Index
Index: Vi planterade häggmispelhäck förra hösten och är mycket nöjda med den, satte 180 plantor och alla har tagit sig fint. Blommar med vita blommor på våren och fin gul/röd höstfärg. För en månad sedan planterades ytterligare 140 st och vi betalade 16 kr/häckplanta.
2 svar · 5,9k läst
G
Gummigum: www.eurobulb.nl Gå ihop med grannen å beställ :-)
5 svar · 4,4k läst
K
koko: Har inte heller byggt med keystone, men däremot med benders (megastone) och st erik (safir). - Båda billigare än keystone och lika snygga, tycker jag. :) Vad man än använder är det förarbetet som avgör resultatet. På en del av safir-muren slarvade vi lite med vattenpasset på första varvet, och det syns ju mer och mer ju högre muren är... Var SUPERNOGGRANN med andra ord. När första
2 svar · 2,1k läst
O
OLHA: Det är lite mer att tänka på om Du skall ha damm, än bara pumpen. Krasst bör Du ha den största, möjliga pumpen så som Du beskriver det, men merparten av effekten får Du beroende på hur Du placerar stenar, etc. Rätt mängd fisk och växter, djuphålor, flera filter, belysning och framförallt UVC bör Du ha för att dels lyfta dammen men också för att det inte skall bli en grön
1 svar · 2,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Ska den vara vertikal eller duger det med att den lutar något? En mur av natursten som lutar ca 45 grader är grymt snygg och kräver inte så mycket av dig (när du ska bygga den) men det beror ju på hur du vill att det ska se ut.
13 svar · 20,2k läst
Y
yuphin: Hej! Jag vill ta bort ett stort päronträd (ca 10 meter högt) på tomten till vår kolonistuga. Är det bara att börja såga grenar nerifrån och fortsätta uppåt? Har ingen motorsåg så jag tänkte göra allt med vanlig handsåg och jag behöver ha bort grenerna nerifrån först för att få plats med stegen. Vi tänkte spara stubben och kanske montera ett bord på den som man kan sitta
0 svar · 1,8k läst
M
Mats: yonna: Friväxande björkar är vackrast i synnerhet på en stor gräsmatta men det blir så svårt att göra häck av dem utan att kapa lite
10 svar · 3,7k läst
O
ordain: Utan att vara expert så tror jag att vilken sorts mark du har är ganska avgörande för vilka tjälproblem du får. Har du sandjord på platsen så är den obenägen att ge tjälskjutning, men om du har exempelvis lerjord så är det mycket värre.
2 svar · 6,9k läst
yonna
yonna: Detta är något som appliceras när man anlägger större friluftsområden som skall skogbetäckas men kanske inte främst något som passar i villaträdgårdar - vitsen med tätplantering är att ge långsamväxande träd skydd av snabbväxande buskar där de senare därefter tas bort och där man vill spara in på dyrbart parkunderhåll de första tio åren. För villaträdgården gäller
5 svar · 2,4k läst
L
lenaisak: Tack för utförligt svar! /Lena
2 svar · 4,3k läst
fubar
fubar: En decimeter låter mycket. Jag skulle klippa det, men inte allt för kort.
2 svar · 3,9k läst
fubar
fubar: Jag tror det beror på hur mycket man beskär träden, och att man tar rätt grenar. Så länge man håller sig till sekatören tar man inte för grova grenar. Har de senaste åren fått hjälp av en bekant att klippa, han tar bort betydligt mindre än de andra på gatan. Och de som har mest problem med vattuskott är de som har kapat sina träd med såg och dyligt, först ser träden ut som de
3 svar · 2,2k läst
S
Solana: Vi komer att sätta ett sånt däringa grönt nätstaket som Thujan får växa igenom, dels syns inte staketet och också hindrar det att rådjur (hundar) tar sig igenom...
3 svar · 1,5k läst
G
goteborgaren: Om du inte vill gräva ner pottan så ställ in trädet i ett kallgarage eller dyligt. Sedan bör inte trädet torka ut så håll jorden fuktig (ej blöt). Detta har vi gjort med gott resultat på päronträd, blåbärsbuskar, vinbär och krusbär. (Köpte på 70% rea på Plantagen).
2 svar · 6,4k läst
G
goteborgaren: Låt det växa så klarar det vintern bra, det gjorde vi förra vintern med ett bra resultat. Sedan så bör gräset vara ca 10 cm vid första klippningen och ej klippas mer än max 1/3-del enligt vad jag har hört/läst.
