Är det någon som har tips på tillverkare av pergola? Har sett två olika varianter, en i trä och en i någon slags stålkonstruktion, aluminium kanske. Nu är jag också osäker på om det heter pergola som jag är ute efter. Vad jag är ute efter är egentligen 4 hörn och markistak över. I hörnen ska det finnas plats för hängande blommor. Vore tacksam om någon vet var jag ska söka, har försökt på nätet men har ännu inte hittat det jag söker. Tack på förhand!

Njaa..., 'pergola' ('rum' utan heltäckande tak och väggar, i trad. bemärkelse eg. två rader pelare som sammanbinds av ett 'tak' i form av träreglar avsedda för klätterväxter) skulle jag kanske inte kalla det du beskriver, men om jag nu inte fattat din beskrivning helt fel så kanske det är någor som det här du menar, http://www.jula.se/butik/default.asp  :)

Iof. med stomkonstruktion i trä, markistak och hörnspaljéer för klättrande växter, riktigt OK utseendemässigt tycker jag, ger ett hyfsat permanent utseende, då många varianter har en tendens att likna temporärt uppställda partytält utan väggar, om det nu inte var någon sådan temporär lösning för något enstaka,speciellt tillfälle du var ute efter förstås.

MVH//Christina.

791076_b.jpg

*EDIT* Men är du riktigt klurig och planterar smart i spaljéhörnen, så kanske du kan lyfta av markistoppen så småningom och få det att likna något som detta (om än med mindre blomprakt kanske, annars måste nog konstruktionen förstärkas ;)), och då kan du def. kalla det pergola :)
pergola.JPG

Tack Christina!
Det var precis sådan jag sökte efter. Nu kan jag rita om den lite och ta fram sågen och hammaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.