Trädgård allmänt
yonna: [citat] [/quote] Jag följde robbans råd och kollade samtidigt med Löddeköpinge plantskola. Löddeköpinge skulle, för holländskodlade rödboksplantor, ha 40 kr/st. Wallströms tar, för svenskodlade, 20 kr/st. Höjden densamma.
saturnus: Finns nog ingen växthusanläggning som placerats i skuggan (i Sverige), utan det har varit förutsättningen för odlingen, att det fanns tillgång till ljus. Om det blir mycket sol och varmt i växthuset (någon gång) så kan man skugga glasen med lite tunn kalk, eller kanske köpa färdigt. Om man vill ha gavel eller långsida åt söder, spelar mindre roll. Man kan även sträva efter att
Ophelia: Om du vill ha en smal häck och bor i zon 2 så kan du ju även ha den smala taxus bacciata "Fastigiata". Finns ju även enar (juniperus) som är smala Annars kan du ju själv välja spalje med mer eller mindre stora "hål". Tyvärr är det ju inte riktigt så många sorter som är gröna även under vintern. På somamren så finns det humle som är riktigt smabbväxande. Annars har du ju
Ophelia: Rekommenedar dig att införskaffa boken "Vår trädgårdsbok" av Kvant och Palmstierna. Likaså boken "Allt om trädgård" av paret Hansson. Det är alltid bra att ha rejäla trädgårdsböcker när man planerar växtval och även få tips på färg och form som betyder mer än vad vi tror.
Ophelia: All beskärning av roddisar görs under vårvintern (men vänta till du ser att temperaturen inte understiger -6-9 C för att undvika sprängskador i de beskurna ytorna). Se även till att du beskär så busken behåller sitt naturliga växtsätt. Inkortning av grenar ska alltid ske vi den sidogren. Se även till att roddisen stor och har det bra (d v s schysst roddisjord och får sin giva med
Ophelia: Jordfräsa + lerjord + sand = NEJ!! Det är som om att be jorden att cementera ihop sig. Den skada som man gör jorden kommer aldrig att kunna återställas. Tyvärr! Lerjorden kittar ihop sig med sanden. Vill man ha en lättarbetad lerjord är grunden att tillföra mullmaterial d v s kompost (växtdelar, organiskt material). Lerjorden har en enorm förmåga att hålla vatten och är näringsrik
koko: Måste bara hålla med Farzan, slarva inte med grundjobbet! Ett par meter av en av våra murar är lite vågig just pga att vi inte var tillräckligt noggranna med första raden. Tänk inte att det jämnar ut sig, för det gör det verkligen inte, snarare tvärtom!
robban44: Det var per styck, ja alternativet med att driva upp dom själv fanns egentligen inte då vi köpt tomt i ett nybyggnadsområde och med hörntomt vill avgränsa mot nu byggande grannar,( 10 år är för drygt att vänta ) dom bidde så glada att vi satt den in en bit på vår tomt så dom slapp sköta andra sidan ;) 150:- styck maffigt? Tja tänk på det jobb som lagts ner på varje 1.5-2 meters
Timi: Ja du, det var inte lätt det här. Lite i mörkaste laget tror jag. Det finns ju några små träd som tål halvskugga; t.ex. Japansk gyllenlönn Acer shirasawanum ´Aureum´(som jag tror du menade) 1-2 m, Dvärgsyren på stam Syringa meyeri ´Palibin´ 1-2 m, Klotnaverlönn Acer campestre ´Nanum´ 2-3 m, Pärlhagtorn Crataegus x mordensis ´Toba´ 4-5 m. Ett högre träd får ju mer sol på
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25749/0]Bygglov[/link] [move by] yonna.
yonna: Precis, Hubbe! Barrväxter har tyvärr ett 'bäst-före-datum' och det gäller de flesta sorter - även fristående. Det behöver inte hindra någon från att tex plantera en sockertoppsgran - men efter 15-25 år får man räkna med att ta ner den. Häckar är naturligtvis känsligare. Att putsa ytskiktet är ett sätt att förlänga levnaden men man får inte hoppa över det årliga
yonna: Kika igenom tidigare ärenden innan du frågar ;) - [citat] [/quote] Dessa referenser är applicerbara även för fruktträdsbeskärning. [/quote] [citat] [/quote]
yonna: Förtydligande: http://www.tradgard.org/ på första sidan, under fliken Beskärning till vänster, finner du en lista på de som fått 'Grönt kort' avseende just beskärning.
