Vi satte ett päronträd för 7 år sedan.Nu tänker vi bygga nytt och trädet har hamnat lite i vägen.Kan man flytta det så att det överlever på annan plats?Det är ca 5m högt.Stammens diameter är 10cm ,omkrets 30cm.Hur går det isåfall till?
 
Flytta det på hösten när löven ramlat av, vattna rikligt i flera veckor.
 
Tänk på att päronträd har betydligt djupare rotsystem än ett äppleträd - rotsystemet går också direkt ner dvs lägger inte rötter mot ytan.
 
Behöver man ha hela rotsystemet med , eller går rötterna att kapa?
 
Jag menar bara de yttersta ändarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.