Myrr är väl ganska bra inomhus där det inte blåser omkring...Fast det är ju giftigt så har man barn är det ju inte att rekommendera.

Testa med kryddor också, svartpeppar, curry å kanel var det nån som sa...Lite hälsosammare också.

Lycka till!

Jag köpte myrdosor idag. Finns både i Myrr och Wiebulls kollektioner. När jag laggt ut den så började myrorna vallfärda till den. Dom försvann alltså ifrån köket på direkten :).
Sen kommer det fina i kråksången. Enl. tillverkaren så tar myrorna med sig innehållet i myrdosan till drottningen som sedemera dör och med henne hela myrsamhället. Lite grymt men väldigt effektivt.

Metoden är ganska barnvänlig eftersom det inte ligger något gift öppet utan bra inne i dosan. Men det är trots allt giftigt så man ska hålla ett vakande öga så att inte barnen leker med dosan. Jag tejpade fast min i ett hörn i groventren.

Jag kan också rekommendera myrdosorna!

Ett myrsamhälle med små rödsvarta myror hade invaderat nästan hela huset så i onsdags placerade jag ut en dosa precis vid det hål där myrorna kom och gick. På kvällen hade de lyckats få med sig allt godis från dosan så jag var tvungen att fylla på. På torsdagen hade mängden irrande myror minskat till en bråkdel och i fredags morse fanns det inte en enda myra kvar :D

Min mor använde myrdosor när hon fick in svartmyror, men hennes myror var för smarta, de tog bara en U-sväng runt dosorna och vägrade flytta utomhus.
:-/

Myrdosorna gjorde sitt jobb utmärkt!! På mindre än två dagar var dom borta.

Jag läste på förpackningen till dosorna att vissa myrarter bara gillar proteinrik mat. Dom låter sig inte luras av dessa dosor som har ett sockerbaserat medel i sig. Ett ämne som de flesta myror är svaga för.

Etanol, kanske var det sådana myror som din mamma hade.

Nu ser jag fram emot en myrfri tillvaro. 8)

Mange747 skrev:
Myrdosorna gjorde sitt jobb utmärkt!! På mindre än två dagar var dom borta.

Jag läste på förpackningen till dosorna att vissa myrarter bara gillar proteinrik mat. Dom låter sig inte luras av dessa dosor som har ett sockerbaserat medel i sig. Ett ämne som de flesta myror är svaga för.8)
Ja så måste det ju ha varit. Visste inte att det fanns så stora skillnader på myror och myror...

Jag har under den senaste veckan "stört" mina myror med sopkvasten, och jag vill inte ropa hej än, men nog verkar det som att de minskar i antal åtminstone runt plattorna där de syns...*håller tummarna*

Jag kör med Nippon (tror jag det heter). En liten tub med gojja i, ett par klottar på ett papper i närheten av mystråket och de är borta på några dagar. Brukar lägga in pappret bakom sockeln i köket så inte barnen kommer åt det.

///Johan

Vad jag försått flyr svartmyror sina bon ibland. Det gör de när bona blivit dränkta i vatten. Myrorna kan då komma och invadera lite varstans där det är torrt. (Exempelvis inne i ditt hus).

Väntar man några veckor hinner vanligtvis bot torka, och plötsligt är alla myror som invaderat borta för att de återvänt till stacken.

/Björn

Är det en myt att svartmyror "skyddar" mot andra värre skadeinsekter?

Bayers myrmedel hamnar direkt på inköpslistan, det verkar enkelt och bra. Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.