5 652 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Grusa gammal infart
Jag går i funderingar kring att renovera infarten till huset/garaget och hoppas på litet bollplankshjälp.
Infarten (se bild) har varit infart i mer än 85 år och det känns som att det kanske vore overkill att börja om från början med väganläggning enligt konstens alla regler, rimligen bör underlaget genom så lång tids användande vara tillräckligt bärkraftigt?
Jag tänkte mig istället en lösning där man bara hyvlar av det översta lagret och ser till att få en jämn yta innan man lägger nytt grus ovanpå det och gatsten som kant mot gräsmattan. Vad tror ni, är jag snett ute? Och vilken storlek på gruset bör man ha, någon som har praktisk erfarenhet av vad son fungerar och vad man bör undvika?

Infarten (se bild) har varit infart i mer än 85 år och det känns som att det kanske vore overkill att börja om från början med väganläggning enligt konstens alla regler, rimligen bör underlaget genom så lång tids användande vara tillräckligt bärkraftigt?
Jag tänkte mig istället en lösning där man bara hyvlar av det översta lagret och ser till att få en jämn yta innan man lägger nytt grus ovanpå det och gatsten som kant mot gräsmattan. Vad tror ni, är jag snett ute? Och vilken storlek på gruset bör man ha, någon som har praktisk erfarenhet av vad son fungerar och vad man bör undvika?
Jo, lerig är bara förnamnet. Inte så roligt vid snösmältningen heller... Jag måste göra något åt den men vill förstås inte förstöra karaktären helt, därav planen på grusinfart. Många andra 20-talshus i området har den typen av infart och det passar mycket väl till både husen och de gamla uppväxta trädgårdarna.
har själv kör min uppfart med 0-32... tycker det bidde grymt bra...
hyvlade bort 10-15 cm + mot gräsmattan tog jag 30-40cm djup för att få lite avrinning
ut med fiberduk och sen på med grus 0-32 (ska ta efterbild ikväll)

hyvlade bort 10-15 cm + mot gräsmattan tog jag 30-40cm djup för att få lite avrinning
ut med fiberduk och sen på med grus 0-32 (ska ta efterbild ikväll)

Klent?
Oki om du säger det så men en full slambil hadde ingen större effekt på min infart en vecka efter grusandet. enbart packat med hjullastare, ingen vält.
Beroende på vad du har kvar i botten när du har skrapat så kan du ev skippa duken. Visst kommer lite gräs att tränga upp men lutar du toppen åt båda håll så bör avriningen fixa sig och du får tillbaka lite av charmen samtidigt
Oki om du säger det så men en full slambil hadde ingen större effekt på min infart en vecka efter grusandet. enbart packat med hjullastare, ingen vält.
Beroende på vad du har kvar i botten när du har skrapat så kan du ev skippa duken. Visst kommer lite gräs att tränga upp men lutar du toppen åt båda håll så bör avriningen fixa sig och du får tillbaka lite av charmen samtidigt
tog bild på hela kittet + närbild på hur det "ser ut"...
väntar på ett lass till (ska ha på gångar som underlag etc) + att det ska på ca 5cm till på allt... har satt sig väldigt bra efter allt regn... aldrig "kletat"... ska vibba då allt är på plats


väntar på ett lass till (ska ha på gångar som underlag etc) + att det ska på ca 5cm till på allt... har satt sig väldigt bra efter allt regn... aldrig "kletat"... ska vibba då allt är på plats


Precis vad jag skulle rekommendera också. Skrapa av gräset/jorden, padda, på med ca 10cm grus och sedan padda igen. Jämna till och padda igen. Att gruset blir jämnt och jämnpackat är viktigt för att undvika hålor i framtiden.mats_o skrev:
Avskrapningen kan göras avningen av en väghyvel (klumpigt) eller av en grävmaskin (smidigast).
Klicka här för att svara