Jag går i funderingar kring att renovera infarten till huset/garaget och hoppas på litet bollplankshjälp.

Infarten (se bild) har varit infart i mer än 85 år och det känns som att det kanske vore ”overkill” att börja om från början med väganläggning enligt konstens alla regler, rimligen bör underlaget genom så lång tids användande vara tillräckligt bärkraftigt?

Jag tänkte mig istället en lösning där man bara hyvlar av det översta lagret och ser till att få en jämn yta innan man lägger nytt grus ovanpå det och gatsten som kant mot gräsmattan. Vad tror ni, är jag snett ute? Och vilken storlek på gruset bör man ha, någon som har praktisk erfarenhet av vad son fungerar och vad man bör undvika?

alle.JPG

::) Kan tyvärr inte se din fina bild, men krossgrus 0-18 brukar bli bra. :D

Nu syns bilden också... Huvudfrågan är som sagt om man kommer undan en del av underarbetet om det varit infart/väg ünder så lång tid. Jag har en flygbild från 30-talet där man ser att vägen funnits där hela tiden...

Tycker att du har en helt underbar infart och skulle inte göra någonting åt alls åt den. Men jag kan förstå att den blir lerig när det regnar.

Jo, lerig är bara förnamnet. Inte så roligt vid snösmältningen heller... Jag måste göra något åt den men vill förstås inte förstöra karaktären helt, därav planen på grusinfart. Många andra 20-talshus i området har den typen av infart och det passar mycket väl till både husen och de gamla uppväxta trädgårdarna.

Hur ligger du i höjd? Dvs hur mycket grus kan du fylla på med?
Hyvla av packa den nyhyvlade ytan och sen på med 10cm 0-18 och ny packning bör hålla med marginal

Tack för det! Det måste definitivt hyvlas av en bit, annars blir det för högt, men med 10 cm avhyvling och 10 cm grus borde det bli mycket bra. Då gäller det bara att hitta någon med hyvel... ;)

har själv kör min uppfart med 0-32... tycker det bidde grymt bra...

hyvlade bort 10-15 cm + mot gräsmattan tog jag 30-40cm djup för att få lite avrinning

ut med fiberduk och sen på med grus 0-32 (ska ta efterbild ikväll)

aaj.sized.jpg

Kanon, tänkte just efterlysa just efterbild... Varför valde du just 0-32?

vet inte, tyckte 0-18 eller vad det heter verkade lite väl klent...

blir foto imorrn då jag kommer jobba inatt :P

Klent?

Oki om du säger det så men en full slambil hadde ingen större effekt på min infart en vecka efter grusandet. enbart packat med hjullastare, ingen vält.

Beroende på vad du har kvar i botten när du har skrapat så kan du ev skippa duken. Visst kommer lite gräs att tränga upp men lutar du toppen åt båda håll så bör avriningen fixa sig och du får tillbaka lite av charmen samtidigt

hehe... menade inte klent på det sättet ;D

valet stod mellan 0-18 och 0-32... trodde att 0-32 skulle damma mindre eller nåt när det satt sig... (då det regnar så kommer de större gruset uppåt lixom)

TiGGrE skrev:
vet inte, tyckte 0-18 eller vad det heter verkade lite väl klent...

blir foto imorrn då jag kommer jobba inatt  :P

fotot ???

tog bild på hela kittet + närbild på hur det "ser ut"...

väntar på ett lass till (ska ha på gångar som underlag etc) + att det ska på ca 5cm till på allt... har satt sig väldigt bra efter allt regn... aldrig "kletat"... ska vibba då allt är på plats

aak.sized.jpg

aal.sized.jpg

mats_o skrev:
Hur ligger du i höjd? Dvs hur mycket grus kan du fylla på med?
Hyvla av packa den nyhyvlade ytan och sen på med 10cm 0-18 och ny packning bör hålla med marginal
Precis vad jag skulle rekommendera också. Skrapa av gräset/jorden, padda, på med ca 10cm grus och sedan padda igen. Jämna till och padda igen. Att gruset blir jämnt och jämnpackat är viktigt för att undvika hålor i framtiden.

Avskrapningen kan göras avningen av en väghyvel (klumpigt) eller av en grävmaskin (smidigast).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.