6 288 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Stenmjöl
Istället för att göra som alla andra och lägga dessa nu så populära och "personliga" markstenarna har jag tänkt lägga ett lager rött stenmjöl runt huset. Dvs först en markduk och sedan ett ca 7 cm tjockt lager av stenmjöl och inget ovanpå det. Jag har dessvärre aldrig sett någon som har gjort det undrar därför om det finns några nackdelar med stenmjölet? Fastnar det kanske under skosulorna och följer med in i huset? Skulle inte vara så bra för husfriden :-/ Tror gumman skulle bli rätt sur då :'(
Om någon har någon erfarenhet av detta undrar jag hur tjock med stenmjöl behövs det för en gångyta? Vad blir snyggt att ha i kanten mellan gångytan och gräsmattan, eller behöver man kanske inte ha något där? Kanske är snyggast med en direkt övergång mellan gräsmattan och stenmjölet?
Om någon har någon erfarenhet av detta undrar jag hur tjock med stenmjöl behövs det för en gångyta? Vad blir snyggt att ha i kanten mellan gångytan och gräsmattan, eller behöver man kanske inte ha något där? Kanske är snyggast med en direkt övergång mellan gräsmattan och stenmjölet?
Detta fann jag på http://www.viivilla.se/ när jag sökte på stenmjöl och fann 'Gör drömträdgården till verklighet'.
Vi har stenmjöl runt hela huset och hela uppfarten. Det har vi haft i 2 år nu, sedan huset byggdes. Ingenting växer på den även om vi inte har lagt någon plast under.
Vår erfarenhet är att det är väldigt bra material, det blir hårdare med tiden och för att få det snyggt, krattar man då och då.
Det jag inte gillar är att gruset följer med in i huset hela tiden. De små kornen fastnar på skosulan.
Det är väldigt bra underlag till marksten.
Vi ska lägga marksten på det när vi ska anlägga trädgården.
Vår erfarenhet är att det är väldigt bra material, det blir hårdare med tiden och för att få det snyggt, krattar man då och då.
Det jag inte gillar är att gruset följer med in i huset hela tiden. De små kornen fastnar på skosulan.
Det är väldigt bra underlag till marksten.
Vi ska lägga marksten på det när vi ska anlägga trädgården.
Kul! Lite som du skall göra har jag tänkt. Nämligen om det inte blir bra med stenmjölet så kan man ju lägga plattor på det. Men jag hoppas att jag trivs så bra med det att jag behåller det som det är.
Du skrev att man får med sig lite in, tack för den infon skall lägger då troligen plattor framför ytterdörren så det mesta gruset lossnar innan man går in.
Du skrev att man får med sig lite in, tack för den infon skall lägger då troligen plattor framför ytterdörren så det mesta gruset lossnar innan man går in.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Stenmjöl blir nästa som cemenat när det packar sig, lite grus får man nog räkna med att man drar med sig när man går men inte som sand.
Klicka här för att svara