J
jessica: Alpvide är snygg i kruka ...
3 svar · 3,5k läst
B
Blommis: Står väl inget om hur stor tomt flaggmannen har. Han kanske bara har en radhusplätt på 84 m2 och håller på att flagga som en tok dagarna i ända.  ;)
17 svar · 7,2k läst
L
Lewen: Testa att spraya med en blandning av tabasco,vatten, matolja, blodmjöl......... Har funkat för mig. Det gäller att påverka djuren genom vanebildning. Dvs att alltid låta ens växter smaka urk, medans grannens är godare.
18 svar · 3,7k läst
·
M
Mats: Som sagt rak är den 2.60 plus backspeglar men kommer den lite på sniskan så är inte 4-5 meter en underdrift. Är det nära en väg så att man behöver hålla på med vändningsmanövers så kan det gå ännu mer om släpet ska med.
3 svar · 7,2k läst
yonna
yonna: Jag fick tips härinne om Wallströms Plantskola i Almaröd, Skivarp - på Söderslätt. Var där igår och hämtade häckplantor. Tycker de har konkurrenskraftiga priser. Eftersom detta inte är ett garden center bör man ringa först och boka tid. De säljer främst till större garden centers. Tar in vad du behöver. Du kan även få tag på större exemplar av tex häckplantor om du 'har
4 svar · 5,6k läst
V
Vii: Det var roligt att höra att det inte var bara jag som tyckte att STEM var professionella och bra att ha göra med, :) vi trivdes jättebra med killarna och har fortfarande kontakt med dom och 'förpestar' deras tillvaro med trädgårdsfrågor, om det är något vi undrar så mailar vi,(vilket händer hela tiden, är helt novis när det gäller trädgård...) :D Priset som jag nämnde var för
6 svar · 2,2k läst
L
lottentott: Hejsan! Trappan skall nog bli ca 70-80 cm bred och totalt 6 meter lång, men i avsatser....2-3 stycken. Jag hade nog tänkt att ha ytskicket i lärkträ - blir nog snyggast så! Kan man använda de färdiga vagnstyckena som finns att köpa på de flesta byggvaruhus - upp till 7 tappsteg?
2 svar · 9,8k läst
M
Mats: Om jag tänker rätt så borde det räcka med att snekapa ändrna så att du får en behaglig på och avkörning. En barnvagn med last är en rätt lätt sak och ska inte vara minsta lilla problem för 2X28 mm att hantera, iom att du kör med hjul blir det ingen större nötning heller Det som gäller är ju att du får fast konstruktionen mot trappan så att den ligger still.
3 svar · 8,5k läst
F
Farzan: Glömde att svara på din fråga :) - nej jag tror inte att det säger så mycket att testa olika metoder på olika grenar. Såvida inte metoderna är ganska likartade och inte så drastiska. Trädet är ju en hel organism och det som sker i ena delen påverkar den andra...för att ta ett extremt exempel: Om du beskär halva kronan till stumpar, så kommer antagligen den andra halvan att skjuta
6 svar · 6,4k läst
F
Farzan: [citat] Ja, servitut kan till och med uppkomma genom sedvana - t ex om någon brukar driva sina kor över ens mark för att komma till och från betet, och man tolererar det tillräckligt länge, så blir kostigen till sist ett servitut. Problemet med såna servitut och muntliga är ju att det är svårt att bevisa att de existerar. Men i ditt fall finns ju bevisligen ledningen. Är den kommunal
4 svar · 2,2k läst
F
Farzan: Jag gjorde precis en sån uppställningsplats vid vårt förra hus för fem år sedan. Jag grävde 30 cm och hade ett bärlager på 25 cm makadam 16-32 som jag paddade, ovanpå det 5 cm gårdsgrus (natursingel). Satte sig inte en centimeter. Underlaget var ganska fast och väldränerat - fyllnadsmassor med mycket sten och grus i. Under de förhållandena var kanske 30 cm litet overkill. Man kan
5 svar · 7,9k läst
H
hjalmarborgen: Hej, jag har blivit erbjuden att köpa ett växthus som heter Crittall.(Engelskt från Witham, Essex) Är det någon som känner till denna typ av växthus & har några erfarenheter av detta? Positiva / negativa. Det fattas en hel del rutor så jag är lite tveksam i fall alla delar finns kvar. Undrar om det går att få tag i delar till det. Det är 2 mm glas i det - är det bra? Skall jag
0 svar · 2,9k läst
M
Mats: Jo lagom ;D Jag vet inte alls men ta en bit regel och lägg några spillbitar virke och se hur det ser ut. en vild gissning är 15-20 mm överlapp
2 svar · 3,0k läst
M
Mats: Är det en riktigt travad stenmur med lagom stora stenar så lär den ligga väldigt still. Är den inte helt rätt gjord (som min) så kan den rasa. Jag har fyra ras att reda ut på något sätt
1 svar · 2,2k läst
E
Eld: Ring närmsta åkeri, de vet. Andra tips: http://www.jehander.se/WebSites/Jehander/Start/Stockholm http://www.hummeltorp.se mfl...
