C
Chief_Ryback: Jag köpte mina på Bauhaus kommer inte ihåg namnet nu men det var gruppen som kostade 12000:- med 4 st 5 positions stolar. Stolarna är jag inte riktigt nöjd med, eller rättare sagt två av stolarna är inte riktigt vän med att byta position på ryggstödet. Annars är det verkligen ett fint och gediget bord och de två stolarna som funkar är jag jättenöjd med.
5 svar · 8,4k läst
swecul
swecul: jo men har vi staketet på insidan så slipper Thujorna bli nerkissade av hundar, då kissar dem bara på staketet. :P
12 svar · 7,7k läst
Angelven
Angelven: [citat] Tyckte nog du fick en hel del - men titta här: http://www.bauhaus.se http://www.trainformation.se/pub/Tragardsbygge/tragardsbygge.asp http://www.skbv.se http://www.willab.se http://www.tv4.se/tv4/sites/antligenhemma/search.aspx - Sök på staket Mvh /Angelven
7 svar · 45,5k läst
B
billy_baver: Gullregn är inte heller dumt om läget tillåter. Om du planterar norr eller söder om huset betyder inget. Några träd kräver full sol medan andra trivs bäst i halvskugga. Men man bör förstås inte plantera träd direkt i slagskuggan av huset. Växtval begränsas av i första hand jordkvalitet, avrinning och fuktighet. De valda växterna kommer, i sin tur, att påverka exempelvis
5 svar · 2,6k läst
T
Timi: Jag anlitade Ann-Catrin Thor på Hushållningssällskapet för några år sedan. Hon var bra på att lyssna till mina behov och önskemål och gjorde en trädgårdsplan därefter. Vill minnas att det kostade 4000 kr men det var som sagt några år sedan. Lycka till med trädgården! Hälsningar Karin i Uppsala
3 svar · 1,7k läst
M
Mats: Nix inte precisare än något mindre än vad jag lyfte..... Blev en snygg nigning framåt och stöd på skopan oavsiktligt när jag körde en stor sten. När jag sen satte ned bladet så gick stenen fint att hantera. Lyftkapaciteten varierar med maskinstorleken så enklast är att fråga en uthyrare som tex cramo om vad de har för maskiner och vad dessa klarar
6 svar · 3,2k läst
thomas33
thomas33: Har du tid och ork, så går det att ta fram egna ligusterplantor genom att vid klippning av en ligusterhäck, stoppa grenarna i vatten och du får rötter efter ett tag. Tyvärr så blir utsättningsplantorna små och tar några år att komma upp, men om grannen inte har allt för brått, så kostar häcken för dig igenting mer än arbetet. ;D
8 svar · 31,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har också använt Trädmästarna. Mycket duktiga. Det är fantastiskt att se dem i aktion när de klättrar omkring i träden och sågar!! Ju högre och besvärligare träd desto roligare är det, berättade de för mig. :) Om du ringer dem, kommer de alltid ut och inspekterar på plats och ger dig sen en offert. Värt att fundera på är om du kan ta hand om träden och riset själv
9 svar · 5,4k läst
yonna
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5/0]Grund & markarbeten[/link] [move by] yonna.
0 svar · 2,1k läst
H
Haagbard: .......ja precis, ner med moderatorn  8-)  revolutioooon  8-)
9 svar · 1,6k läst
L
linvik: Du skulle kanske medan häcken håller på att växa till sig, sätta en rabatt framför eller bakom. Det finns många sommarblommor och perenner som blir över metern. Eller att du sätter upp en spalje, t ex av armeringsnät, där du låter växa klätterväxter. Du kan på detta vis få insynskydd på sommarhalvåret åtminstone.
15 svar · 8,2k läst
sandhall
sandhall: Om materialet finns nära till hands (dyra transporter annars) så kan en mur av stenblock med minskande höjd bli snyggt. http://hallgren.skraddargardshojd.se/wp-gallery2.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=80
5 svar · 2,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Syrener är överlevare!! Du kan såga ner dem nu, och de kommer att komma upp i vår. Skär ner dem 15-20cm ovan mark. De kommer garanterat att skjuta nya skott och vara på god väg redan under kommande säsong.
3 svar · 7,3k läst
yonna
yonna: Använd gärna sökfunktionen - ämnet har tidigare diskuterats många gånger i forumet.
2 svar · 3,3k läst
yonna
yonna: Posterna från Verran har flyttats till ny tråd.
2 svar · 3,8k läst
B
billy_baver: Ur Plan- och bygglagen (8 kap, 9 §): "Inom områden med detaljplan krävs, om inte annat har bestämts i planen, marklov för schaktning eller fyllning som medför att höjdläget för tomter eller mark för allmän plats ändras avsevärt. Om ett visst höjdläge för markytan anges i planen, krävs dock inte marklov för att höja eller sänka markytan till denna nivå." Så långt lagen. Nu
5 svar · 3,0k läst
·
S
Sunetta: Hej! Skulle vilja ha tips på folk att få råd av-vi ska bygga på ren lerjord (klass 10 jordbruksjord kallas det visst också :)) Vad ehöver man tänka på inför planering av en tomt.? Tips någon?
