hejsan. byggde nytt hus förra året och tänkte börja fixa iordning tomten. just nu är marken av sten,jord,lera m.m
så det blir ju till att lägga på ett lager fin matjord.
problemet är att det har vuxit upp en "vildäng" utanför huset. hur ska jag bli av med allt ogräs på bästa sätt?
det blir ju problem med jordfräs iom all sten som först måste plockas bort, + att man just nu inte ser stenen :)
någon som har några idéer ?
 
Gräva ner en sån där grön kant gör att du blir av med en hel del rotogräs i alla fall, men fröna lär du få ändå...
 
vad för grön kant?
 
Har du en stor tomt? Är den modell mindre, 5-600 kvm går det alltid att rensa bort de grövsta ogräsen för hand.
 
Jag går iofs efter regeln att om det är grönt och skönt att gå på så är det ok, dvs enstaka maskrosor får stå, klöver är helt ok osv, men det mesta ogräset mår rejält dåligt av att klippas lite då och då så latmasken jag skulle bara lägga på jord så gräs och sen klippa heka rasket
 
hur är det med stenar? håller på att plocka sten nu och det finns hur mycket som helst! nu efter vintern kom det upp några stycken riktigt stora. känns som ett evighetsjobb! hur mycket tycker ni att man behöver plocka innan man lägger på matjorden? storlek/djup ?
 
lättare å kratta sten väl? (om de inte är jättestora?)

värsta är glas... hade själv glas till förbannelse i våra fyllnadsmassor från -45 :P
 
Personligen så rensade jag allt större än ca 2-3 cm och la sen 15 cm matjord
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.