Coolman
Coolman: Vänta o vänta på det riktiga regnperiod. Så kan man börja Gödsla... Sol hela tiden... 2/3 av sept gått. Lol...
11 svar · 56,3k läst
B
bleppe: Tackar!
2 svar · 9,8k läst
K
Kalsipper: Vår gräsmatta var fullständigt full av ogräs första året.Det var grönt och fint på långt håll men jag var orolig för att det var dödsstöten för det gräs vi sått där( som visade sej i form av sporadiska "tofsar" här och där). Så i våras så gödslade jag och vattnade och det blev en enorm skillnad. Nu har jag några få ogräsplantor i en övrigt frodig gräsmatta,så det
8 svar · 13,3k läst
morsan
morsan: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=fritidshus;action=display;num=1119810909;start=9#9 Där finns länk till TopoStop och Silverline som också hat en mullvadsstop  ;)
5 svar · 3,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Stenpartier med växtlighet emellan är vackert. Lågväxta sorter är väl att rekommendera. Man kan så ängsblom i sluttningen också, relativt underhållsfritt det med.
3 svar · 3,7k läst
A
almis: Det finns ett medel som heter "grön fri" det tar bort alger mossa mm. Jag har själv sprutat detta på vårt tegeltak (mot norr) som var helt grönt. Kostar ca 150 kr för en liter koncentrerat /Almis
1 svar · 2,5k läst
morsan
morsan: Instämmer i den varningen Haagbard, det var en jä-la skillnad att såga träd och att såga överarmstjocka rhododenderongrenar i midjehöjd :o
7 svar · 6,6k läst
B
BESKT_AT_WORK: Någon som investerat i mark/mursten från Polen? Tips och ideer och gärna priser är ju trevligt om ni i så fall vill dela med er av.......
0 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: Nej. 10-12 dagar får du normalt räkna med; så här sent kan det ta lite längre tid. Duscha mitt på dagen endast om det är väldigt torrt - vilket det knappast är nu i september.
3 svar · 7,3k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Nej, locket ser du inte alls på denna bilden. Det sitter 15 cm ner i korgen. Varför det är spiraler en bit upp från backen vet jag inte, det ska inte behövas skarvas för att få högre gabioner, kanske denna är djupare nertill för stabilitet. En regel man tydligen måste följa för att marktrycket bakom inte ska flytta på allt i hop är att den höjd du väljer måste oxå vara djupet,
15 svar · 29,8k läst
A
askur: En sak till... ser du tecken på att trädet är rötat innan eller under du fäller - akta dig alt lämna större brytmån
5 svar · 6,0k läst
yonna
yonna: Thuja blir inte så snyggt om man inte vill ha hög häck. Den 'fordrar' viss höjd för att komma till sin rätt. Gunnebostaket som stabilitet är utmärkt för de flesta häckar. Om inte för annat (hundar & annat otyg) håller den häcken på plats vid rikligt snöfall.
9 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: ;) Jo, jag har nog själv tjatat i flera inlägg om klippningen ... Klipp inte nu. Den klarar sig kanske men du vinner inget på det - istället kommer häcken att se stympad ut hela vintern. Du skall inte kapa den på höjden förrän du fått den fulla höjden du vill ha. Detta innebär att den kan se ganska ojämn ut de första åren men thuja växer snabbt. Den blir inte snygg om höjden
3 svar · 2,6k läst
B
Baspett: Myrorna svärmar - parar sig och bildar nya samhällen! :) Efter de har svärmat klart, det kan ta en vecka eller två, sliter de av sig vingarna - eller tappar dem. Sen återgår de till sitt "vanligt myrliv" igen, antingen i stackar, jordhålor eller under stenar och plattor - beroende på vilken sorts myra det handlar om. Det är helt onödigt att försöka dränka eller förgifta dem, de
3 svar · 6,0k läst
L
Lina: Vi har byggt en mur med Keystone compaq rak. www.keystone.se Är mycket nöjda. Muren är som högst 2 meter men ca 1,70 av den syns på högsta stället, resten är nere under marknivå. Snyggt, stadigt, men tyvärr dyrt. // Lina
3 svar · 1,4k läst
Scout
Scout: Hej, Vi passade på och fräste ur ett spår där vi lade kablage till respektive belysningspunkt. Spåren doldes sedan med putsen. Jag funderade länge om att dra elen bakom muren för att borra igenom till respektive belysingspunkt men ville inte göra "onödiga" hål i Platonmattan.