0 svar · 1,6k läst
Angelven
Angelven: [citat] Jupp - eller rättare sagt så hade en av grannarna en sådan. Det är viktigt att båten är stabil dock, han övervägde att gjuta cementblock i den för att tynga ner den mera. Nu var den tyngd med trädgårdsten(25x25). Båten var nån sorts aluminium busterliknande pjäs med utombordare. Klippte 10 cm under ytan, tog ett par timmar och blev jättebra. Han återkommer och gör om
7 svar · 15,7k läst
R
robocop: Hej,tips om du vill ha en vintergrön häck ska jag tipsa om Taxus cuspidata Ádams´. Tät och bra. Tänker du på thuja så ta i så fall Thuja occ. ´fastigiata´snygg grön färg året runt och smalare än t ex ´brabant´som många köper, brunaktig under vinter och väldigt bred med åren./RE
12 svar · 19,5k läst
S
siamthai: [citat] Det räcker med lite regn för att effekten skall försvinna. Det är bättre att punktbehandla genom att endast strö ut saltet där det redan växer ogräs. Se till att göra det när det inte finns risk för regn.
6 svar · 17,4k läst
P
peksan: HAHAHA!!! ;D ;D ;D Var dom(tandlösa Irländaren) hos er också? Vilka lirare ;D Duk, 10cm väggrus packad med padda och 5cm "fin grus". Funka fint för oss
5 svar · 13,1k läst
galento
galento: Nu gäller det att lura ut vilken sort Aronia vi har,den är över 2m hög och bären är väl ungefär lika stora som "stora svarta vinbär",de är inte goda att äta direkt från busken,blommar i maj.Får försöka komma ihåg att fotografera alla växter och buskar till våren/sommaren för att ev. kunna få hjälp i detta nyttiga forum.
7 svar · 20,4k läst
M
Mats: Den är äkligt snygg alltså. GRATTIS
7 svar · 2,2k läst
B
billy_baver: Nej, jag känner inte Wallmander personligen.  Vet bara att han ritar egnahemsträdgårdar på löpande band.  Hans styrka är att han - dessutom - är van vid landskapsplanering i kommunal skala.  Du kan ju ringa hans bostad (0520-97733) om det känns fel att ringa kontoret. Det är möjligt att Tizzard hittar djärvare lösningar än Wallmander.  Jag hittar ingen hemsida, men ringer du
4 svar · 3,9k läst
J
Jorg: Sen är det ju så att affärerna i dag i många fall inte bryr sig om att tala om vilken sort de säljer. De nöjer sig med att helt enkelt konstatera om det är fast eller mjölig potatis i lådan.
9 svar · 7,0k läst
yonna
yonna: Jag låter nog väldigt negativ men jag tvivlar starkt på att kommunen kommer att acceptera förändring av marken, än mindre bekosta någon sådan. Generellt brukar kommun inte bekosta någon förändring såvida detta endast gynnar dig som närmaste granne. Tom när det är en svårskött del av en park gränsande till privatfastighet brukar kommuner i allmänhet vara ytterligt restriktiva.
3 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Jag funderar lite på varför du skall ha en påbyggnadsmöjlighet. 325 l bör räcka om du inte har stor trädgård (med tex mycket fallfrukt) och familjen inte är så väldigt stor. Men jag skulle ändå välja en större kompost och jag tycker isoleringen på 40 mm är  snålt tilltagen. Min kompost har ytterhölje av plåt, yttermått 1000x1000x1000 mm /tror den rymmer drygt 600 l och
1 svar · 8,1k läst
galento
galento: Hej,håller med Yonna ang. hagtornshäcken den har mkt bra insynsskydd och taggarna på ca 5 cm är rejäla.Vi har denna häck mot en väg som saltas vintertid och det verkar den tåla,höjden är ca 2.20m.Vi har även en annan häck med ca. 2 cm sylvassa taggar och är väldigt "snårig", dessa taggar har orsakat en par punkteringar på klipparen men vet tyvärr inte namnet på häcken. :-[
5 svar · 4,3k läst
F
freeman: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/browse/-/229626/102-1142056-5548168
7 svar · 3,6k läst
yonna
yonna: Sunt förnuft säger nog att du inte bör utsätta jordvärmeslingorna för pilrötter ... samtidigt ger naturligtvis jordvärmeslingorna sämre växtklimat i trädgården. Jag vet faktiskt inte om dessa två effekter kvittar varandra. Har du en normalstor villatomt skulle jag inte rekommendera pilkoja även om idén verkar häftig. Ett snällare - och inte minst mer estetiskt är att tex bygga
8 svar · 12,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.