6 421 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Fått äppelträd, hur förvara över vintern?
Hej!
Jag fick ett äppelträd i present i juni, ett "red prince" om jag inte minns fel (sitter inte hemma denna vecka), och det har fram tills nu stått ute i plastpottan och fått regnvatten och lite extra då och då. Detta träd ska planteras på våran tomt, men det blir inte för nästa år. Nu undrar jag om det kommer att klara sig ute, eller om jag ska sätta det i en murad tvättkällare m ljusinnsläpp(typ 10-15 grader). Om det kan stå ute, hur ska jag evt skydda? Jag bor i Värmland och det kan bli ned mot 20 minus tidvis.
Tacksam för svar
mvh hanneli
Jag fick ett äppelträd i present i juni, ett "red prince" om jag inte minns fel (sitter inte hemma denna vecka), och det har fram tills nu stått ute i plastpottan och fått regnvatten och lite extra då och då. Detta träd ska planteras på våran tomt, men det blir inte för nästa år. Nu undrar jag om det kommer att klara sig ute, eller om jag ska sätta det i en murad tvättkällare m ljusinnsläpp(typ 10-15 grader). Om det kan stå ute, hur ska jag evt skydda? Jag bor i Värmland och det kan bli ned mot 20 minus tidvis.
Tacksam för svar
mvh hanneli
Om du inte vill gräva ner pottan så ställ in trädet i ett kallgarage eller dyligt. Sedan bör inte trädet torka ut så håll jorden fuktig (ej blöt). Detta har vi gjort med gott resultat på päronträd, blåbärsbuskar, vinbär och krusbär. (Köpte på 70% rea på Plantagen).
Klicka här för att svara