipper vi tvåtaktsoset. Och ont i ryggen eftersom den är balanserad och har sele. Maskinen kostade oss drygt två tusingar och jag tror att en ny går loss på under fem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden