11 416 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Hur långt gräs inför vintern
Hej
Som nybliven husägare undrar jag hur sent in på hösten man klipper gräset, eller kanske bättre formulerat, hur långt gräset bör vara på vintern.
Har nämligen för mig att jag hört något om att om det är för långt så kunde man få någon form av sjukdom i det.
Trodde jag hade klippt för sista gången men det börjar se lite långt ut på sina ställen.
Tacksam för ideer om detta
Som nybliven husägare undrar jag hur sent in på hösten man klipper gräset, eller kanske bättre formulerat, hur långt gräset bör vara på vintern.
Har nämligen för mig att jag hört något om att om det är för långt så kunde man få någon form av sjukdom i det.
Trodde jag hade klippt för sista gången men det börjar se lite långt ut på sina ställen.
Tacksam för ideer om detta
Sista klippningen bör nog vara gjord nu. Det du nämner kallas 'snömögel' och dyker upp om gräset är alltför högt eller att mattan är klädd med alltför mycket löv.
Den sista klippningen skall inte göras för hårt/lågt. Med den brittsommar vi haft har gräset naturligtvis vuxit mer än vi är vana vid för årstiden. Ta det med ro! Det är fantastiskt hur mycket en trädgård klarar även för bohemer eller sådana som inte vet vad pedanteri är ;D ;D ;D.
Den sista klippningen skall inte göras för hårt/lågt. Med den brittsommar vi haft har gräset naturligtvis vuxit mer än vi är vana vid för årstiden. Ta det med ro! Det är fantastiskt hur mycket en trädgård klarar även för bohemer eller sådana som inte vet vad pedanteri är ;D ;D ;D.
Har gräs jag sådde i slutet av augusti, tänkte kört en klippning nu då det växt rätt rejält, men senaste tiden har det säckat ihop och gulnat en del ??? Ja lär inte behäva klippa mer än på vissa ställen......Gröna fingrar föddes man tydligne inte med alls :-[
Klicka här för att svara