Hemmakatten: Geoduk bör man lägga under hela gången för att undvika ogrästillväxt underifrån.
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19276/0]Verktyg och maskiner[/link] [move by] yonna.
yonna: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14069/0]Grund & markarbeten[/link] [move by] yonna. Vi får hoppas du nu får fler svar!
henrikoz: Hej! Nu är det gjort, sprängt alltså. Det gick ganska bra, gräsmattan är rätt förstörd men stubben är till 99% helt i bitar. Ska plocka upp delarna och köra iväg dom till återvinningen. Ska skicka en bild senare hur det ser ut om någon är intresserad. (sen är frågan vad jag gör med det sprängämne som blivit kvar... kanske går att hälla ut i sjön om det inte är miljöfarligt
Timi: Hejsan! Hängkaragan skulle kunna vara ett alternativ som småträd tillsammans med funkia. Den blir c:a 2 m hög, blommar med gula blommor och klarar zon 7. Framför allt är det det hängande växtsättet som är speciellt. Om du går på blåbärsalternativet, så tänk på att blåbär är en surjordsväxt och då bör nog trädet i samma plantering också gilla samma jordmån. Hälsningar
Nix: [citat] Andas bara in INNAN du sätter röret till munnen ;) EDIT: och det var mitt tusende inlägg.... Det känns skönt att kunna bidra till forumets fortlevnad med ett så ovärdeligt råd...
morsan: Ja, det finns och är möjligt ;) http://www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx?id=23&SubId=-1&SelectionId=25&SortId=10714 Obs, bara Brabant, men det finns stora i de andra sorterna också Här hittade jag en väldigt bra sortlista med sluthöjder och allt :) http://www.funboplantskola.se/barr.html
Chief_Ryback: Jag köpte mina på Bauhaus kommer inte ihåg namnet nu men det var gruppen som kostade 12000:- med 4 st 5 positions stolar. Stolarna är jag inte riktigt nöjd med, eller rättare sagt två av stolarna är inte riktigt vän med att byta position på ryggstödet. Annars är det verkligen ett fint och gediget bord och de två stolarna som funkar är jag jättenöjd med.
swecul: jo men har vi staketet på insidan så slipper Thujorna bli nerkissade av hundar, då kissar dem bara på staketet. :P
Angelven: [citat] Tyckte nog du fick en hel del - men titta här: http://www.bauhaus.se http://www.trainformation.se/pub/Tragardsbygge/tragardsbygge.asp http://www.skbv.se http://www.willab.se http://www.tv4.se/tv4/sites/antligenhemma/search.aspx - Sök på staket Mvh /Angelven
billy_baver: Gullregn är inte heller dumt om läget tillåter. Om du planterar norr eller söder om huset betyder inget. Några träd kräver full sol medan andra trivs bäst i halvskugga. Men man bör förstås inte plantera träd direkt i slagskuggan av huset. Växtval begränsas av i första hand jordkvalitet, avrinning och fuktighet. De valda växterna kommer, i sin tur, att påverka exempelvis
Timi: Jag anlitade Ann-Catrin Thor på Hushållningssällskapet för några år sedan. Hon var bra på att lyssna till mina behov och önskemål och gjorde en trädgårdsplan därefter. Vill minnas att det kostade 4000 kr men det var som sagt några år sedan. Lycka till med trädgården! Hälsningar Karin i Uppsala