skulle vilja få till en romantisk trädgård sedan men hur vet jag inte men trädgården är på 1300 kvm

jag håller på bygga en gång med plataor men fundera på byta utt platorna till grus för platorna fans här ås har inte varit några kostnader

sedan om står vid huset så längstnere på tomnten på vänster sida har vi en stor sten där fudnera på bänk med insyns plank som växer rosor på troligen i ram kan blir bäge med några kläter blommor natlativ kläter rosor

så på häger sida där upp har vi kompost som vi anväder att köra alla av föring från kaninernera så frma kant och ena sidan vi fudnera gjöra så den itne så synlig vad rekomera ni?

så långt jag börjat fudnera

men presis uttna för huset har vi en rabbat så okså ska bli klar till sommarn. så äre en gräs bit mellan rabbaten hallon buskarna och vinbärs buskarna dom i ramar vårat land men fudnera

senare säta fler buskar på gården som krusbär , vita och svarta vinbär och äppelträd

vid landet bygde jag i sommras en rabbat som kalalr för häst skon före ser utt som en häst sko. där har haft i år solrosor så nästa år komer mina stokrossor blomma där
vad kan man kombinera med stokrosor före ksa bli fint elelr ska säta fler stokrosor nästa år sät nere där?

så långt jag komit men som sakt vill ha en romantisk trädgård.

Romantisk trädgård är för mig en trädgård med slingrande gångar, många och gärna dolda sittplatser. Vatten i form av damm eller en liten porlande bäck är en annan viktig ingrediens.
På växtfronten skall det givetvis vara mycket blommor men lika viktigt är kanske taket, dvs att det finns träd som man kan sitta under, gärna gamla och knotiga.
För att uppnå "min" vision av romatisk trädgård tror jag att det är viktigt att man tänker i rum, dvs delar av trädgården så att man inte ser allt på en gång. Man skall hela tiden bli nyfiken och vilja titta runt hörnet för att se vad som döljer dig där, kanske en rosenpergola med sittbänk vid en liten damm osv.
Slingrande former istället för raka linjer, mer frodigt än välansat,

Din kompost tycker jag att du skall omge med buskar/häck på 2-3 sidor. Dels får du skugga till komposten dels döljer du den inte alltid så vackra anläggningen. Har du ont om plats kan du ju t.ex. välja formklippt liguster annars kan du välja en blommande friväxande buske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.