1 svar · 2,0k läst
M
M@ZE: [citat] Nja det var inte jag som tog upp TG växupp utan du som jämförde Algomin med TG växupp. 2 olika typer av gödselmedel för olika perioder. Jag förstår inte hur du baserar ditt pris .. är det på hur mkt kväve det är i gödslet menar du ? Det är ju inget Kvävebaserat gödselmedel .. då kan du ju inte säga att det är 5ggr dyrare än TG växup som är mestadelen kväve i, det
12 svar · 10,8k läst
S
Snigel: Jag tänkte bara ha som kantsten vid ingången och runt några rabatter, så då behöver jag nog inte bry mig om tjockleken. :-D
5 svar · 17,5k läst
M
Mats: Billigast är nog handblandad betong. Se till att ta till bredden på din betongklack och armera leca:n ordentligt samt drännera bakom muren. 120 cm blöt jord kan utöva ett mäktigt tryck mot din mur.
1 svar · 3,3k läst
RoTe
RoTe: [citat] Jupp, läste det på nån sida jag hittade. Kommer nog göra så.
12 svar · 19,9k läst
G
gaia: [citat] Ja, ljuset vill man ju ha :) men jag tröstar mej alltid att den kommer fram när löven faller av just under den mörkaste årstiden då man behöver ljuset som mest ;). Bodde vid en granskog och det var inte alls trevligt med skuggan året om. Men dom gamla ekar som växer tätt på mitt nuvarande hus skulle jag inte vilja vara utan trots att det är miljoner löv att kratta ;).  På
21 svar · 5,0k läst
fubar
fubar: Skånefrö har färdigt gräs.
4 svar · 2,9k läst
M
m1nn13: Absolut inte padda - är ni galna?  ::) Hur ska gräsrötterna då kunna tränga ner? Paddar gör man om man vill hårdgöra ytor t ex för stensättning. Vältning däremot - för att jämna till ytan! Gallervält är bäst eftersom den både vältar och luckrar ytan samtidigt! (man slipper alltså kratta innan sådd - bara efter). Lägg en tyngd på välten, t ex en stor sten eller ett barn.
6 svar · 18,0k läst
morsan
morsan: [citat] Jo, med rotskott och elände, precis som vresrosen :D
16 svar · 7,9k läst
M
m1nn13: Vill bara påpeka att INGA växter trivs i total skugga. Det måste vara åtminstone några soltimmar per dag. Inte ens golfbanorna klarar alltför skuggiga lägen. Tror aldrig du kommer att lyckas med gräs där - tänk om och gör något annat istället! ???
2 svar · 1,8k läst
M
m1nn13: Alla, och jag menar verkligen alla - frågor om gräs löses via http://www.olleberg.nu/ :o
15 svar · 2,5k läst
G
gaia: Ja, det är ok att flytta dom nu. Bärbuskar beskär man inte jämt med marken till 100%. Man skär bort dom äldsta grenar ca 10cm över mark och lämnar kvar dom yngre grenar som kommer att bära frukt nästa år :). Med andra ord man gör så att busken blir gläsare men inte kortare. Nu vet jag inte hur stora/ gamla är dina buskar men ta bort i första hand dom grenar som hänger neråt
1 svar · 12,0k läst
Å
Åttioettan: [citat] Ja, jag ska nog göra det. Iaf på de ställen där det idag växer väldigt dåligt (runtom äppelträden och intill häcken). Har testat att så nu på en hörna av tomten för att se hur det går. Har där endast haft på ett tunt lager med planteringsjord (de hade endast 5x50l jord kvar på K-rauta).
5 svar · 7,5k läst
yonna
yonna: Jag satte (naturligtvis med grannens medgivande) bokhäck alldeles innanför det gamla gunnebostängslet så att häcken så småningom växer igenom staketet. Detta för att hålla hundarna inne i trädgården. Det tar 5-6 år innan bokstammarna blir så kraftiga så att de klarar ungar & hundar  ;). Din lösning med dubbla stängsel blir ju ganska dyrbar. Kan du inte träna ungarna att
3 svar · 4,9k läst
B
Byggarinnan: [citat] Märkligt men det låter ju väldigt bra! Hinner fröet ta sig alltså?
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.