2 svar · 2,5k läst
morsan
morsan: [citat] Lite att välja och kolla på ;) http://www.gulasidorna.se/query?what=yp&heading_exact=Gr%E4smattor&advanced=&match_comp=&match_street=
8 svar · 3,1k läst
U
umevargen: Har fått mycket bra svar i ett annat (något osannolikt) forum på utsidan.se Det som sägs är att man ska kolla upp om det finns någon ledningsrätt eller servitut på fastigheten. Om så är fallet får man skylla sig själv att man inte kollade upp detta innan kontraktet skrevs. Om det inte finns något sådant undantag är det bara för ägaren av stolpen (t.ex kommunen) att flytta på den.
9 svar · 6,4k läst
U
Ulla-Maija: Tack Christina! Det var precis sådan jag sökte efter. Nu kan jag rita om den lite och ta fram sågen och hammaren!
2 svar · 5,4k läst
yonna
yonna: Stenplattor, kullersten, grus, singel (varför inte diabaskross - svart och som blir ännu snyggare när det regnar) med duk under som förhindrar ogräset är lämpligast mot husväggen. Det är olämpligt att låta gräset gå ända in. Även om huset är nydränerat kan du räkna med att gräs inte blir lika snyggt in emot husväggen pga att regnet inte når ända in. Däremot trivs vissa
1 svar · 4,7k läst
K
Kermit_123: Har gräs jag sådde i slutet av augusti, tänkte kört en klippning nu då det växt rätt rejält, men senaste tiden har det säckat ihop och gulnat en del ???  Ja lär inte behäva klippa mer än på vissa ställen......Gröna fingrar föddes man tydligne inte med alls  :-[
3 svar · 11,4k läst
A
anno2069: Nu vart jag nyfiken, var i norra halland har du köpt tomt? Är Fjäråsbo från födseln även om jag för tillfället bor utanför Stockholm
5 svar · 3,0k läst
N
neiden: Det finns väl inte så många här i västerås? AGF eller Norells trädgårdscenter räcker väl.. Norells är grymt då dom har öppet på helgerna, hyr en släpkärra och åk dit så tippar dom den full för en billig peng (250-300/kärra), dom delar även kärran åt dig (tex lite mjöl mycke sand) /J
8 svar · 7,1k läst
K
Katti: Romantisk trädgård är för mig en trädgård med slingrande gångar, många och gärna dolda sittplatser. Vatten i form av damm eller en liten porlande bäck är en annan viktig ingrediens. På växtfronten skall det givetvis vara mycket blommor men lika viktigt är kanske taket, dvs att det finns träd som man kan sitta under, gärna gamla och knotiga. För att uppnå "min" vision av romatisk
1 svar · 3,3k läst
B
BESKT_AT_WORK: Det är just det, man ska ju köpa flaggstången samtidigt säljs inte separat...... tänkte montera fästet i höst och köpa stången i vår....
2 svar · 7,3k läst
J
jessica: nope,du slipper inte mossan med uppsamlare. Det bästa att hålla mossan borta är väl att den skall ha sol och gödsla den mkt.För att bli av med mossan gäller det att gynna gräset. Gödsla gräset från och med att det har börjat växa och sedan varannan vecka under sommaren...Vertikalskär endast om gräsmattan är filtaktig och tjock och kombinera då vertikalbeskärningen med toppdress
0 svar · 3,6k läst
K
kurt: Svampar som kommer upp på nyplanterade gräsmattor är vanligt p g a att svampmycelet inte har någon konkurrens i jorden. Att ta bort fruktkropparna (svamparna) är meningslöst och har ingen betydelse. Häxringarna uppstår ju eftersom svampmycel växer utåt från ett centrum, där svampmyclet är mycket aktivt gynnnas gräset och det blir gröna zoner. Skall man ha bort det så måste man
8 svar · 10,7k läst
K
kurt: BBC har ett fritt trädgårdsprogram som man också kan prova: http://www.bbc.co.uk/gardening/design/virtualgarden_index.shtml
2 svar · 3,2k läst
K
kurt: Man föryngringsbeskär (gallrar ur gamla grenar) på vårvintern. Skall man formklippa så gör man det under växtsäsongen (typ midsommar). Den klarar att klippas hårt, men det är inte säkert att det blir så vackert om den sedan bryter med en massa nya skott, det kan bli en "häxkvast" av allt ihopa. Oftast är det bättre att forma träd med mindre ingrepp under flera år.
1 svar · 11,8k läst
B
billy_baver: Vad en grind kostar? Kolla med den här länken - http://www.widmark.se/ Av prislistan att döma skulle jag gissa på cirka 4-5.000 Skr. för en två meter hög enkelgrind. Man kan förstås också snickra en ambitiös grind själv - http://www.yle.fi/matochfritid/hobby.php?id=216 Och man MÅSTE inte vara "bäst i klassen". ;) Vore jag som ni skulle jag slå ihop en enkel hönshusdörr av gran
4 svar · 7,3k läst
L
Lenkan: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1128889954;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av yonna.
0 svar · 901 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.