Hej!

Skall sätta marksten på en altan och får olika besked vad gäller bärlager. De flesta menar att man måste ha ett sådant av kross/makadam medan andra säger att det inte behövs eftersom jag har rejält med sand under.

Det räcker att toppa med stenmjöl för själva sättningen säger dom....

Själv tror jag mest på teorin att bärlager faktiskt krävs men...??????

Vi har tänkt att köra 2-5 som bärlager samt vanlig sand,som sättsand.Har hört att myror älskar stenmjöl....

Efter att ha firat valborg och 1-maj med att lägga 14m2 altan....

Altanen är bakom en stödmur och grunden är ca 16m2 grovt grus som fått sätta sig över ett år. Jämnade ut och fyllde det sista 20cm med 0-16mm grus. Planade ut till lagom fall. Lade markduk och på det 30mm sättsand.

Det var vad jag lärt mig av alla resurser på webben ;)

fredstu skrev:
Vi har tänkt att köra 2-5 som bärlager samt vanlig sand,som sättsand.Har hört att myror älskar stenmjöl....
Har du inte missförstått det? Myror älskar vanlig sand som ju är av en perfekt storlek för dem att bygga i. Stenmjöl gillar myrorna ínte.

Tänkte också detsamma. Mina föräldrar har sand under sina gamla plattor och där e fullt med myror som bygger i det.

Var får man tag i stenmjöl, vad är det och vad kostar det?

Du kan testa med företag som säljer grus och sand. Jag ringde och kollade vad det kostade här i Västerås. Hämtar man det själv med släpkärra kostar det 200 kr för 800 kg. Vill man går det givetvis att be dem köra hem det med då blir det nog mycket dyrare.

Jag ringde och kollade vad det kostade här i Västerås
Vilket företag kontaktade du?

Det finns väl inte så många här i västerås?

AGF eller Norells trädgårdscenter räcker väl..

Norells är grymt då dom har öppet på helgerna, hyr en släpkärra och åk dit så tippar dom den full för en billig peng (250-300/kärra), dom delar även kärran åt dig (tex lite mjöl mycke sand)

/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.