2 svar · 3,5k läst
F
Farzan: Menar du verkligen plank (0% luft, alltså inga glipor) så är det vanligen bygglovspliktigt inom 4,5 m från tomtgräns.
2 svar · 2,9k läst
swecul
swecul: jag köpte moduler från k-rauta medans det var 50% rea, dem är riktigt schyssta! det var staket/vindskydd, i bågar som högst 1.60m och 1.8 m långa... tror dem kostade 175 kr st...vilket är väldigt billigt!
3 svar · 17,2k läst
M
Mats: Är spåren grundare än ca 15 cm så skulle jag helst fräsa dem för att ge gräsets rötter bättre förutsättningar även om jag håller med om att det går ändå.
2 svar · 3,1k läst
P
Peter-M: Vi är på jakt efter förslag på mindre träd typ pil som vi kan använda som insynsskydd. Vårt hus är beläget en bit in och en bit upp på tomten och vi har ett jätte fint gammalt smidesstaket som vi inte vill ta bort eller skymma. Bredden på den del vi vill ha träd på är ca 18m och det vi är ute efter är att sätta kanske 5 träd. Vi var o kikade på BollPil och det var helt okej
0 svar · 2,4k läst
D
Doctool: Köpte själv s.k. leksand på det lokala grustaget. Priset var "fyll kärran och ge gubbarna i gropen en femtiolapp"
6 svar · 4,6k läst
M
Mullvaden: Så finns Gillenian förstås. Den ser ut som en liten skir buske som har små vita stjärnliknande blommor som lyser i skymningen, som små fjärilar. Om du letar lite kanske du finner någon vit tidig rosenpion, blommar när de sena tulpanerna slår ut. Så har du Gentianorna, både blå och vita och kanske en vit backsippa eller vitsippa, finns i en fylld vit form som sprider sig måttligt.
12 svar · 11,8k läst
T
thedoveboes: hej, vi behöver hjälp att lägga gräsmatta på vår nya (leriga) tomt i Tyresö. någon som har tips på bra och billiga anläggare eller andra hantverkare som kan hjälpa till med att anlägga gräsmatta?
0 svar · 4,2k läst
R
reef: Japp det är den jag menar prata med jerry direkt det var han jag pratade med...
5 svar · 17,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är inte helt lätt att komma med råd. Förstår att ni vill ha så mycket plan yta som möjligt. Men samtidigt får det inte se tokigt eller fult ut. Är ni de enda som har huset på en "höjd" eller är det flera? Som granne skulle jag inte vilja stirra in på en betongvägg. En variant kan ju vara att nedanför stödmuren plantera ett buskage som mjukar upp en så hög mur. För övrigt
18 svar · 5,0k läst
·
L
LaZer: Tack för det! Det var många fina grejer t ex. eldkloten. Nu letar jag bara efter glaserade klot i nya färger.
2 svar · 3,7k läst
K
Knaparn: Hej! Jag har ägnat vintern åt att läsa hundratals gamla trädgårdstidningar (Nybliven husägare :)) och vet att rådjur iallafall kan gilla avenbok. Synd för mig annars hade jag valt det.. Men iallafall, så läste jag om det här på ett annat forum också. Ungefär så här stod det: Avenbok ska ju inte toppas innan den nått den höjd man vill ha. Alltså, har hararna klippt topparna på
1 svar · 5,2k läst
L
Lillblomma: Hej Alla! Vet inte om jag hamnat rätt med min fråga, men jag gör ett försök. Vi har på tomten en ganska brant sluttning och där skulle jag så gärna vilja ha en lång rutchkana som går hela vägen ner och "landar" i en sandlåda. Problemet är att de rutchkanor jag hittar är i plast, har en fallhöjd på 1,5 m ungefär, och sitter på en liten ställning. Det jag söker är nåt som är
0 svar · 2,0k läst
K
Kasch: För att kunna jämföra måste jag räkna om i kubikmeterpris - borde bli 212 kr/kbm. Det pris jag har fått för ett lass på 10 kubik ligger på 100 kr mer per kubiken än ditt pris(!), visserligen inkl frakt men ändå.
2 svar · 1,8k läst
B
Balkis: Har en uppfart av asfalt som är ca 2år. Börjar bli lite grådassig. Kan man dra på något som får den svart och fin igen?
0 svar · 881 läst
B
ByggSann: Tack för alla svar... Jorden är nog ca 10 cm...vi har bara en liten täppa så det blir nog inte så JÄTTE dyrt med rullmatta. Men hur vi än gör det får vi ju kratta upp hela mattan o jämna ut den...på vissa ställen är det stora hål. Ja det var nog en dröm o få en fin matta till sommaren...om vi inte rullar ut den förståss... ;)
5 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.